Vi må snakke om korona viruset….

Det er til nå påvist totalt 19 koronasmittede i Norge. Og siden dette er første-oppslaget på en hver nyhetssending på radioen er det ikke rart at hysteriet har begynt å ta av. 19 stykker er ikke et ekstremt stort antall mennesker.  Hvor mange i Norge som er smittet av årets influensavirus vet jeg ikke, men det er garantert mange, mange flere.  Hvert år dør rundt 900 mennesker av influensa i Norge.  koronaviruset har en dødelighet på 0,02 % av de smittede blant normalbefolkningen.. Litt høyere prosentandel for eldre.  For barn under 9 år er det ikke meldt om noen dødsfall.  Nå snakker vi i hele verden.  Faren for å dø av koronasmitte her i Norge er derfor ekstremt liten, med selv om du er i risikogruppen.

Som helsearbeider ville jeg ikke fått hjertebank eller følt økt stressnivå om jeg hadde fått en pasient med mistanke om eller bekreftet koronasmitte.  Vi har våre smittevernrutiner, og det å behandle pasienter med påvist eller mistanke om forskjellige smitter er vi drevne på. Det er litt styr med tildekking, rydding av rom og påkledning, men vi vet hva vi skal gjøre.

Men selv om jeg tar koronaepidemien eller hva nå mediene velger å kalle det med knusende ro, er det noe som vekker engasjementet og sinnet i denne kjerringa.  La oss snakke om Ullevål sykehus, Oslo Universitetssykehus, og da bør undertittelen være Hvor dum kan en bli?

Her kommer en frisk og rask lege hjem fra vinterferie i fjellene i Nord Italia.  Han drar på jobb på mandag, føler seg litt småpjusk natt til tirsdag og ber om å få bli testet for koronaviruset når han kommer på arbeid tirsdag morgen. Men ledelsen han snakker med mener det er helt unødvendig.

Hvorfor lederen han snakker med tar den avgjørelsen kan jeg bare spekulere i.  Selve prøven ville legen kunne tatt raskt og effektivt i løpet av få minutter på sykehusets laboratorium.  Å få tatt en slik test ville ikke ha noen negativ påvirkning for leder. De få minuttene en slik prøve tar er ikke lenger enn et toalettbesøk.  Og selv på et travelt sykehus pleier ledelsen å tillate slikt.
Men jeg vil anta at legen hadde blitt anbefalt av de med ansvaret for smittevern på sykehuset å ta noen dager fri, gå i karantene, til prøvesvaret forelå.  Sånn bare for å være på den trygge siden.  En lege som vandrer rundt blant pasienter, pårørende og personale mens han venter på svar på om han er smittet med det viruset som er på alle avisforsider er jo en potensiell smittefare.  Det er og en fare for noe sykehusledelsen frykter enda mer enn død eller skade blant pasienter og personale. Nemlig negativ medieomtale i riksdekkende media (Hvis forskjellige ting når en slik risiko i våre ROS analyser lyser det Rødt og man må sette inn tiltak. )
Så hvis denne legen tok denne prøven kunne lederen forvente at han ble borte i ett par tre dager til prøvesvaret var klart.  Arbeidstakere som er i karantene har en negativ påvirkning på produksjonen i avdelingen og på bunnlinja hvis det leies inn vikar eller kollegaer må arbeide overtid.   Og er det noe helseledere av i dag forstår seg på, så er det faktorer som kan påvirke resultatet på bunnlinja.

Og for å følge lederens tankegang. Hvor sannsynlig var det at legen skulle være smittet? Han hadde vært på et sted med lite smitte, hvis en så bort fra flyplassen i Verona.,   Skulle legen få en uke til meg “ferie” og overlate arbeidsoppgavene til kollegaene en uke til? Og alle vet jo at leger ikke blir smittet av virus eller blir syke.

Svaret vet vi alle, og det er lett å være etterpåklok, 150 ansatte ved sykehuset i karantene og 5 av arbeidstakerne ved avdelingen er smittet.  150 færre å dele arbeidsoppgavene på, og i tillegg får de merarbeidet med å kontakte alle pasientene som kan ha vært i kontakt med legen og de andre smittede.
En hel haug med ekstra arbeid, svært redusert arbeidsstokk til å utføre arbeidsoppgavene.  Stor sannsynlighet for bruk av overtid, innleie og andre ting som kan få negativ innvirkning på bunnlinja.  Jeg går ut fra at jeg ikke trenger nevne det helseledere frykter mest. Negativ omtale i riksdekkende medier. (Sikkert noen mediesaker om temaet også utenfor landets grenser.)

Når det gjelder dette viruset er det viktig at vi tar de riktige grepene, og at vi begrenser hysteriet.

I dag har det vært en halvtimes ventetid for å komme i gjennom på telefonen til Oslo Legevakt hører jeg på nyhetene. I den telefonkøen sitter mennesker med reell frykt for å ha pådratt seg coronnaviruset, der sitter mennesker som lurer på om de kan ha blitt smittet fordi de var på em italiensk restaurant på fredag  og folk som tror de muligens satt ved siden av en kineser på T-banen i forrige uke.  I den telefonkøen sitter også den engstelige gamle damen som lurer på om mannen kan ha fått et slag, han falt sammen på gulvet i leiligheten, og der sitter den engstelige faren som har et lite barn hvor feberen har nådd 40 grader.

Så skal vi ta det litt med ro, puste med magen.  Er vi redde for at vi er coronna-syke, holder vi oss i ro hjemme til vi får tatt prøver.  Vil vi bare være på den sikre siden overlater vi køen til legevakta til noen som trenger den, og kontakter fastlegen på mandag. OK?

Du kan og ta det med ro om du ikke rakk å hamstre munnbind og støvmasker før butikkene og lagrene gikk tomme.  Du kommer mest sannsynlig til å overleve likevel.  Men husk å vaske hendene og tørk av mobilen din med jevne mellomrom.

Og hvis du lurte, Nei, du beskytter ikke deg selv, dine barn, barnebarn eller katten din mot koronaviruset samme hvor mange penger du overfører til Visjon Norge. Det er ikke sant, selv om han pene mannen så det på den TV kanalen du er så glad i.

Statsministeren snakket om koronaviruset i sin tale til Høyres sentralstyre i dag.  Hun er mest engstelig for de økonomiske og samfunnsmessige konsekvenser av koronaviruset. Verdensmarkedet for medisinsk beskyttelsesutstyr (munnbind etc) har sluttet å virke. Og enda verre børsene har begynt å falle.  Verdens børser har falt med 10 %.  Som vanlig er Høyrefolk mer opptatt av penger enn personer.
Statsministeren understreker at Norge har vært forberedt på at koronaviruset ville komme, og at vi har en helsetjeneste som er godt rustet og trent til å håndtere en slik situasjon. (Som jeg sa lenger opp her)

De siste dagene har vi sett at også helsepersonell er utsatt for smitte både i fritiden og i arbeidssituasjonen. 

(sitat Erna Solberg)

Det var altså der det glapp.  Statsministeren og helsemyndighetene trodde på den gamle myten om at leger (og annet helsepersonell) ikke kan bli rammet av sykdom eller smittes som andre folk. Det var derfor øyelegen på Ullevål ikke fikk lov å teste seg.
Det er så greit når jeg kan gi regjeringa skylda.

 

10 kommentarer
    1. Jeg er en av dem som neppe overlever viruset pga immunforsvar på minus omtrent ( skyldes jo medisinsk behandling). Så kan man legge til alder og astma. Har ikke en sjanse 😏 Men gidder ikke bli panisk av den grunn.
      Det som forundrer meg mest, er menneskers egoisme i krisetider/innbilte krisetider. Hamstring av mat? Hermetikk…æsj. Hadde alle handlet som vanlig, ville butikkene hatt mer enn nok til alle.
      Men bevares, de får sitte der og gumle hermetisk lapskaus, Joika, Maxiboller og hva det heter, alt sammen. Det må jo spises en dag…karantene eller ei.

      1. Noen er smartere enn andre, det er bare slik det er. Noen sikrer seg og skaffer det de trenger for å overleve. Og andre gjør ingenting, de sitter foran tv`en og regner med at butikken har brød i morgen også. Synes ikke du skal se ned på folk som er mye smartere enn deg.

    2. På sin plass å være på jorda (ikke jordet) med informasjon om dette viruset. Jeg for min del har ikke omgang med noen, så jeg anser meg for helt trygg! 🤗

        1. Nei det er flott. Jeg har forsøkt å omgås folk og det er et helvete. Jeg klarer det ikke, folk er altfor irriterende. Men jeg vet at det finnes mennesker som er så svake at de hele tiden må støtte seg på andre mennesker. Det er trist. Jeg klarer ikke engang å forestille meg hvordan det er å være så svak og hjelpesløs.

          Kan du kommed med noen eksempler på hva som er hyggelig med å omgås folk? Jeg omgås dyr og det er flott, dyr er mye smartere enn folk, mye bedre selskap, men jeg har aldri opplevd noe positivt når jeg omgås folk. Det er ingenting annet enn gnåling og syting og pissprat, folk er det verste. Jeg har nok jagd vekk 100 ganger mer folk enn jeg har pratet med. Og det er jeg glad for.

    3. Ja, noe merkelig at Ullevål sykehus har andre anbefalinger for sine ansatte enn det Folkehelseinstituttet anbefaler. Ellers skjønner jeg ikke hvorfor media og andre skal skremme store og små på denne måten, når det er så lite dødelig som det er. Godt de ikke legger ut om alle som dør av vanlig influensa hvert år!

    4. Dette korona-viruset er nok ikke så ille som vi først trodde. Det viser seg jo nå at 70% av alle som har korona i Norge er utlendinger. De er kraftig overrepresentert. Så korona ser ikke så ille ut lenger, så lenge det er utlendingene som får det så er det greit for meg. Kanskje vi til og med blir kvitt noen av dem 🙂 Det trenger vi sårt. Det er de som sprer korona, så da får de håndtere det også. Og det ser ut som om vi nordmenn er bedre rustet til å håndtere koronanen, vi blir mye mindre syke. Så jeg er fornøyd, ting ser mye bedre ut nå.

        1. Hvis du får vondt i følelsene dine fordi utlendinger sprer og smittes med korona i vårt land, så kan ikke jeg hjelpe deg. Jeg kan ikke kurere dumhet. Hvor kommer dette hatet ditt ifra, hvorfor hater du Norge og nordmenn? Og hvorfor beskytter du utlendinger uansett hva de gjør?? Nå har de spredd korona over hele Norge, nordmenn har dødd på grunn av utlendinger! Og du synes synd på dem?? Jeg synes synd på oss.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg