Valentine i Vestfossen

“Har dere ikke bestilt bord må dere sitte nede i kjelleren!”  Dama smilte da hun sa det så jeg forsøkte å skjule hvor vantro jeg var. Vi var i Vestfossen, et lite tettsted mellom Drammen og Kongsberg. Det var en tirsdag formiddag midt i februar, og så vidt jeg kan forstå i grunn lite som skjer i Vestfossen.  Kunstlaboratoriet litt lengre nede i gata åpner ikke før om tre måneder

Gamle Gubben Grå og jeg så jo at det satt folk ved de fleste bordene så vi protesterte ikke, men lusket lydig ned kjellertrappa. Det var koselig i kjelleren og, så vi hadde overhode ingen grunn til å klage.

Stedet vi besøkte heter Sjokolade Salongen og eneste grunn til at vi befant oss her i Vestfossen var at vi var blitt lokket hit av dette innlegget inne på bloggen til Monairens for noen dager siden.  Dette virket som det perfekte stedet for vår Valentinesdag.

Vi var ikke alene i den kjelleren og det kokte oppe i butikk og kafeteria, like vel varte det ikke lenge før den blide servitøren kom rasende ned kjellertrappa med kaffen til oss. En Vinter-mocca til meg, den  besto av to espress, melk og masse deilig sjokolade og smakte bare himmelsk.

Gamle Gubben Grå hadde gått for en Frappe med sjokolade. Jeg hadde vist han bilde av Frapprn inne hos Monairens. Den så stor og mektig ut.  Jeg hadde og lurt på hva en slik kaloribombe kostet. Der ble jeg gledelig overrasket. 54 kroner. Det er omtrent det samme jeg betaler for en kaffe-latte på enkelte av kafeene her på Hønefoss.

Vi kunne helt klart nøyd oss med Frappe og Vintermocca, men det er jo bare Valentinesdag en gang i året så vi tok oss råd til en lunsj og.  Veien til mannens hjerte går gjennom magen har jeg hørt. Det gjelder sikkert selv om vi snart har vært gift I 30 år.

Det ble “Dagens” til meg. Det var Gresk kyllingsalat med tzatziki. Nydelig anrettet, deilig salat og rikelig porsjon.  Den falt virkelig i smak, selv om jeg ble rimelig mett. Den viintermoccaen var jo og ganske mektig.

Vi hadde studert menyen hjemme. Og siden Gamle Gubben Grå er en gammel sjel og ofte bestiller karbonadesmørbrød når vi er ute på kafé, anbefalte jeg han å gjøre det samme her. Gubben er jo både lydig og glad i karbonadesmørbrød så han lystre. Til min overraskelse gikk han for den minste varianten  Altså enkelt og ikke dobbelt karbonadesmørbrød. Vel, han ble heller ikke skuffet. Karbonadesmørbrødet ble servert med soppstuing og tyttebærrømme. Også det lekkert dandert og i føge Gubben veldig godt.

Vi var så mette da vi kom vaklende opp fra kjelleren at vi ikke orket studere utvalget i sjokolade-disken. Vi har studert utvalget på nettsiden og vet at her er det utrolig mye spennende fra egen sjokoladefabrikk. Eller kanskje ikke fabrikk, mer verksted. For her lages sjokolade som håndverk og ned mye kjærlighet.  Vi kommer gjerne tilbake en gang vi ikke er så mette – og da vet vi at vi skal bestille bord på forhånd.

Jeg synes det er gøy at slike steder finnes på lille Vestfossen. Populært er det tydeligvis. Hva annet vi skulle finne på på Vestfossen var vi litt usikre på, og siden isete gater gjorde at det ikke fristet å utforske stedet nøyere ble det til at vi ruslet tilbake til bilen og kjørte hjem. Det ble en hyggelig liten dagstur, og vi har virkelig kost oss på vår Valentinesdag.

6 kommentarer
    1. For en flott feiring, så mye godsaker….Dette så virkelig godt ut og syltet rødløk også ser jeg, deilig.
      Må dit en gang jeg å…
      Flotte priser, det er bra for da kommer folk og koser seg uten å bli ruinert. For en fin dag!

      1. Ja ta toget til Vestfossen en dag og kos deg på sjokoladesalongen. Venter du til i mai kan du besøke Viskum og kunstlaboratoriet også. Vel verdt et besøk enten man liker kunsten hans eller ikke.

    2. Det så veldig godt ut! 😋 Takk for tips! Vestfossen forbinder jeg med Fossesholm herregård, – vel verdt et besøk i sommerhalvåret.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg