Vi er ikke her for å ha det morsomt

Jeg var så heldig å få siste boka til Nina Lykke i julegave av Gamle Gubben Grå. Jeg leste Full spredning for noen år siden og storkoste meg, så denne boka sto høyt opp på ønskelista.

Jeg har brukt en måneds tid på å komme gjennom den. Ikke så overraskende når det gjelder meg og bøker for tiden, men en av grunnene var at den liksom ikke fenget helt til å begynne med. Tok litt tid før jeg ble “glad” i hovedpersonen. At jeg ikke bare fant han som en stakkar eller en gammel gris eller muligens en stakkarslig gris litt for opptatt av seg selv.

Men de siste par, tre dagene ble det mer fart i lesingen. Historien engasjerte meg litt mer og hovedpersonen fikk litt flere sympatiske trekk. Selv om han fremdeles fremsto som en stakkar hadde han noen gode betraktninger og jeg fikk litt mer medlidenhet med han.

I går leste jeg ferdig boka. De siste kapitlene var en page-turner. Jeg måtte bare lese vise. Avslutningen var så fin at jeg ble sittende med tårer i øyekroken, og måtte lese deler høyt for Gamle Gubben Grå.

Boka kan anbefales, men gi den tid.  Gi deg tid til å gli inn i historien. Det er mange kloke refleksjoner fremstilt så de får deg til å tenke.

9 kommentarer
    1. Takk for boktips!🤗👍🏻
      Jeg får legge den til i den lange lista av bøker jeg SKAL lese en dag.🤩👌🏻

    2. Har ikkje lese boka, men tenkjer at Lykke slår an nokre strengar i samtida. Vi morar oss til døde, skreiv den amerikanske sosiologen Neil Postman eingong på slutten av 1980-talet, og det gjeld i enno sterkare grad i dag, Verd å merka sef og for bloggarar som ønskjer å nå ut til eit større publikum…:-)

      1. Vet ikke om du har lest noe av henne, men ja hin skriver egentlig godt om samfunnet vi lever i. Hun klarer i denne boken å peke på en god del fothold som er godtatt i samfunnet men som hvis du tenker etter er relativt skrudd.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg