Kanskje er det jeg som tar feil….

Kanskje er det jeg som tar feil. 
Kanskje er eldreomsorgen i Ringerike helt fantastisk. 
Kanskje holder det i massevis at hjemmetjenesten har 20 minutter til et morgenstell.  20 minutter il å få opp en gammel person, få tatt morgenstellet, fått hjulpet den gamle på med klærne, gredd håret, fulgt den til kjøkkenet eller stua og kanskje hjulpet til med matlaging og spising.  Og husk – hverdagsrehabilitering er viktig! Det er viktig å ta seg tid slik at den gamle gjør mest mulig av det han fremdeles klarer selv.  20 minutter går fort. 
Jeg ser på meg selv som en relativt selvhjulpen og oppegående person, men det hender ofte at jeg trenger 20 minutter fra jeg våkner og til jeg er ferdig med morgenstellet, påkledning og frokost og er klar til å løpe ut døra..
20 minutter til morgenstell og frokost- kanskje er det tid i massevis for en pleietrengende person 

Kanskje holder det i massevis at stoppeklokkeskjemaet sier 5 minutter for tilsyn og medisinutdeling i løpet av dagen.  
Kanskje er det ikke for mye at en person i hjemmetjenesten skal ha 34 bruker-besøk i løpet av en 8 timers vakt. Med litt kjøretid imellom brukerne er det litt av et tidsskjema. Men kanskje er det jeg som tar feil, kanskje er verden så enkel at den lar seg planlegge på et exel  ark ned til minste detalj – også når vi har med gamle og syke mennesker å gjøre. 

Kanskje er det god eldreomsorg å gi beboere på sykehjem som trenger hjelp til spising  en halv kopp velling til frokost – hver dag.
Kanskje er det bare rett og rimelig at den unge ekstrahjelpa, den unge 0% arbeidstakeren, som byttet ut vellingen med brødskiver – og fikk i beboeren 4 skiver mat + kaffe og juice får kjeft og ikke ros.  I en kostnadseffektiv eldreomsorg feildisponerte hun tiden.  Det tar langt mindre tid å helle en knapp desiliter ned i en tom, gammel mage enn å bruke tid på å langsomt putte inn brødbiter en for en.  

Kanskje er jeg bare kravstor når jeg mener det er dårlig pasientbehandling at en beboer på et sykehjem ikke er utenfor rommets fire vegger på over to måneder.  
Kanskje er det bare jeg som synes det er lite verdig at en gammel sjel må ta i mot gamle naboer som kommer på besøk kun iført bakvendt sykehus-skjorte og bleie.  
Kanskje er det bare meg som ikke synes det er OK at pleierne glemmer å gi en beboer mat til i snitt tre måltider i uka.

Kanskje blir lett for følelsesmessig engasjert, jeg har blitt beskyldt for det av politiske motstandere før, når jeg blir trist, utrolig trist av mailer hvor gamle mennesker ber meg om en giftsprøyte for å slippe å bli pleietrengende i vår kommune.  

Kanskje er det bare meg og de som mener det samme som meg, det er noe galt med.  Alle de som har viktige roller og vet, sier jo at eldreomsorgen er god i kommunen.  Kanskje er det bare jeg som er for kravstor.

6 kommentarer
    1. Uff dette er så forferdelig. Ja å tenke på for et liv de eldre har. Det er skummelt å se hvordan eldre blir behandlet, med tanke på at de også kaster så mange penger ut av landet. Ja i stede for å ta seg tid til de eldre!

    2. Det er jo også mitt ønske at de eldre skal ha det godt.
      Bra at du belyser det.
      Kanskje våkner politikkere.
      Kanskje befolkningen bli inspirert til å gjøre en forskjell på de eldres liv. Gjøre frivillig arbeid? Besøke de eldre? Ta en opp kaffe med dem? Tar dem med ut på tur? Holde mini konsert for dem? Inspirere andre?

    3. Ligaya: Frivillighet er bra, og mange frivillige gjør mye for å gjøre hverdagene på institusjoner bedre. All honnør til dem.
      Men det er politikerne jeg ønsker å vekke.
      Skal vi fremdeles kalle oss en velferdsstat må vi klare å sikre våre gamle en trygg og verdig alderdom – også de som etterhvert blir avhengige av hjelp fra det offentlige

    4. Mange eldre har gode liv. Mange ansatte i eldreomsorgen gjør en fantastisk jobb. Men knappe ressurswr gjør at detnoen steder blir feil, virkelig feil.
      De måpenger og omdisponeringer til. I og med at eldreomsorg er en kommunal oppgave blir det fel å dra kortet med flyktninghjelpog bistandsarbeid. Men kanskje se mer på hvordan kommunen prioriterer sine inntekter

    5. Forstår at du har satt dette helt på spissen for det kan umulig stå så ille til i kommunen din…Trodde det var slutt på stoppeklokkerutinene i hjemmetjenesten nå , og på sykehjem skal det ikke være slik du beskriver. men det er vel kanskje unntak, og spesielt i ferier.

    6. maiken: Jeg skulle ønske jeg hadde satt det på spissen. Jeg er god til spissformuleringer..
      MEN dessverre. Hverdagen med stoppeklokka og ekell arket er beskrivelsen fra en hjelpepleier som fikk nok og sluttet i hjemmetjenesten. Beskrivelsen er bekreftet av flere.

      Hu ekstrahjelpa som fikk kjeft for å ha gitt brødskiver i stedet for velling kjenner jeg personlig. Hendelsen ligger ei drøy uke tilbake i tid.

      Mange av de andre eksemplene er eksempler jeg har erfart som pårørende til en beboer på sykehjem de siste månedene.
      Skyld ikke på ferietid og ferievikarer. Jeg synes de jeg har møtt på gjør en bra insats. Det er ofte de som har vært der lenge som skaper kulturen… Og kulturen skapes lett når man er konstant underbemannet og beboerne blir stadig dårligere

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg