Online 24/7

Ved en feiltakelse ringte jeg en mellomleder her om kvelden.  Jeg skulle ringe ei med samme fornavn, og trykket på feil person i kontaktlista mi.  Feilen ble raskt oppdaget, jeg avsluttet oppringningen og ringte rett person.  10 minutter etter ringer mellomlederen og lurer på hva det er.  Hun unnskylder seg veldig for at hun ikke tok telefonen på første pling lokka 20 en tirsdag kveld.  Hun hadde dessverre vært opptatt med å legge barna sine.

For meg blir det litt feil at denne mellomlederen ber om unnskyldning for at hun leser God-natt-eventyr for barna sine på fritiden.  

Arbeidstid er arbeidstid og fritid er fritid. 
Arbeidstider den tid du står til arbeidsplassens disposisjon – og fritiden er tid du disponerer selv.  Så enkelt, og så vanskelig. 
I dag skal jo alle være tilgjengelig for alle til enhver tid 
Online 24/7.
Skillet mellom arbeidstid og fritid hviskes ut, og snart er vi alle tilgjengelig for arbeidsgiver til enhver tid – bestandig.  
Er det en utvikling vi ønsker?

I Frankrike er det kommet en lov som forbyr arbeidsgiver å sende mail eller ringe arbeidstakerne i fritiden uten at det er krise- og da mener man krise!  I Tyskland vurderer man det samme lovforbudet..  
En slik endring i arbeidsmiljøloven hadde vært ønskelig også her i landet.

Dette sier jeg ikke fordi jeg skal være vrang tillitsvalgt og stå på krava.   Dette sier jeg fordi jeg tror det hadde vært et fornuftig lovforbud.  Jeg er sikker på at det hadde hatt positiv innvirkning på sykefraværet, og ikke minst forhindret utbrenthet.  
For selvsagt er det ikke sunt for folk å være tilgjengelig – alltid!

Man skal kunne lese god-natt-eventyr for barna, sitte ved et stille skogsvann eller ta en ettermiddagslur på sin egen sofa med verdens beste samvittighet uten å være redd for at man ikke skal få med seg at arbeidsgiver, medarbeider eller kollegaer ønsker kontakt.

Arbeidstid er arbeidstid og fritid er fritid.
Arbeidstiden er den tiden man har “solgt” til arbeidsgiver.  Den tiden disponerer arbeidsgiver, og gir deg lønn for den tiden du stiller til disposisjon.  Men fritiden er din.
Ønsker arbeidsgiver å ha en større del av tiden din, må det selvsagt kompenseres i form av lønn eller overtid.  
Man kjøper en vare, og må betale for den.  Har du kjøpt maling til et rom du vil male, og ser at det angler en halvliter på å fullføre arbeidet, ja da drar du i butikken og kjøper en halvliter til med maling. Du forventer ikke at dama i malingsbutikken skal gi deg den gratis fordi den store boksen ikke rakk til alt du hadde behov for å male…. 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Det burde ikke være nødvendig med en lov for å regulere sunn fornuft. Jeg er blitt veldig flink til å ikke ha med meg telefonen rundt. Ikke ringe opp igjen før dagen etter… Tror samfunnet har blitt sånn ettersom sosiale medier er blitt mer og mer populære. Alle skal være “på” til enhver tid.

    2. Hos oss ringes det både når vi er på jobb eller ikke hvis man har noe viktig å formidle som.ikke kunne vente. Jeg tenker ikke mer på saken og ville bare hjelpe. Jeg jobber også mye i fritiden min for jobben. Det er frivillig jobb. 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg