Våknet med et smil om munnen.

Våknet i morges med et smil om munnen.  For en natt!!!  Jeg snudde meg mot Gamle Gubben Grå, lenge jeg har vært så fornøyd når natta blir dag.  Vel, Gubben var alt stått opp. Jeg hørte kaffemaskinen dure ute på kjøkkenet.  Jeg kastet et blikk på klokka, og fant ut at det var på tide å stå opp. Gledet meg allerede til å legge meg i kveld.

I går kveld, var ryggen som vanlig vond.  Jeg lå på sofaen og sloss med Charlie Chihuahua om pelspleddet. Selv om det var fyr på peisen frøys jeg, og når jeg fryser strammer jeg musklene enda mer og får mer vondt.
Jeg kom til å tenke på at jeg hadde fått et elektrisk varmeteppe av Datteren til jul.  Det hadde jeg egentlig ikke undersøkt så nøye. Det går på strøm, og strøm er dyrt. Tenkte at Gamle Gubben Grå kom til å fly i fistel om jeg som vandrer rundt i et digert pledd med armer og hette og tuller meg inn i ullpledd og pelspledd utenpå det når jeg ligger på sofaen også skulle begynne med elektrisk varmeteppe. Ja, og Gamle Gubben Grå fyrer jo godt i peisen i tillegg. Mulig isolasjonen i Drømmehuset ikke er helt maks, men  det er ikke kjøleskaptemperatur inne.

Vel, jeg tok min mest innsmigrende stemme og lurte på om ikke Gamle Gubben Grå kunne hente varmeteppe til meg slik at jeg bare fikk undersøkt det litt nøyere.  Jeg trengte bare vente et kvarter før han kom med pleddet. Merkelig nok uten kommentarer om strømprisene.

Jeg trodde det var et pledd jeg kunne tulle meg inn i, men bruksanvisningen advarte mot det.  Det varmer det vi i gamledager kalte et varmelaken, Men det var stort nok til hele dobbeltsenga – og det beste av alt. Det hadde to temperatursoner med hver sin kontroll! Det betydde at jeg kunne ha på maks varme i min halvdel av senga, og Gamle Gubben Grå kunne skru ned, eller av varmen i sin halvdel.

Pleddet ble lagt i senga og skrudd på maks på begge soner. Det sto at man skulle gjøre det en halv time før en krøp til køys, så vi monterte det rundt klokka 22.

Og du verden for ren luksus en halv time senere når jeg krøp under mine to dyner!!!!  Det var godt og varmt, og jeg trengte ikke krølle meg sammen som en liten ball for å holde på varmen slik jeg har følt at jeg måtte. Jeg strakk meg ut i all min lengde, og følte varmen varme opp ryggen min. Sakte men sikkert følte jeg at jeg klarte å slappe av bedre enn på en god stund. Musklene slapp taket og jeg sovnet med et smil om munnen, det samme smilet som jeg våknet med i dag tidlig.

Jeg har ikke sovet i hele natt. Lenge siden jeg har gjort det. Varmen ble skrudd av en gang rundt 2. Da var det mer enn varmt nok. Men jeg har sovnet igjen så fort jeg har fått snudd på meg. Ikke ligget våken og lett etter en behagelig stilling. Takk, Datteren!  denne gaven satte jeg virkelig pris på!

Jeg skulle ønske at ryggen var fin når jeg våknet, men det var den ikke. Den var like vond som den har vært noen dager.  Jeg måtte ta en halv pille fra den boksen jeg helst ikke åpner for ofte før jeg kjørte Yngst Sønn på jobb i morges.  Det blir nok en pille til før jeg selv starter på jobb klokka 12.
Ryggen pleier å bli bedre når jeg liksom får gått den litt til, så nå er det snart en tur ut med Charlie Chihuahua.  Det gjelder å holde seg i aktivitet, så går nok dagen på et vis.
Og når arbeidsdagen er over venter sofaen, pelspleddet og når dagen blir natt – en god for-oppvarmet seng. Jeg gleder meg!

 

 

6 kommentarer
    1. Jeg var en fryspinn tidligere. Etter at jeg fylte 50 blir jeg oftere for varm istedet.
      Men litt fyring i peisen på kvelden og et vanlig pledd holder for meg.
      Men det høres godt ut med et varmepledd.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg