Visdomsord – eller kanskje bare noen sannhetens ord….

Klokka har passert 8. Yngste Sønn og Gamle Gubben Grå har forlatt Drømmehuset. Og jeg, jeg har fri og kan starte dagen med litt blogging.  Tekoppen fylles for ande gang, og jeg skal virkelig kose meg med en rolig start på dagen.
Skroller meg raskt gjennom bloggtoppen. Det er tydelig at det er kjerringer av begge kjønn som har overtatt blogg, for her er det matoppskrifter, sykdom, restegarn, været og vasking av ulltøy det skrives om. Bare Martine Halvs, Stineskoli og Annais har innlegg som minner om blogginnleggene fra den gang dette var de unge, fremadstormende rosabloggernes marked.  De to første reklamerer for hudpleieprodukter og mote, den siste skildrer party, party, party.

I og med at det er kjerringbloggere som rår er det i grunn rart at denne kjerringa er helt nede på en femtende plass.  Det har jeg tenkt å gjøre noe med i dag. I dag har jeg tid til å leke husmor – og tid til å blogge.

Jeg gidder ikke sutre over egen sykdom. Ryggen er fremdeles vond, og det stikker til ved en del bevegelser. Men når jeg sammenlikner meg med Vivian, Mamma på hjul, har jeg ingenting å klage over. Å lese hennes innlegg setter ting i perspektiv.

Jeg skal og være forsiktig med å kommentere Kokkejævel. Det pleier å bli så mye bråk og leven (og noen ekstra klikk på oss begge av det). Av de fjorten innleggene over meg på lista er det det som ga meg mest tankevirksomhet. I dag velger jeg å holde tankene mine for meg selv, men jeg er spent på hva som kommer derfra i løpet av dagen. Han er fremdeles god på dramaturgi, den kokken.

Siden vi er inne på de lett fornærmelige må jeg forte meg nok en gang å forklare Bunny at selv om jeg står fast ved min uttalelse om at jeg nok ikke kommer til å være med å spleise på krans hvis han skulle vandre, ønsker jeg han ikke død.

De  som ønsker alle antivakser, eller andre som tar valg for egen helse man er uenig i sykdom og død, eller mener at de skal stille bakerst i helsekøa er feil tankegang i mine øyne.
Tenk litt på det.
Hvem mener du skal prioriteres? Hvem “fortjener” behandling?
Den sporty atleten som får hjerteinfarkt etter å ha presset seg for hardt i Birkebeineren?
Ungdommen som trynte noe forferdelig i alpinbakken?
Den fremadstormende forretningskvinnen som har pådratt seg høyt blodtrykk og andre stresslidelser, hjerteinfarkt eller hjerneslag neste?
Den overvektige, inaktive kjerringa med diabetes og dårlig rygg?
Eller kommentarfeltets kjederøykende dronning som knatrer på pcen mens hun røyker sine 40 om dagen og har pådratt seg selv både kols og kreft?
Er ikke alle disse og mange, mange flere eksempler også skyld i egen sykdom ut av de valg de har tatt?

Jeg tror ikke jeg komme til å skrive stort om mat i dag. Hvis jeg ikke skulle få ånden over meg å bake litt.  Gamle Gubben Grå har fått beskjed om å bestemme og fikse middag. Tipper det blir noe svært lettvint. Erfaringsmessig er ikke det å styre for mye på kjøkkenet det som frister kokken min mest etter endt arbeidsdag, forståelig nok.

Jeg skal nok strikke rilla mi på temperaturteppet, men jeg deler ikke bilder av det hver dag. Regner med at det ikke er så spennende, selv for Vibbedille, å fylle prosjektet maske for maske.

Det blir lite med party, party på en onsdag. Skal en tur ut til Høvdingen. Jeg vil ikke kalle det party.  Er i grunn mer opptatt av vær- og kjøreforhold. Det kan være glatt den siste biten.
Klokka har passert 9, på tide å komme i gang med dagen. Vi blogges mer senere i dag.

7 kommentarer
    1. Ja… det er ikke snakk om hvem som stiller hvor i køene i forhold til vaksine og ikke… de må få hjelp de som trenger det, når de trenger det 🙂

      Glatta er skummel! Lag deg en fin dag 🙂

    2. Du har så uendelig rett, alle, absolutt alle har rett på helsehjelp. Jeg driver selv med “risikosport” fortiden. Ble “tvungen” til toppen av utforbakken på mine gamle ski og støvler. Ikke brukt på 10 år. Halvveis skjønte jeg att jeg dette går rett til helv..,,, ette. Noe det gjorde, brukket arm og diverse blå og gule merker. Ble godt tatt vare på i helsevesenet.

      Men… det jeg ikke skjønner er hvorfor man på død og liv rent demonstrativt deltar på et antivax arrangement med flere hundrede uvaksinerte og deltar på “kyss, klapp og klem leken. Som i Oslo i helgen.

      1. God bedring!!
        Jeg er vaksinert og ville selvsagt ikke deltatt på et antivax-arrangement. Jeg forstår imidlertid at folk føler behov for å demonstrere mot ting de opplever som undertrykkende eller diskriminerende.

        1. Takk for det, ski og støvler ligger ute på Finn.no.

          Her er jeg også enig med deg, viktig at folk fritt kan demonstrere mot ting de opplever undertrykkende og diskriminerende som f.eks i Kina og Afghanistan.

          Coranpass blir nok ikke innført av myndighetene med det første. At private aktører på selvstendig grunnlag kan ta det i bruk, er derimot mer sannsynlig. Dette for å beskytte de uvaksinerte, som er i stort flertall på intensivavdelinger. Og så klart for å samle flere og fylle opp en slunken kasse.

          Referer til viseadministrerende direktør i NHO Anniken Hauglien sin uttalelse. Sitat; “NHO forventer at regjeringen legger coronapass på bordet når tiltakene justeres, – Kan skjerme de uvaksinerte for risiko. Haugli argumenterer med at coronapass er et viktig virkemiddel for å unngå unødige innleggelser i helsevesenet,

          Begrunnelsen for tiltakene har vært å hindre press på helsetjenestene. Samtidig er det de uvaksinerte som rammes mest av alvorlig sykdom. Ved å innføre coronapass der folk samles, kan vi skjerme uvaksinerte for den risikoen.” Sitat slutt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg