Veganisme ren egoisme?

God morgen kjære lesere!  I dag er jeg fremdeles på en 11. plass, men jeg hadde over 350 flere sidevisninger i går enn på mandag. Slikt gjør denne kjerringa blid, for det betyr at det er trafikk på blogg. Engasjement og lesere. Det er bra!!

Når jeg leser gjennom det siste innlegget på bloggene på bloggtoppen fra nummer en og nedover kommer jeg et stykke ned på lista før jeg kommer over et innlegg som vekker skrivelysten i litt morgentrøtte tastaturfingre.

Selvsagt får jeg vondt i magen når jeg leser innlegget til Mamma på hjul på andre plass .  Å få covid i hus ….  Jeg tror man knapt kan tenke seg den frykten det skaper for en i hennes situasjon.  Det føles feil for meg og bruke et slikt innlegg til refleksjoner i eget innlegg. Og for å være ærlig; Jeg vet ikke om jeg orker å reflektere for mye rundt Vivian sin situasjon. Jeg krysser heler fingre og tær og er glad mange har henne med seg i sine bønner.

Jeg gleder meg over Vibbedille og datterens giftemål, og jeg føler på sinnet Doc og Dask føler over å ha fått parkeringsbot når hun har betalt. Men ingen av disse innleggene lokker meg til å hamre løs på tastaturet.
Nei, jeg må faktisk helt ned til Gryende på 16. plass før jeg finner et innlegg som jeg leser med nysgjerrig interesse og tenker “Jammen….”

Nå blir jeg kanskje ikke forbannet og frustrert over helt det samme som Gry, men likevel var dette et innlegg som vekte engasjementet mitt. For visste du at veganisme handler om ren egoisme?

Gry lar seg sjokkere over at covid vaksine er testet på dyr, og er nok like mye i mot at legemiddelindustrien driver med dyreforsøk som hun er i mot covid-vaksine.  Det som virkelig får det til å ta av for Gry er at veganere kan la seg injisere med vaksine testet på dyr, siden veganisme slik både jeg og Gry har forstått det handler om å redusere lidelser for dyr mest mulig.

Jeg kan godt innrømme at jeg ikke har tenkt så nøye over legemiddelutprøving på dyr og veganisme. Jeg har møtt flere veganere som gjør unntak fra leveregelen sin på de merkeligste måter. For eksempel vet jeg om en veganer som plutselig gikk hen og tok jegerprøva, hun hadde så lyst til å gå på jakt.
Vel, å skyte dyr når man ikke mener de skal brukes til mat virker for meg relativt inhumant. (Kan man snakke om at noe er humant når det er snakk om dyr?)

Tilbake til Gry sitt innlegg.
Hun viser til et innlegg på NRK sin hjemmeside som hun gjengir på innlegget sitt Klikk deg gjerne inn for å se hele innlegget.
I dette innlegget fra NRK fremgå det at veganisme er godkjent som et livssyn, noe jeg har en viss forståelse for,
At Norsk Vegansamfunn derimot er å definere som et tros- og livssynssamfunn du vet i likhet med Den Norske Kirke, Pinsemenigheten eller World Islamic Mission Norway finner jeg derimot litt merkelig.  For betyr det at hvis man er veganer så kan man ikke være kristen eller muslim samtidig? Man kan vel ikke være medlem av to livssynssamfunn? Liksom tilhøre to “religioner”?

Jada, jeg vet at hvis man kaller seg et livssynssamfunn så har man krav på statsstøtte. Jeg leser at leder Steffen Tretvoll Althand uttalte at han forventet at Norsk Veganismesamfunn ville motta 1,5 millioner i statsstøtte om to år da Norsk Vegansamfunn ble registrert som et livssynssamfunn i september 2020.

I denne NRK artikkelen Gry viser til er det et sitat av Henrik Kjellmo Larsen styreleder i Norsk Vegan Samfunn (NVS) som får meg til virkelig å forstå det inkonsekvente i dette livssynet. Når han skal forklare hvorfor NVS anbefaler sine medlemmer å ta vaksine dose en, to og tre grunngir han det slik:

Det å ta koronavaksinen bidrar til å redusere og å unngå liding for andre og seg sjølv. Det er det veganismen handlar om,

Unngå lidelse for andre, og ikke minst seg selv er altså det veganisme handler om i følge dette styremedlemmet. Unngå lidelse ikke minst for seg selv er ikke det et livssyn basert på ren og skjær egoisme? For når man setter det å unngå lidelse for seg selv over det å unngå lidelse for andre klarer jeg ikke å se på det som annet enn egoisme. Så langt stakk tanken om dyrevelferd.  Det er ok å plage dyr hvis det gjør at jeg selv unngår lidelse. Snakk om et inkonsekvent livssyn.
Nei jeg forstår meg virkelig ikke på veganere….

 

12 kommentarer
    1. Det der var noe jeg aldri hadde kunnet komme på å tenke på … at veganere som tar vaksine handler selvmotsigende. Måtte nesten le litt, men det er jo sant. Likevel er det jo et dilemma … skal jeg eller musa risikere å dø 🥴😅

    2. Jeg har ikke satt meg inne saken. Greit å få opplysninger her:)
      Jeg synes det er fint at det finnes folk som engasjerer i ulike saker. Meg derimot har mer enn nok med egen plage:)
      Men ikke misforstå meg. Jeg bry meg på en annen måte. Jeg gir hjelp og støtte til mange ulike formål slik at andre får en bedre en tilværelse. Som gatebarn, eldre og de som jobber for gode formål. Man har ulike måter å yte hjelp for rettferdigheten.
      Angående Vivian, jeg ber for henne.
      Ha en fin dag til deg:)

      1. Jeg er glad du ber for Vivian.
        Jeg tror du støtter og gir hjelp til mange på mange måter. Du virker som et godt menneske. Men synes du ikke det er litt rart at det å være veganer sidestilles med å være medlem av et trossamfunn? Det synes jeg

    3. Good one!! (Denne må deles!) 😀
      Den der religionsgreia har jeg aldri tenkt over, men det er jo helt skrudd! – Hvilket jo er det springende punktet for all religion, så sånn sett kan en jo i grunnen si det e en religion så god som noen *hehe*

      (PS. Er ikke vaksinemotstander i utgangspunktet, men siden det viste seg jeg har naturlig immunitet, så lar jeg meg ikke injisere av en kopi av det antistoffet jeg allerede har. Når de så begynte å ilegge denne koden egenskaper utover de som følger originalen for å pushe vaksinen på oss immune, så var det tilliten til systemet fikk seg et kraftig skudd for baugen..)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg