Ti millioner her og ti millioner der….

 

I dag har jeg brukt noen formiddagstimer til å forberede meg til møtet i Hovedutvalget for Helse, omsorg og velferd i morgen.  Godt å føle seg forberedt allerede et døgn før møtet begynner, selv om et par notater nok skal suppleres litt når saken har tatt et par ekstra omganger i hjernevindingene.  Det er ikke alltid det er soleklart hva man skal mene i en hver politisk sak.

Så har vi Hønefoss sykehjem.  Da jeg leste at Rådmann hadde som ett av sine forslag og rive hele det gamle sykehjemmet steilet jeg.
Nå har det gått en uke.
Jeg har lest sakspapirene både en og to ganger.
Jeg tror noen leker med tall.

For et halvt år siden skulle det koste 30 millioner å pusse opp sykehjemmet slik at vi kunne drifte det i 10 år til. Nå er den kostnaden økt til 76 millioner…

Jeg regner med at hovedårsaken til denne kostnadsveksten er at vi politikerne vedtok denne oppgraderingen mot Rådmann og administrasjonens vilje.
Samtidig er det umulig for meg å kunne vite hva kostnaden på et slikt prosjekt vil være. Jeg har ikke kunskap nok til å vite hvilke av de to tallene, 30 eller 76 milioner som er det mest riktige. Begge tallene er regnet ut av forskjellige konsulentbyråer. Jeg vet ikke hvilken overbetalt konsulent jeg skal ha mest tillit til.

Jeg vet bare at hvis vi skal forsvare å bruke 76 millioner på bygget må bygget få en levetid på mer enn 10 år.

Jeg vet og at vi leter etter en tomt “sentrumsnært” Hvor man skal bygge kommunens nye sykehjem. Vel, her har vi en sentral sykehjemstomt…. For meg blir det klarere og klarere at det nye sykehjemmet må bygges på tomta til det gamle. Da kan vi spare inn de 200.000 vi har satt av av driftsmidler til Helse og Omsorg i år for å utrede ulike tomtealternativ. I det minste må tomta med på lista.

Om man faktisk må rive hele sykehjemmet slik det står i saksfremlegget eller om man kan gjenbruke noe er jeg usikker på. Eller jeg er sikker på at noe må kunne gjenbrukes. Om ikke hele byggningsfløyer så I det minste elementer av historisk verdi.

Jeg vet at når man skulle bygge sykehus i Drammen måtte man finne en måte og gjenbruke noen gamle teglsteinsbygg på.  Løsningen ble å bruke teglsteinen i nokså knust tilstand til å lage gangstier etc. på sykehusområdet.

Jeg tror kanskje det finnes bedre måter å gjenbruke bygningsdeler på. På det nye sykehjemmet vi har bygd har vi gjenbrukt noen lamper, eller laget nye etter de gamle tegningene. Med kreativitet er det utrolig hva man kan få til. Men overlat nå ikke tenkingen kun til konsulenter. Kanskje har andre og helt vanlige mennesker bedre og langt mer kreative ideer.

Jeg vet det finnes folk i andre partier som tenker som meg. Det kommer ikke til å komme en beslutning på saken i morgen. Etter at saken har vært oppe i Hovedutvalget skal den opp til behandling i Formannskapet til uka og kommunestyremøte uka deretter. Og da har vi vel strengt tatt bare vedtatt hvilke utredninger man skal jobbe videre med.

Likevel er møtet i morgen viktig. Der løftes tankene som så skal modnes i de forskjellige partiene frem til kommunestyremøte om litt over to uker.

 

4 kommentarer
    1. Hvorfor i all verden laget de ikke Norderhovshjemmet 5 etasjer høyere når de først bygget? Da kunne de hatt parkeringshus i kjelleren.

      1. Tja, du kan så si. Tror det er greit at vi har institusjoner på flere steder.
        Det er jo parkeringskjeller på Heradsbygda – slik man planla, det var bare det at noen flyttet Hjemmetjenesten og bilparken deres dit slik at de opptar de parkeringsplassene man hadde tiltenkt ansatte og besøkende.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg