Vekk med Fridtjof Nansen….

Isabell Raad er tilbake på bloggtoppen.  Men det er ikke noe nytt.  Hennes siste innlegg er innlegget fra mandag, og det har jeg allerede kommentert. Det kan du lese i innlegget New in og 25% på Nelly

Så da kaster jeg mitt kritiske blikk nedover på lista til plass nummer 100.  Det er bloggen Hovedsteder.  Hovedsteder skriver i sitt siste innlegg at Hurtigruten bytter ut MS «Fridtjof Nansen» og setter inn MS «Finnmarken» som hotellskip i forbindelse med innspillingen av “Mission: Impossible7”.
For de som ikke har fått det med seg, spiller man inn “Mission Impossible” med selveste Tom Cruise borte på Vestlandet i disse dager.  I den forbindelsen har filmselskapet leid inn hurtigruteskipet “Fridtjof Nansen” til hotellskip for de som jobber med filmen.  Skipet er ankret opp ved cruise-kaia i Hellesylt.

Ordningen har vært omstridt, fordi skipet betjenes av Filippinsk mannskap som arbeider for lønninger langt under norsk tariff, noen og tyve kroner timen hvis jeg har forstått riktig.  Dette er lønninger som det er lov å ha på internasjonale cruiseskip, men da må de ha minst en ankomst til et annet land. Liksom for å kalle seg internasjonalt cruiseskip.
Hvis de ligger ankret oppi Hellesylt i uke etter uke blir det mer å regne som et hotell i Hellesylt, og de ansatte skal da ha norske minstesatser i følge norsk lov.
Forskjellige aktører har selvsagt hatt forskjellige tolkninger av dette lovverket.

Nå leser jeg at Næringsminister Iselin Nybø mandag slo fast at «MS Fridtjof Nansen» driver hotell i strid med det norske lovverket.   Og etter litt betenkningstid  kan Hovedsteder melde at Fridtjof Nansen byttes ut med MS Finnmarken.
Jeg lurer på om hvorfor Hurtigruten mener at det å bytte skip er løsningen. Om det er det at når det kommer et nytt skip, med nye Filippinske mannskaper, så er det et nytt anløp, og da kan de være hotell noen uker før Fridtjof Nansen overtar en ny periode på noen uker.  Om det er slik  selskapet har tenkt å omgå regelverket.

Dette spørsmålet gir Hovedsteders innlegg ikke svar på, så jeg må google litt.
Heldigvis var det ikke slik. MS Finnmarken, som kommer og overtar har norske ansatte med norske lønninger.

Hvordan det gikk med meg og klatringa på lista etter at dere hadde gleden av å følge meg minutt for minutt i går? Vel jeg kom meg opp på en 22. plass…..

5 kommentarer
    1. God morgen!

      Takk for info ang hotellskipet til Tom Cruise 🙂 Det var mannskapet som gjorde forskjellen ja…. 🙂
      Flott du klatrer oppover igjen!

      Ha en flotters dag 😀

    2. Finurlig regelverk. Høres ikke bra ut i dere hele tatt. Akkurat som det gjør saken bedre at de bytter ut skipet. De på Nansen har fremdeles luselønn, bare at nå er det “lov”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg