Tiden over for selvsentrert egendyrking?

Gunhild Stordalen har utgitt bok om helse. En selvutviklingsbok som slår fast det vi alle vet, at det kan være smart å sove godt, trene og spise sunt. Man trenger ikke være lege for å ha forstått såpass.  Boka har blitt slaktet så ettertrykkelig at jeg regner med at folk løper mann av huse for å kjøpe boken. Ja, for man må jo ha lest den for virkelig å kunne uttale seg om hvor banal den er.

Jeg har verken kjøpt eller lest boka. Ikke har jeg planer om det heller. Sånne selvutviklingsbøker er ikke det jeg bruker mest tid på.

Boka er ikke det interessante her, men mer den massive kritikken boka har fått. Noen tror det kan komme av at vi i 2023 har fått nok av selvsentrerte, navlebeskuende problemstillinger. Det regner bomber over Europa. Fattigdommen øker i vårt eget land. Da er det kanskje andre ting folk er mer opptatt av enn Gunhilds magebesvær eller hvordan man kan få bedre psykisk helse med meditasjon og mindfulness.

Vi er stappmett på historier om hvordan vi kan få det bedre med oss selv.  Det er andre ting som opptar oss i dag, som hvor høy strømregningen blir og om lønna strekker til denne måneden og.

Klokskap av typen «Alle mine nære relasjoner handler om kvalitet, ikke kvantitet» er liksom ikke det som fenger i en usikker verden.

Vi har hatt det godt i flere tiår med materiell overflod. Det gjorde mange av oss ekstremt selvbevisste.  Det har vært så stort rom for å kjenne etter, til å ha kontakt med følelsene våre, til å forme kropper og liv så alt fremsto mest mulig perfekt og glamorøst.  Suksess og vellykkethet har blitt dyrket som idealer så til den grad at det har vært sykeliggjørende for veldig mange.  Psykisk uhelse og inngrep i friske kropper har blitt vanlig i mange miljøer.

Så kommer Gunhild Stordalen med nok en bok om dette temaet, og plutselig har anmeldere og andre fått nok av selvsentrert kjendisliv.

Når vi står ovenfor store kollektive utfordringer i en verden som oppleves mer og mer utrygg og uforutsigbar er det ikke dette vi vil ha. To år med pandemi ble etterfulgt av krig I Europa, millioner på flukt og byer ikke alt for langt unna som bombes vekk fra jordens overflate.

Utrygghet vi alle føler på blir ikke noe mindre av at det er nabolandet vårt som er den angripende makt, og at krigen får direkte innvirkning på våre liv i form av økte priser på alt fra strøm til mat.

Jeg synes det er en sunn reaksjon at den boka blir slaktet så til de grader. Det er et tegn på at kanskje er vi på vei fra en tid hvor mange har vært opptatt av selvsentrert egendyrkelse til en tid hvor vi mer har fokus på verden utenfor vår egen navle.

Ikke tror jeg dere trenger å bekymre dere for Gunhild heller. Boka kommer nok til å selge bra den. Noen ganger gir terningkast 1 langt bedre salgstall enn en sekser.

 

6 kommentarer
    1. Kan like forskjellige bøker jeg, men dette er ikke noen bok jeg bruker tida mi på, dessverre..
      Leser heller ikke bøker av idrettsfolk! Nok annet jeg vil studere.

    2. Folk kjøper vel for det er vel viktig å ta vare på seg selv. Jeg gjør ikke det for jeg renger ikke å kjøpe bok for det er masse gode tips om helse gratis andre steder:)
      Ja, det er bedre å fokusere på hva vi kan gjøre til å forbedre verden:)
      Ha en fin dag:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg