Temperamentsfulle kjerringer og 30 % rabatt hos Nelly

God morgen!  Ny uke og nye muligheter. 12. plass i dag og, men det må jeg få gjort noe med i løpet av uka.  Men først får vi ta for oss toppbloggerne. De fem øverste på bloggtopplista.

På feme plass har vi “Mat fra bunnen ”  Hun har sin sedvanlige ukesmeny.
Når jeg skroller meg gjennom ukesmenyen til “Mat fra bunnen” reagerer jeg ikke på menyen. Synes ikke den virker ekstravagant på noen måte. Kunne fort vært ukesmenyen her i Drømmehuset. Fem kjøttmiddager og to fisk og skalldyrmiddager. To dager med elgkjøtt og en med andebryst.  .

I går skrev jeg innlegget En tankevekker…. hvor jeg forsøkte å få folk til å tenke over hvor store forskjeller det kan være i Norge.
I kommentarfeltet til det innlegget dukket det opp en sterk historie fra en leser..  Hun forteller om et liv i fattigdom som ut fra hva jeg skjønner ikke dreier seg om en så fjern fortid.  Historien hun forteller strekker seg antakelig fra en tidsperiode fra sent 70 tall og frem til et stykke inn på 2000 tallet.  Og hun snakker om her i Norge.  Hun forteller

Så ble det råd med klær, sko, bursdags- og julegaver til ungene mine. Og en kjøttmiddag to ganger i måneden mot før bare en.

Hun måtte overleve på egg og nudler for å ha penger til mat når ungene kom hjem i besøkshelger. 

Men når man har levd i fattigdom, (for min del på vann og brød over flere år), glemmer man ikke hvordan det er. 

Andebryst, scampi og to middager med viltkjøtt i løpet av en uke. Kontrastene til to kjøttmiddager i måneden, overleve på nudler og egg eller vann og brød er store. Forskjellene i Norge er store, og de er stadig økende. Det har de vært de siste 30årene.
Gå inn og les kommentarene til Margrethe. Det er sterk lesning.  Takk Margrethe for at du deler!

Det blir kanskje litt rått og gå direkte fra Margrethe sin historie og  inn på Andrea Sveinsdottir sin blogg.. 30% på Nelly. Løp og kjøp!

Nå er jeg så glad! Klesskapet har blitt oppdatert med klær i nydelige vårfarger og jeg blir glad hver gang jeg åpner skapet og skal finne noe å ha på meg. Så lei av kjedelige farger, nå er det pastell som gjelder.

Jeg regner med at når du overlever på egg og nudler eller vann og brød så skifter du ikke ut klærne i klesskapet fordi man er lei kjedelige farger og ønsker å gå for pastell..

Vibbedille på tredje plass hevder at hun verken er irritert eller forbanna, men mer skuffet. Vel, Vibbedille, om ikke du er forbanna så er jeg det på dine vegne.
På lørdag la Vibbedille ut et innlegg med overskriften  “Eg gir bort hele 13 kilo med garn” og hun hadde ikke før trykket publiser før det begynte å poppe opp med “Ja takk!” i kommentarfeltene både på bloggen og på fb.
Ingen av de som skrev “Ja takk” kunne ha tatt seg bryet med å lese innlegget til Vibbedille før de med dollartegn i øya skrev Ja takk i kommentarfeltet.  Hadde de gjort det hadde de sett at dette ikke var en “Give Away” hvor du kunne være heldig å få gratis garn. Vibbedille gir bort garnet til barnehager, dagsenter for eldre, krisesenter og andre gode tiltak.

Ja en av de som klikket seg inn ble så forbannet over at hun ikke kunne få gratis garn at hun skjelte ut Vibbedille i kommentarfeltet for å drive med lureri. Hun skulle jo ikke gi bort ganet til leserne.
Vel, Vibbedille mens du bare blir skuffet er det nok sterkere følelser som tar plass hos meg.

Sterke følelser og ikke så lite sinne er det også hos Ida Wulff på andre plass. Hun er høygravid og hormonell og lurer på om det er mulig å bli mer grinete enn hun er nå. Eller hun er i følge egne ord stort sett blid, men så plutselig klikker hun i vinkel, griner, kjefter og styrer som en gal ape og så er hun like blid igjen fem minutter senere.

Ida Wulff er blitt invitert til å gå i debatt mot Bent Høie på Nyhetskanalen i ettermiddag,. Men hun tror ikke det er noen god idé. Hun ser for seg worst case: At hun blir så fortvilet at hun  begynner å grine og klikker fullstendig på stakkars Bent. Og så blir det så mye for henne at vannet går, og så går hun viralt forever.
Jeg synes det er synd at hun ikke stiller.  Jeg ville like å se Bent Høie bli skjelt huden full av en høygravid hormonell kvinne. Og Ida, det er ikke noe grunn til å si “stakkars Bent”:

Hva de skulle debattere? Jo debatten handler om at det ikke finnes nasjonale retningslinjer for fødende og fødepartnere. Grunnet pandemien, er det veldig varierende fra sykehus til sykehus, om man får ha med seg partner før, under og etter fødselen.  Dette skaper selvsagt mange tanker og mye usikkerhet blant par som venter barn.

For meg er den saken veldig enkel.  Det er to som skal bli foreldre. Selvsagt skal begge være til stede under fødselen og så lenge før og etter som paret finner det naturlig og hensiktsmessig.  Munnbind, lkke oppholde seg unødig i fellesrommene, holde seg på rommet osv. Men la da partneren være til stede.

Da har vi bare Kokkejævel igjen.
Han hevder at noen har opprettet en falsk fb profil med hans navn og advarer leserne mot å “bli venn ” med han på fb.
Vel, Kokkejævel, hadde jeg fått en venneforespørsel fra deg hadde jeg helt klart ikke akseptert den!

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Det er Gamle Gubben Grå som skal lage middag i dag. Kanskje prøver jeg meg på et mat-innlegg.  Kanskje ikke. Gamle Gubben Grå liker ikke så veldig godt at jeg tar bilder når han holder på på kjøkkenet. Jeg er engstelig for at mobilen min fort da kan bli bakt inn i en Galzone.

Jeg skal helt klart ikke  dra og handle vårklær i sarte pasteller!  Det har vært rundt 20 kuldegrader i hele helga. I dag var det “bare” 14 kuldegrader og nå har snøen begynt å lave ned.  Humøret mitt blir ikke noe bedre av det.  Og kroppen verker som besatt på grunn av nedbøren.

Siden Ida Wulff bestemte seg for ikke å delta i Debatten av hensyn til Bent Høie, står jeg nok over den og.
Nei. det eneste jeg muligens tar med meg fra toppbloggerne i dag er kanskje en middagslaging.
Men jeg har andre gode ideer på blokka, så følg med!.

 

5 kommentarer
    1. Eg gidder ikkje bli forbanna fordi ingenting overrasker meg lenger. Det har haglet litt beskyldninger mot meg etter dette innlegget, men så lenge eg VET at eg har mitt på det rene kunne eg ikkje brydd meg mindre – egentlig 🙂 Det er jo de som taper på dette, på samme måte som når de bare skriver “Ja Takk” når eg har Give Away uten at de har mulighet til vinne så mye som et garnnøste. I det innlegget linker eg til et innlegg eg skrev tidligere; “Flokkmentaliteten” – det er nemligen ikkje bare smart å gjøre osm alle andre, plutselig en dag går man rett på tryne fordi man gjorde som alle andre haha Man må tænke sjæl vettu 🙂

      Lag deg en god mandag, kuldegrader eller ei, eg skal til mor mi å spise sjokolade kake 🙂

      Go`klem Vibbedille 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg