Ullevål Haveby…

 

Har du noen gang vært på Damplass i Ullevål Haveby? Ikke? Det er et av de mest idylliske steder i Oslo.
I dag nøt Gamle Gubben Grå og jeg en kopp kaffe og en luftig croissant i den skarpe vårlufta utenfor bakeriet på Damplass.   Det var litt kjølig, i lufta var det sludd.  Bordene inne var opptatt, men det var bare hyggelig å sitte ute og se ut over plassen.  Vi var jo på mimretur til gamle tomter.

Damplass er en stor plass med en dam omkranset av de karakteristiske havebyhusene i rød teglstein. I husene rundt plassen er det i dag eldresenter, klesbutikk, blomsterbutikk, bakeri, pub og en landhandel som selger matvarer du ikke får over alt ellers.

Inngangen til kolonialen var pyntet fint til påske. Spesielt var jeg fasinert av de store gulerøttene som sikkert er tiltenkt Påskeharen, tror du ikke?
Kolonialen inneholdt alt mulig av mat fra diverse småskalaprodusenter. De hadde og eget kjøkken, hvor du kunne få kjøpt “Dagens middag” til å ta med hjem.  Ekspeditrisene på Kolibri kolonial går med hvite “lagerfrakker”, slik man gjorde på kolonial butikkene i gamle dager. Det er så nostalgisk og kult at jeg blir glad bare av å tenke på det.

To flasker ingefærøl fra Ask Bryggerhus måtte bli med hjem.  Det har stått på lista mi en stund.
Siden vi skulle ha fiskesuppe til middag synes jeg det var litt mer fancy å kjøpe med fiskekraft fra Sal Sus i stedet for å bruke fiskebuljongterning som jeg egentlig hadde tenkt.  Så da ble det virkelig luksusmiddag av en pakke kjedelig frossen sei.

Vi gikk en runde med hundene i Havebyen.  Hele området oser av nostalgi, og jeg elsker det!
Jeg mener det seriøst når jeg sier at Ullevål Haveby nok er et av de mest idylliske områder i hele Oslo.

Gamle Gubben Grå er født og oppvokst i Ullevål Haveby.  Ikke i ett av Havebyhusene, men i et hus i villaområdet mot Berg, bare 150 meter fra Damplass.  Der bodde “Tante Astrid” i en stor gammel tomannsbolig, og Svigerfar og Svigermor bygde enebolig innerst i hagen hennes.   Så i dag var vi på gamle tomter..

Ingen fra familien bor lengre i Havebyen.  Tante Astrid døde for snart 10 år siden, godt over 91 år gammel og klar til det siste. Tomannsboligen ble da solgt. Svigerfar og Svigermor solgte eneboligen tre år før det. Svigermor pendler nå mellom huset i Spania, hytta ved sjøen og en leilighet på Storo.
Så vi var bare i Havebyen for å labbe litt rundt, mimre litt.
Gamle Gubben Grå fortalte historier om husene og folk som bodde der før, før Ullevål Haveby ble ett av de hippe stedene å bo for journalister og kulturfolk. Vi så pånye og gamle bygninger, og hadde en topp formiddag sammen.

6 kommentarer
    1. Dette stedet er jo bare så koselig! -Og så godt å høre at den gamle gode kollonialbutikken fremdeles er oppe og går! Den står liksom frem som en siste påminnelse om en tid da maten ble innkjøpt på nærmeste kollonialbutikk, hvor betjeningen var for venner og regne, og hadde du ikke penger, var det bare å krite og betale når lønnen kom.. <3

    2. Jeg mener at butikken var stengt en periode. Dette er helt klart en nyåpning, men en utrolig koselig butikk med så mye utrolig spennende. Her kunne jeg gått bananas.

    3. Jeg gjekk av og til til Damplassen og handlet godis på bakeriet i pausen, når jeg jobbet på Ullevål sykehus – 8+ og 90 talet 🙂 Veldig koselig område 🙂

    4. Så koselig! Ja, jeg vet at det er fint der, men jeg har vel egentlig bare kjørt forbi for en del år siden. Stoppet aldri akkurat der. Det er ikke for sent 😉 Takk for tipset. Neste gang jeg er i Oslo, vettu 😉 Det er forresten mange fine plasser og områder i Oslo. Folk som ikke har bodd der eller som nesten aldri har vært der, tror det er “alt for mye by” i Oslo. Er ikke det, vettu 😉 Går veldig fint an å bo der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg