Jeg skulle ønske jeg var ung i dag…

Jeg skulle ønske jeg var ung i dag, eller….  Det skulle jeg kanskje ikke..

Men tenk om de nye fraværsreglene fra videregående også kunne gjelde i arbeidslivet. 
Da kunne jeg ta meg fri sånn ca en dag hver fjortende dag eller ta ut fire og en halv uke til med ferie i året.  Det tilsvarer ca 10% av en hel stilling. I tillegg kommer selvsagt alle de dagene jeg er så sjuk at det kan dokumenteres av lege.

Det hadde vært kjekt. For det er mange ganger det virkelig er tøft å dra seg ut av senga om morgenen.
Når jeg har jobba litt for mye, for eksempel, og det føles som om hodet så vidt har truffet puta når vekkerklokka ringer..
Når jeg ble sittende litt for lenge på dataen utover kvelden, natta.
Når dagens arbeidsoppgaver ikke frister. Enten det er å stå på lab med en irriterende kollega eller dra på endeløse møter i Drammen.
Når det ble litt mye rødvin og litt vel sent på “syklubben” torsdag kveld.

Det hadde og vært kjekt når det er andre ting som lokker enn å dra på jobb.
Når huset ikke ser ut, og jeg virkelig trenger en fridag for å få rydda opp litt.
Når det er fredag og jeg skal på hytta er det jo kjekt å få komet av gårde litt tidlig, helst torsdag kveld – og da er det jo bare heft at det er arbeidsdag på fredag.
Når ungene har fri.
Når det er salg på yndlingsbutikken.

Hvis alle mine kollegaer tenkte likt med meg måtte vi leie inn vikarer tilsvarende 3årsverk for å sikre like høy produksjon som i dag. At vi fikk undersøkt like mange pasienter som i dag.
I tillegg kommer det legedokumenterte fraværet.

I Norge i dag forsøker vi å få et sykefravær på rundt 6%.  Det kan vi bare glemme i fremtiden. Dagens ungdom blir morgendagens arbeidstakere, Når de allerede på videregående skole får erfaring med at et sykefravær på 10 % korttidsfravær i tillegg til det legedokumenterte langtidsfraværetkommer sykefraværsprosenten til å ligge på godt over 15% med de utfordringer det vil gi for effektivitet, produktivitet og  konkuranseevne for norske arneidsplasser.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg