Vil regjeringa utrydde deler av Nord-Norge?

Det er Kokkejævel langt der oppe på bloggtoppen som lanserer den teorien. Eller han spør retorisk “Vil du drepe oss med kaldt blod, Mæland?” og jeg slenger meg på det spørsmålet selv om jeg bare er på en 46. plass. på lista.

Veien mellom Alta der Kokkejævel bor og nærmeste sykehus har vært stengt 35 ganger denne vinteren. Den har vært kolonnekjørt nesten 60 ganger. Mange kommuner og steder i nord har det på samme måten.  Det er fint mulig at enkelte steder har hatt enda større utfordringer enn Alta.

Hvis veien fra Alta til sykehuset er åpen, og været er bra kjører man de 14 milene på halvannen time.  Som regel bruker man to timer. Ja hvis veien er åpen da, 35 ganger de siste 26 ukene har den vært stengt.  Da kommer man seg ikke til sykehuset.

Mange rådmenn, ordførere og kommuneleger der nord har derfor innført “søring-karantene” Alle som har vært sør for Dovre må to uker i karantene.  Bakgrunnen for det er jo at det er mye mer covid19 her på sentrale Østlandet enn det er i nord.  Og helsevesenet der oppe er i enda mindre grad enn her nede rustet for å ta i mot det trykket av pasienter som fort kan komme hvis pandemien slår til for fullt i enkeltsamfunn i Nord Norge.
Dette kommer ikke av at helsepersonell i Nord Norge ikke er like flinke som i andre landsdeler, for det er de.  Men fordi naturen og geografien gir de flere utfordringer det kanskje ikke er så lett å forstå for oss sørpå.  I tillegg har det foregått en systematisk nedbygging av beredskapen i hele helse-Norge. Det skrev jeg om i dette innlegget. Beredskapen som var rasjonalisert vekk

Selvsagttaler både jeg og Kokkejævel for døve ører.  For i går ble det et forlik mellom regjeringen, KS og NHO:  De laget et rundskriv som langt på vei pålegger kommunene i nord og oppheve “søring-karantenene” :
NHO tordnet, og varsler at de vil gå til stortinget og be de bruke Corona-loven hvis kommunene i nord ikke retter seg etter regjeringens rundskriv og de nasjonale retningslinjene.
Ja, det er viktig og holde hjula i gang., men er det viktigere enn å redde liv?

 

2 kommentarer
    1. det er trist å lese har ikke fått med meg dette,Jeg liker ikke alt dette som skjer,jeg liker ikke alt Erna bestemmer jeg liker overhode ikke skjevfordelingen i landet vårt,jeg hvet iallefall hvem jeg IKKE skal stemme på ved neste valg ,så får vi bare håpe att korona skart dør ut

    2. Monica Mæland og Høyre var ikke akkurat demokratiske og lokalvennlige i måten hun/de håndterte tvangssammenslåinger på mens hun var kommunalminister, i tillegg til at partiet har tette bånd til NHO og storaktører i næringslivet, så dette forundrer meg ikke i det hele tatt. Ellers tror jeg at Kokkejævel må trø litt vel hardt på gasspedalen når han kjører over Sennalandet fra Alta til Hammerfest 😉 Jeg har nemlig kjørt den veien mange ganger på sommerføre, og da tok det alltid over to timer hver vei. Lurer ellers på hva som har skjedd med fødestuen i Alta (kun for ukompliserte fødsler – ved keisersnitt og utskrapning må man til sykehuset i Hammerfest) – kan den ikke brukes til andre pasienter også, eller er den blitt nedlagt? Leste ellers et sted at de nye Babock-flyene ikke var store nok til kuvøsene som trengtes for å frakte koronapasienter – vil denne elendigheten ingen ende ta?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg