Våkna av brannbilsirener og røyklukt…..

Senga på hotellet i Amsterdam var utrolig god.  En stor putehaug og dobbeldyne, og ingen Charlie Chihuahua.  Ingen Sønn som måtte mases opp. Ingen kjøreoppdrag som ventet, og ingen grunn til å stå opp før klokka næra seg 8.00.. Så selv om jeg våknet som vanlig rundt 5, var det utrolig godt å bli liggende og drunte og småsove…

Ved 7 tiden i går hørte jeg mange sirener.  Men Amsterdam er jo en storby, ikke så overraskende med noen sirener i en storby. jeg ble rolig liggende. Det var utrolig godt under den dyna… Flere sirener.  Brannbil?  … Og slutter ikke de sirenen litt brått?  Vanligvis blir sirener sterkere og sterkere etter som utrykningskjøretøyet nærmer seg, og så avtar lyden når det har passert og fortsetter videre på sin ferd.  Men her hørtes det ut som om sirenene stoppet brått like i nærheten som om de ble skrudd av….merkelig.  Men ikke så merkelig, jeg druntet litt til.  en halv times tid senere våknet jeg igjen. Nå måtte jeg snart forlate denne herlige dobbeldyna. En tanke slo meg, lukter det ikke røyk?  Jeg snuste litt ut i rommet, jo det luktet svakt røyk.  Jeg dro fra gardinene  og tittet ut. Nei, gata under vinduet mitt, en av handlegatene så ut som den gjorde dagen før. Litt lite med folk, men butikkene var ikke oppe ennå, Det hadde vært rolig der  på denne tiden dagen før og.
Jeg sto opp og kledde meg.
Har såpass livlig fantasi at jeg kjente på døra ut til korridoren før jeg åpnet den, den var kald å kjenne på.  Åpnet den forsiktig,  og sto bak døra mens jeg forsiktig titta ut i gangen.   Har da vært på brann-kurs.   Ingen røyk eller ild.
Jeg trakk på skuldrene, og gikk ned til frokost.

Senere fikk jeg høre at det hadde vært en brann i nabohuset til hotellet.   Men på andre siden enn det jeg bodde.   Litt ekkelt. De fra hotellet sa at brannvesenet hadde kontroll på brannen,  og at de som bodde i bygningen som brant var blitt evakuert til hotellet vårt og befant seg på møterommet ved siden av oss.  En var blitt kjørt til sykehuset for sjekk etter å ha pustet inn røyk.

Litt ekkelt.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg