Blomsterbuketter, flaksende høner og forskjells Norge…….

Jeg er oppe på en 10.plass igjen i dag. Det er lørdag. En engasjerende dag  med digitale møter i Rødt Viken ligger foran meg .  Jeg nipper til tekoppen og klikker meg gjennom blogginnleggene til de fem på topp. Bestemmer meg raskt for at flaksende høner må med i overskriften,  hjernen begynner å jobbe med hva jeg skal skrive om blomsterbuketter, barnerom og gullbarbie, så klikker jeg meg inn på Doc og Dask og plutselig vet jeg hva dette innlegget i hovedsak kommer til å handle om.

I går hadde jeg et humoristisk innlegg på bloggen. SALG SALG SALG Gamle Gubben Grå sine beste oppskrifter kun 1 krone SALG SALG SALG det resulterte i at leserne mine har vipset til sammen 38 kroner inn på kontoen min. Hvis vi antar at Kokkejævel som har 12 ganger så mange sidevisninger som meg har fått inn 12 ganger så mange penger på sin konto, har han fått litt i overkant av 450 kroner inn på sin konto.  (Jeg tar ikke med i regnestykket at han hadde høyere pris enn meg, det bare kompliserer + at det har lite å si for poenget mitt så heng deg ikke opp i det.  Kanskje er riktig tall for Kokkejævel et sted mellom 500 og 9

00 kroner men la ikke det bli debattemaet)

Hva annet diskuterte vi i går?
Jo vi diskuterte det å strikke med billiggarn noe enkelte finner helt forkastelig.

Mens vi diskuterte dette sitter Doc i bilen sin på en bensinstasjon i Oslo og stapper innpå med et par pølser i brød med masse digg tilbehør, godt drikke og varm kakao.
Han observerer en ung, tynn gutt som roter rundt i søppeldunkene etter flasker.
Guttungen finner en halvspist bagett der i søppeldunken som han fornøyd tar opp for å “kose” seg med.

Slik er forskjells Norge.  Vi kan sitte å vipse 1, 2 eller 10 kroner til hverandre bare for moro skyld, vi kan se på det som moralsk forkastelig å strikke en genser eller en gryteklut med mindre garnet koster over 100 kroner nøstet – eller vi kan være nødt til å rote rundt  søpla for å samle flasker og matrester for å overleve.

Doc gjør det et hvert oppegående menneske bør gjøre. Han hopper ut av bilen, gir han tomflaskene han har i bilen og stikker til han en 100-lapp. Gutten tar nølende i mot pengene mens ansiktet hans lyser opp i et stort smil.  Mens Doc fortsetter lunsjen sin der i bilen ser han gutten gå forsiktig inn i en matbutikk og litt etter komme ut igjen med en pose. Han smiler til Doc og gir han tommelen opp. Fremdeles med et stort smil.  Doc hilser tilbake og tenker Håper han i det minste har et varmt sted å sove…..

Så over til Gullbarbie. Sophie Elise har fått denne langt fra prestisjetunge prisen  fordi hun gir unge mennesker psykiske problemer ved å bruke sin etter hvert perfekt skapte kropp (Mye tung kirurgi i den skapelsesprosessen) til å promotere alt fra undertøy til blomstervaser.
Det er en viss anstand fra den suksessrike unge forretningskvinnen Sophie Elise med millioninntekter til de menneskene  som får psykiske problemer fordi de ikke har den perfekte kroppen de ser i reklamen. Til unge som føler seg mindreverdige fordi de ikke har råd til den riktige mobiltelefonen, de riktige skoa og den riktige vinterjakka  og til ungdommen som roter i søppeldunkene etter matrester de kan spise.

Nok et eksempel på hvor store forskjellene er mellom oss her i landet.  Og vet dere hva? Forskjellene øker

Se litt på diagrammet over. De med de laveste lønningene tjener nesten 100.000 mindre i måneden enn de med de høyeste lønningene.  100.000 kroner mer i måneden!!!   De  hundre tusen utgjør en stor forskjell både i valg av garn, valg av mat og valg av relativt mye annet her i livet.
Flaskesamlerens inntekt ligger lang under minstelønnssatsene for selv de med lavest lønn.

Det føles litt feil og nå begynne å skrive om flaksende strikkehøner på skitur. Men det er nettopp det Vibbedille på tredje plass skriver om i sitt siste innlegg.  Et morsomt innlegg fra ei kreativ dame som har kost seg med å være kreativ. Les det gjerne og bli inspirert.  Jeg er imponert.
Men det jeg festet meg mest med i innlegget til Vibbedille er at det finne en kirke (nå nedgradert til kapell) som ingen vil ha selv om de fikk den slengt etter seg. Vi har en slik kirke i mitt nærområde også.  Metodistkirken på åsen bak Hadeland glassverk.

Vi er et rikt land som kan la slike bygg stå ubrukte.

Nå har jeg kommet til Ida Wulff som er tilbake på andreplassen. Det er det samme innlegget som i går.  Hun viser oss bildene som skal pryde veggene på barnerommet. Men det der kommenterte jeg i går.

På første plassen har vi selvsagt Kokkejævel.
Han har og et luksusproblem han trenger blodfansen sin til å hjelpe han med.
Han har kjøpt blomster til Kjærest for å gi henne på Morsdag og Valentinsdag som vi jo alle vet at er i morgen. (Sammen med fastelavn, ikke glem fastelavn)
Man skulle han gi henne blomstene på fredag mens de var friske og fine eller vente til søndag som jo er morsdag og Valentinsdag.?
Og blodfansen svarer villig.
Jeg vet ikke helt, men er det ikke litt sært å dele bildene av blomstene på blogg før Kjærest har fått se dem?

Beklager sen bloggpost i dag.  Jeg deltar på Rødt sitt årsmøte her i Viken, digitalt selvsagt. Og måtte ha oppmerksomheten  på litt annet enn blogg.  Kampen mot forskjells Norge er en a hovedsakene våre inn i valgkampen, og når nestlederen vår skulle innlede på det temaet måtte jeg jo følge ekstra godt med.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?
Jeg bør vel komme med noe om forskjells Norge.
Vil finne ut mer om nedlagte kirker
Valentines dag Morsdag og Fastelavn får vi vente med til i morgen.

 

 

11 kommentarer
    1. Ja det er store forskjeller i dette landet, det er mange som må lete etter tomflasker for å få inn noen kroner til mat. Er man ufør eller unge på andre trygde ytelser så har vi faktisk under 26.000 kroner i måneden jeg har litt over 16.000 i måneden selv har jeg ca 6000 kroner i måneden av trygden som jeg kan bruke. Det er utenom det jeg tjener på bloggen min.

      Så stå på for urettferdig forskjeller i Norge, er det en av rødt sine verdier så lurer jeg på om jeg skal stemme rødt til høsten. For det er jo det som trekker folk til å stemme på rødt hvis de skal bekjempe forskjellene i Norge.

      Ønsker deg en kjempefin lørdag.

      Klem fra meg til deg.

    2. Liker han Doc eg, han har et godt hjerte <3
      Da den kirka her i Tananger var oppe til debatt, ja at hvem som helst egentlig kunne få den, tenkte eg som det knaket! Eg kunne jo godt tenk meg ei kirke! Det er jaggu mye gøy og ikkje minst viktig den kunne blitt brukt til, men selv om den "bare står" der koster den mer enn hva eg makter i måneden + det er jo litt som bør gjøres…Men det er jo lov å drømme.

      Lag deg en deilig lørdag!

      Vibbedille 🙂

    3. Blogger ikke for penger, sier bloggkongen støtt og stadig. Da spør jeg, om du har 40 000 klikk, hva genererer det til kroner og ører. Skal jeg multiplisere med 0,5, 0,05 eller null komma null komma null null ?

      1. Det virker som om du Bien har et nesten personlig hat til Kokken. Selv liker jeg både Kokken, Kjerringtanker, Gladkokken og Trines matblogg. De jeg ikke liker, dropper jeg å lese 😊

      1. Det telles unike ip-adresser, regner jeg med? Og om man leser en eller to eller ti poster på samme side på én dag (eller refresher den samme artikkelen flere ganger), så teller det som ett klikk?

        1. Så vidt jeg har forstått telles det ulike ip-adresser. Du kan ikke sitte og ni-klikke på din egen eller andres blogg for å oppnå flere klikk.
          Hvis du klikker deg inn på Kjerringtanker og skroller nedover mens du leser det ene innlegget etter det andre er det et klikk. Du har tatt opp siden Kjerringtanker.
          Hvis du tar opp dette innlegget og leser det og så får lyst til å klikke deg inn på den oransje suppa eller bildet der jeg sitter og strikker på brygga gir det nye klikk.
          Pengene vi tjener er for reklamen blogg.no legger i innleggene og vi får noen øre mer hvis noen av leserne klikker seg inn på annonsen.

          1. Aha! Interessant å vite premissene – jeg er litt nysgjerrig sånn, spesielt på tekniske løsninger 🙂
            Takk for forklaring!

    4. Og jeg glemmer ikke årets lønnsoppgjør eller 2020 da – 1400 kroner…60 % lønn og deler på 12 og skatt…Ble kanskje et brød og en bolle!

      1. Vi fikk til et greit lønnsoppgjør i år. Men det var spesielle grunner til det.
        Det finnes radiografer i Norge som først fikk lønnsvekst fra 1.1 2021. og da måtte ta det av dette årets pott.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg