Kom og hjelp meg.

Vi har det godt i Norge. Veldig godt. Selv jeg som radikal opposisjonspolitiker kan innrømme det.  Jeg kan tenke meg at forskjellen på det å sitte i et fengsel i Norge og i Jemen er omtrent som forskjellen på himmel og helvete.
Terrorsiktede Anders Cameroon Østensvig Dale sitter fengslet i Jemens hovedstad Sana. Dale ble pågrepet i Jemen i mars i fjor etter å ha vært etterlyst i en årrekke. Han er siktet for deltagelse i en terrororganisasjon, etter å ha sluttet seg til den jemenittiske grenen av al-Qaida.
Nå vil han hjem til Norge. “Jeg krever at UD samt andre myndigheter sammen med meg henter Dale hjem til Norge – da kan vi ta jussen her”, sier advokat Patrick Lundevall-Unger som er forsvareren hans til NTB.
Dette leser jeg i det siste innlegget inne hos Norge og verdens nytt.

Jeg forstår utrolig godt at det er mye mer fristende å sone i et norsk fengsel og ta jussen her, slik forsvareren sier. Samtidig er jeg usikker på om det føles riktig.

Anders Cameroon Østensvig Dale er født i 1978. Han vokste opp på Nesodden. I ungdomstiden var han en del av Blitz-miljøet og kalte seg selv som anarkist og marxist. I 2008 konverterte han til Islam. I følge en tidligere kamerat skal han ha sagt at han trengte en religion med disiplin, og det var det bare Islam som hadde.

I 2008 dro han til Jemen første gang og reiste frem og tilbake mellom Jemen og Norge flere ganger frem til 2011.
I Jemen sluttet han seg til den jemenittiske grenen av al-Qaida. Der fikk han opplæring i å lage bomber og er i dette miljøet kjent under navn som Muslim Abu Abdurrahman og Abu Abdurrahman the Norwegian. I juni 2012 ble det kjent at Dale skal ha fått bombetrening fra bombemakeren Ibrahim al Asri. Ifølge amerikansk UD hadde Dale «mottatt terroristtrening og blitt lært opp i å lage bombebelter, improviserte eksplosiver og større eksplosiver til bruk i bilbomber».
PST siktet Dale for deltagelse i en terrororganisasjon i 2014. Samme året ble han terrorlistet av USA. Utenriksdepartementet i USA erklærte Dale som en «Specially Designated Global Terrorist». Det er en betegnelse som brukes på personer som utgjør en betydelig risiko. Han er en person som kan lage bomber og han har trening med å gjennomføre terroristangrep.

Nå har han altså sittet et år i fengsel i Jemen. Det er sikkert ikke så greit. Nå vil han hjem til Norge, og det vil han ha hjelp av norske myndigheter til. Det var gøy å lage bomber, trene på og kanskje gjennomføre terroristangrep. Det å sitte fengslet i Jemen er ikke like gøy. Nå vil han hjem.

Jeg forstår så utrolig godt familien som ønsker å få han hjem. Hadde det vært min bror eller sønn hadde jeg dikkert følt på akkurat det samme. De vil ha tilbake det familiemedlemmet som en gang dro.
Men kan vi være sikre på at Dales motiv for å komme hjem er for å sone sin straff?

Forsvareren hans sier at det at han skal være al-Qaidas norske bombemaker bare er oppspinn.
Men hvis det er oppspinn. Hvorfor tok han ikke kontakt med norske myndigheter i årene mellom 2014 hvor han ble internasjonalt etterlyst og frem til han ble pågrepet og fengslet i 2022? Det er åtte år hvor han kunne ha forsøkt å oppklare den misforståelsen. Ja, hvis det er en misforståelse da.
Nei, det er først etter at han har blitt fengslet at han har følt trang til å komme hjem.

Hva om det å ta jussen her bare er en del av en plan. Norsk jus. Norsk fengsel. Sikkert større sannsynlighet for å overleve fengselsoppholdet og kanskje korte ned fengslingstiden og bedre soningsforholdene.
Raskere tilbake i virksomhet. Kanskje til å foreta terrorangrep i Norge eller andre Europeiske land.

Dale er ikke dømt, kun siktet. Jeg skal ikke forhåndsdømme han her eller trekke slutninger.
Likevel gjør jeg meg noen tanker, For Dale er ikke første mann som gjør noe dumt eller blir siktet og eller dømt for forbrytelser i andre land, og så forventer at den norske stat skal komme styrtende å hjelpe de ut av et uføre de ofte selv har bragt seg opp i.

Dale er født i 1978. Han konverterte til Islam 30 år gammel. Voksen nok til ikke å være en dum og lettpåvirkelig ungdom. Nå skriver vi 2023. Han blir 45 dette året. Sorry, man kan ikke påberope seg ungdommens dumskap når man rent statistisk har bikket halvveis i livet.

Norge og verdens nytt får frem mange tanker hos meg for tiden. For at ikke innlegget skal bli for langt, stopper jeg mine betraktninger her og lar resten av toppbloggerne i fred i dag og. I det minste i dette innlegget.

 

1 kommentar
    1. Ja det var det da, hvem fra Norge skal komme styrtende til Jemen for å hjelpe. UD fraråder på det sterkeste alle reiser til Jemen på grunn av den pågående konflikten og den humanitære krisen, og nordmenn som befinner seg i landet oppfordres til å forlate Jemen,

      Jeg kjenner ikke til rettssystemet i Jemen. Men bare aner at det er sånn bob bob.. Om denne advokaten mener tiltalen bare er oppspinn, får han vel bare ta seg en tur og diskutere med styresmaktene der. Et tips ta med matpakke i følge Redd Barna er Jemen rammet av sultkrise.

      På den andre side er jeg enig med deg. Jeg tar ikke stilling til saken, heller ikke forhåndsdømme.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg