Tenner for alle penga…..

Jeg er på en niende plass på bloggtopplista i dag.  Åtte blogger ligger over meg på lista.  Tre av de, Mat fra Bunnen, Stine Skoli og Ida Wulff har ikke kommet med noe nytt.  Da er det fem igjen.  Fem blogger hvor jeg hvis jeg skal være tro mot konseptet mitt skal  kommentere det siste publiserte innlegget.  Satire er bra, men da god satire som verken tråkker noen på tærne eller sparker noen på skinnleggen. Hvordan man kan skrive god satire uten å sparke litt eller tråkke på en aldri så liten lilletå er jeg mer usikker på.

Jeg starter med Doc og Dask. De virker som røffe mennesker som tåler en støyt. Dask var innkalt på kveldstid til et “folketomt” sykehus.  Jeg kunne skrive en god del om “kveldspoliklinikk”, dårlig skilting, liten informasjon og stressede mennesker som leiter etter rett plass i folketomme sykehuskorridorer.  Her tror jeg mange sykehus har et forbedringspotensiale. Men så var det det å ikke tråkke noen på tærne da..  Hvis jeg tok eksempler fra egne erfaringer kan jo og noen i et stort sykehussystem føle at jeg tråkker litt for nære tærne deres.

Hos Mamma på hjul trenger man ikke å gå stille i dørene.  Der river man ned hele vegger, og gjør stua om til et herlig kaos av møbellager og byggeplass. Vivian er I sitt ess.  Her skal det bli storstue i god tid før julemiddagen.  Spesielt liker jeg fall-lemmen hun installerer. Ett blikk fra henne på et kvistthull i den nye ferdigbeisede panelen og vanskelige kommunebyrakrater på eventuelle hjemmebesøk forsvinner gjennom gulvet og havner nede i fjorden.

I uminnelige tider, eller I det minste siden en gang på 60-tallet , har folk lansert den perfekte slankekuren.  Mange av de dømt til å mislykkes. Jeg vet noen av damene i syklubben til Mamma gikk på Grapefrukt-kuren en gang på 70-tallet.  Jeg tror ikke de bare skulle spise grapefrukt, men vil anta at mye inntak av grapefrukt og lite annet fort kan gjøre deg både sur og bitter.

Nå har Kokkejævel-kuren kommet! Å kommentere Kokkejævel er for meg et minefelt av ømme tær. Her gjelder det å trå forsiktig. Å kommentere andres vekt er ikke greit.  Slanking har jeg ikke peiling på. Teorien er selvsagt å forbruke mer energi enn du putter i deg. Det skjønner alle. Det er å sette teorier ut i praksis som er problemet. Flott at Kokkejævel har funnet noe som virker for han.

Jeg er jo på treningsleiren.  Har alt hatt en økt på tredemølle og håper jeg forbrant litt mer enn knekkebrødet jeg spiste til frokost. Problemet blir vel å ikke putte inn på med like mange eller flere kalorier enn det jeg forbrant i ren belønning.

Bunnytrash kommer jeg ikke til å kommentere. Jeg tror alle forstår hvorfor.

Da er det bare Vibbedille igjen.  Og der er det som overskriften min sier Tenner for alle pengene.

Vibbedille skal ha seg tannprotese, og er så ufattelig modig at hun deler prosessen åpent på blogg. Det står det respekt av!

Da Stortinget bestemte at trygdeordninger skulle dekke en del av legeutgiftene for folk, (Ordningen som gjør at vi bare betaler egenandel når vi er på sykehus eller hos lege.) var tanken at dette skulle gjelde hele kroppen – også tennene.  Tannlegeforeningen eller forløperen var redd dette ville svekke inntektene men også anseelsen til tannlegene og fikk stoppet at dette også skulle gjelde tannhelse.  Alle forsøk på å endre denne praksisen senere har og blitt stoppet, og den dag i dag er fremdeles ikke tenna en del av kroppen når det kommer til det økonomiske.

Derfor må Vibbedille betale moroa selv.  Og tannlegeregniger kan velte noen og en hver sine husholdningsbudsjett. Vibbedille har derfor en ide om å finansiere tenna med å selge de etterhvert så berømte Vibbedille-armbåndene En hver bloggleser med respekt for seg selv har for lengst skaffet seg sitt. Det synes jeg er stilig. Har du ikke handlet? Gå inn og bestill ett eller fler du også.

 

 

 

6 kommentarer
    1. « Bynnytrash kommer jeg ikke til å kommentere.Jeg tror alle forstår hvorfor «

      Er du i det hele tatt klar over hvor jævlig nedlatende den kommentaren er 😡😡 Og hva er motivet for å skrive noe sånt 😡 du kunne jo bare latt være å skrive noe som helst – og det hadde ingen reagert på 😡
      Du måtte bare helt umotivert få inn et aldri så lite spark i dag og 😡
      Gå i tenkeboksen og skam deg 😡

      Hilsen synskepeggy.

    2. ….. og …… forbigår jeg i stillhet, jeg tror det er best slik. Er en veldig så ok kommentar til lettfornærmede bloggere 🙂

    3. Akkurat som du gjør i din blogg. De som ikke er enig med deg, feks om kosthold de blir betegnet som fanatikere, selvutnevnte eksperter, å fremme helseskadelig kosthold mm og får nå virkelig gjennomgå både i blogginnlegg og kommentarfelt. DU vet best dermed basta. Rart at du har blitt nesten 140 kilo da må jeg si. Merker meg at du har prøvd å provosere flere ganger på dette, bra at folk ignorerer deg og ditt forsøk på å starte en krangel for å få oppmerksomhet. Så når ikke det funket kommer du i bloggen her å provoserer for å få oppmerksomhet. Dere er gjennomskuet:)

    4. Tommel opp for tredemøllgåing. Du har sikkert mer bevegelighet i kroppen nå etter all trening om dagene.
      Men du, fokuseres det ikke også på kosthold på denne type opphold?
      Skulle forresten ønske du tok deg noen dager og skrev om bloggerne på bunnen…, de har kanskje noe verdt å lese …

      1. Jeg er mer bevegelig, og har litt bedre kondis. Nei, de fokuserer ikke så mye på kosthold. Eller, vi bor jo over en mil fra nærmeste sted man kan kjøpe noe spisbart. Maten er helt vanlig mat. Godt tilberedt. Fisk og kjøtt annenhver dag. .

    5. Det er altså så rasende festlig at det er to mannfolk som ikke tåler å bli skrevet om på bloggen din. Om ting de har lagt ut selv på en offentlig blogg, altså som kan leses av alle. Helt utrolig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg