Tenna er en del av kroppen!!

Ligger her på sofaen og kjenner det dunker i beinet. Det er hovent og vondt. Kanskje var det ikke verdens største sjakktrekk å stå 3 timer på stand på torget i dag.  Men stand på torget er jo noe av det morsomste jeg vet å være med på.

Vel, jeg skal innrømme at det er morsommere på stand når du kan gå skikkelig og ikke halter sakte av gårde. Ikke så lett å avskjære folk som prøver å unngå deg når du holder like høy fart som ei skilpadde.

Ikke mange som kom løpende bort til meg for å få løpeseddel når jeg satt i rullestolen for å hvile beinet mellom slagene heller. Men jeg fikk da delt ut noen løpesedler og tannbørster.

Hvorfor vi delte ut tannbørster spør du? Jo fordi I dag hadde Rødt aksjonsdag for en av våre kampsaker.  Gratis tannhelse.

Siden tennene er en del av kroppen synes vi i Rødt det er helt ulogisk at ikke tannhelse er gratis. Vi mener at I likhet med all annen helsehjelp skal alle få hjelp hos tannlegen samme hvor mye eller lite de må ha på konto.

Hvordan vi har tenkt å finansiere et slikt prosjekt, spør du kanskje?  Jo det skal jeg fortelle deg.  For å finansiere en  tannhelsereform ønsker Rødt å øke skattene for de rikeste.  Folk som tjener under 600.000 kroner vil ikke få økt skatt. For inntekter mellom 600.000-750.000 kroner innebærer våre forslag i snitt rundt 2.300 kroner.

Tenna er en del av kroppen . Ikke en gang Høyre som også hadde stand på torget klarte å finne motargumenter for det synet.

Det ble en hyggelig dag på torget i nydelig sommervær. Gøy å være på valgkamp igjen.  Har snakket masse politikk både med kammerater fra Rødt og andre.

 

 

 

13 kommentarer
    1. Ja, det er jeg helt enig i! 🙂 Rart ingen har skjønt det for lenge siden, – all annen legebehandling er jo gratis/med en liten egenandel.

    2. Det er på høy tid at tannhelsen blir inkludert i egenandelskortet. Det er ufattelig mange som ikke har råd til å dra til tannlegen, trist er det.

    3. Akkurat det med tannhelse er en meget god sak, og like viktig som all annen helse. Jeg er helt enig i det du skriver her, det burde absolutt stå på agendaen! Jeg har selv i dårlige økonomiske tider gått til vanlig tannkontroll og betalt det det koster, og da vært uten mat i halvannen til to uker sånn omtrent etterpå. Bare fordi tannhelse er viktig for meg.
      På mandag som var, knakk en tann. En jeksel. Og den fikk jeg fikset i går. Det var ikke den utgiften jeg hadde ønsket meg, men det var den utgiften jeg fikk. Så ja takk, at tannhelsen også kan føres på egenandelskortet er et av mine virkelig store ønsker ♥
      Veldig bra sak.
      Leit at du slet litt med å avskjære folk, men jeg håper det går fremover med foten, tross alt. Og at du snart er ordentlig på bena igjen 🙂

    4. Får Rødt gjennom dette, ja da skifter eg parti <3
      Mine tenner gikk det helv… etter at eg kirurg ødela meg på livstid, fordi at han ødela meg måtte eg bruke medisiner….Medisiner som viste seg å "spise opp" tennene mine! Ja for det kunne tannspesialisten som sjekket meg bekrefte, at det var en alvorlig senskade pga medisinen.

      Tja, eg tapte det slaget og måtte ut med 25K for å få fikset alle tennene mine.
      Vil gjerne at de som mener at tennene ikkje går inn under kroppen og helsa vår fortelle meg HVORFOR? Har et eksempel: Får man tannverk fordi en tann knakk, ja da kan man bare sykemelde seg for ingenting fungerer (Det føles jo som om man mister vettet) på samme måte som om beinet brekker – Det må fikses for at me skal "overleve". Kiss my ass sier eg bare *ler*

      Vibbedilel 🙂

    5. Amen! Jeg er 100% enig!

      Selv hadde jeg regulering i 3 år i overmunnen. Tannlegen strammet å hardt at røttene på tennene har forskøvet seg. Det betyr at hvis jeg må rotfylle må jeg til spesialist for å få gjort det, og det ikke billig! Har vært til spesialist 2 ganger.

      Ønsker deg en kjempefin lørdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg