Heksejakt ?

Giske er ferdig, og en av Støres sterkeste konkurrenter om ledervervet i Arbeiderpartiet er satt ettertrykkelig på sidelinja.  HadiaTajik har og grunn til være fornøyd med utviklingen.  Nå er det bare hun og Støre igjen blant de virkelig sterke Arbeiderpartitoppene.  
Hva har Giske gjort? Og hva har han ikke gjort. ? Støre kaller det “ubehagelig omgang av seksuell karakter”. Men jeg finner lite konkret.  To historier går igjen i media. 
Han flirtet med en 25 år yngre servitør på Fafo sin hagefest i 2012. Helt klart kritikkverdig av en statsråd.  Han fortsatte å sende servitøren sms  i fylla ut over natta.  Heller ikke en smart handling av en statsråd.  Men hvorfor blir dette en sak først nå – fem år senere?
Og er Giske den eneste karen i 40 åra som har flirtet med servitører i 20 åra? Jeg tror ikke det…..
Den andre saken er at han har klemt litt vel mye og vært nærgående mot en AUFer.  Gamle griser i 40 åra skal ikke klemme på unge AUF-ere som ikke har fylt 20,  Det burde en mann som er så vis at han kan bli statsråd forstå.Men dette var i 2011.  Hvorfor kommer denne saken opp nå?

Jeg har aldri likt Giske  En evig ung trønder som er høy på seg selv. Men jeg vet og noe om hvor mye grums som kan virvles opp i en politisk maktkamp.

Trond Giske sjekket damer da han var singel.
Det ble et problem i partiet først under #metoo-høsten 2017.
Da passet det å gjøre Giske til et problem, for nå er det maktkamp i partiet.

#metoo kampanjen har et viktig budskap, og har skapt en viktig debatt rundt middagsbord og på arbeidsplasser.  Det er bra.
La oss påse at #metoo ikke blir brukt i politiske maktkamper  Og at saker blir forstørret til langt ut over sine proporsjoner. For alle kvinner der ute; er Giske den eneste politikeren som har hatt et litt for godt øye til damer?   Den eneste mannen som har misbrukt sin posisjon og makt til å innynde seg hos yngre kollegaer? 
 

 

6 kommentarer
    1. Nå har Tajik lest høyt fra et par av varslene fordi varslerne har bedt om det. Dama imponerer, rett og slett fordi hun tør. Hun er kvinne, jurist og liker ikke det hun har fått vite. Nå må AP velge, eller endre hele ledelsen…hehe. Jeg stemmer ikke AP, men akkurat nå har Tajik fått en gullstjerne av meg. Hun lar ikke gubbene og deres tilhengere tone dette ned og glatte over.
      Bravo, Tajik! ( Jeg er mor til flere døtre….)

    2. Meg: Jeg stemmer heller ikke AP. og jeg har i grunn aldri hatt sansen for Giske.
      Jeg tror på varslerne, og tror Giske har oppført seg som en stor tufs. Er du valgt til å være med og lede landet, har eller har hatt statsrådsposter, ja da bør du ha bedre vett, forstand og dømmekraft enn det Giske har hatt. Ingen unnskyldning der
      .Jeg har sansen for Tajik. Synes dama er tøff.
      MEN det er noe med timingen. Valgresultatet til Ap var en katastrofe.Maktkampen innad i AP er i full gang. Giske, Støre og Tajik er tre sterke aktører. At Giske var en pikenes Jens i egne øyne, og en tufs som flirtet med alt og alle i andres øyne har lenge vært kjent i partiet. Hvorfor blir det en sak akkurat nå? Kom #metoo kampanjen litt beleilig? De fleste av de sakene som kommer frem var kjent i partiet lenge før Giske ble valgt til nestleder. Hvorfor blir det en så stor sak nå?
      Jeg er og mor til en datter. #metoo kampanjen er viktig. Datteren min driver en pub og har arbeidet i serveringsbransjen fra hun var svært ung. Jeg vet nok om hva menn på byen kan mene er helt innafor av oppførsel, men som så langt fra er det. Det er flott at man har fokus på trakasering og forhåpentligvis får#metookampanjen gamle griser – som Giske tilå endre oppførsel. Flott at folk tør å siifra.
      MENman skal ikke være så blåøydat man ikkeser at en slik sak også kan brukes i en politisk maktkamp. Jeg sier ikke at det er tilfelle. Jeg sier bare at muligheten er til stede.
      Jeg vet og at det å være en høyt profilert samfunnstopp eller politiker, og så få ansiktet sitt smørt utover alle aviser flere dager eller uker i strekk gjør noe med ett menneske. Pressen og media generelt skal være litt varsomme. Vi har sett tragiske eksempler i det samme partiet på hva en slik massiv heksejakt kan føre til.

    3. Jeg vet av mange menn, som ikke tørr og gi kvinner en klem lengre. Latt mindre se på kvinner. Giske er Trønder. Ingen liker Trøndere på Stortinget. Ingen liker Sandberg heller, Trønder han også. Få inn bare Østlendinger på Stortinget. Så det blir stille i gangene. Noen vil ha jobben hans.

    4. Nå mener jeg nok at det er mange flere grunner til å mislike Sandberg enn at han er trønder…..Politikken hans , holdningene hans osv…
      Men at noen syns det er beleilig og svekke Giske sin stilling i partiet, det er jeg sikker på.

    5. Neste er Støre.
      Det er helt klart at det blir et rent damelag på toppen i AP innen få år Hasvik son Statsminister det er den jobben hun jakter innbitt på. Da er det farvel til Menn på tronen.
      Jeg ser det slik at du ikke liker Trøndere i innlegget ditt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg