Høyre om…

“Den patriotiske våren” kalte partiene på ytre høyre bølgen som skulle skylle over Europa i 2017. De hadde stor tro på egen politikk etter valget av Trump, og litt senere britenes utmeldelse fra EU
“2016 var året USA og Storbritannia våknet opp. Jeg er sikker på at 2017 blir året da kontinental-Europa våkner” sa Marine Le Pen på en konferanse blant ytre høyre partier i januar. 
Slik gikk det heldigvis ikke.

I Nederland stupte oppslutningen om det høyrepopulistiske partiet før valget, og de endte på 13%, og kom ikke inn i regjeringen.
Marine Le Pen ble grundig slått av Emmanuel Macron i den andre runden av presidentvalget i Frankrike.
Høyrepopulistiske UKIP fikk 1,8 % oppslutning i det britiske parlamentsvalget, og ble nærmest utradert.

Likevel ser vi at innvandringskritiske partier stadig trekker store velgermasser. 
I Tyskland gjorde det høyrepopulistiske partiet AfD – Alternativ für Deutschland  det beste valget et parti på ytterste høyre har gjort siden krigen.
I Østerrike fikk de konservative og ytre høyre 60 % av plassene og skal stifte regjering. 
I Tsjekkia vant en businessmann valget.  En mann som blir sammenlignet med Trump og Berlusconi. En businessmann som er under politietterforskning, og lover å drive landet som sin egen bedrift.

Her hjemme fikk de blå-blå fire nye år.  Det er på tide å ta frem gode gamle Arnulf Øverland og rope et sterkt varsko.

Du mener, det kan ikke være sant,
så onde kan ikke mennesker være.
Der fins da vel skikkelig folk iblandt?
Bror, du har ennu meget å lære!

Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap
og tenke på hvad der gir vinning og tap!
Du må ikke skylde på aker og fe
og at du har mer enn nok med det!

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!
Jeg roper med siste pust av min stemme:
Du har ikke lov til å gå der og glemme!

Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør!
De puster på hatets og ondskapens glør!
De liker å drepe, de frydes ved jammer,
de ønsker å se vår verden i flammer!
De ønsker å drukne oss alle i blod!
Tror du det ikke? Du vet det jo!

Jeg skjønte det ikke. Nu er det for sent.
Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent.
jeg trodde på fremgang, jeg trodde på fred,
på arbeid, på samhold, på kjærlighet!
Men den som ikke vil dø i en flokk
får prøve alene, på bøddelens blokk!

Jeg roper i mørket – å, kunde du høre!
Der er en eneste ting å gjøre:
Verg dig, mens du har frie hender!
Frels dine barn! Europa brenner!
 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg