Den som satser på kjærligheten har ikke tapt….

Da jeg leste Kokkejævel sitt innlegg i går ettermiddag ble jeg satt helt ut.  Jeg var bare en snartur innom fb, skulle dele en liten morsomhet. Snakket på innpust og utpust med Gamle Gubben Grå om noe som irriterte meg på jobb. Engasjert og levende slik jeg ofte er når jeg er sliten. Så så jeg at ei venninne av meg hadde delt et innlegg fra Kokkejævel – og selvsagt måtte jeg inn og lese.  Da ble kjerringa stille.

Jeg postet ikke noen morsomhet på fb i går.
Plutselig gikk alle mine tanker til et ukjent par i fra Alta. Livet kan noen ganger være nådeløst og brutalt. Det er ikke rettferdig at skjebnen skal spenne bein på noen som så vidt har kommet seg opp i stående etter siste gang de ble slått i bakken. Kokkejævel og Kjærest, dere skal vite at jeg føler virkelig med dere.

For innlegget til Kokkejævel er hjerterått. Det forteller om to venninner som drar glade avsted på kombinert jentetur til storbyen og tidlig ultralyd.  Forteller om en mann som må forlate arbeidsplassen i all hast, kaste seg i bilen og kjøre over fjellet under elendige kjøreforhold for å være hos hun han elsker. Forteller om et ørlite hjerte som har sluttet å slå. Om en fremtidsdrøm som falt i grus.

Det første jeg vil si er at ørsmå barn som dør før de møter livet, er også barn. Barn det er lov å sørge over, fordi de bar i seg drømmen om alt som skulle bli. Gi dere lov og tid til å sørge.

Jeg vet ikke hvordan dere har det, men jeg vet noe om å miste barn både før og etter fødsel. Vi mistet Anders i svangerskapet. Det var plutselig et lite hjerte som hadde sluttet å slå…. Vi var kommet lenger, nærmere fødsel enn dere. Men drømmene og sorgen er den samme…

Jeg har en grå glassfugl fra Randsfjord glass stående i vinduet i spisestuen. Jeg fikk den av en kollega like etter at vi hadde mistet Anders. Like etter at vår verden hadde falt i grus for andre gang.  Med fuglen var det et kort. I kortet sto det at verden i blant var urettferdig, at noen mennesker møter mer motgang, opplever flere sorger enn andre. Men kortskriveren hevdet og at ingen får mer motgang enn de klarer å bære.  Så skrev kortskriveren noe om at jeg skulle ta meg tid til å sørge, men at jeg etterhvert måtte tørke tårene og komme meg på beina igjen. Livet hadde mer i vente.

Hadde det vært noen andre enn akkurat denne kollegaen som hadde sendt glassfuglen og skrevet kortet hadde jeg revet kortet i fillebiter og knust glassfuglen. “Ikke mer motgang enn en klarer å bære” lett å si for alle som lever sine sorgløse liv. Jeg hadde mistet et barn for andre gang…   To ganger fulgt mine døde barn til graven..  “Ikke mer motgang enn en klarer å bære!”

Men akkurat denne kollegaen hadde møtt motgang, fått bena revet under seg i endeløs sorg ikke bare en gang, men gang på gang. Hun hadde mistet to ektemenn i tragiske ulykker. Mistet et barn i selvmord. Og hatt mange mange i sin nærmeste familie med alvorlig sykdom noen ganger med døden til følge. Når hun sier at man ikke får mer motgang enn en klarer å bære, ja da må det være noe i det. Så jeg tok glassfuglen og kortet som en motivasjon og stablet meg sakte på bena igjen. Klarte kollegaen min å gå videre, ja da skulle jeg klare det og.

I går tok jeg kontakt med kollegaen min, som nå er en gammel kvinne. Jeg spurte om hun var enig med meg i at glassfuglen skulle få fly videre. Hun var enig.  Så nå skal glassfuglen pakkes varsomt inn og så skal den få fly nordover. Fly til et par i Alta.  Dere har hverandre. Dere har kjærligheten. Det vil ætter komme solskinnsdager.

Ingen gå8r mer motgang enn en klarer å bære….

 

29 kommentarer
    1. Får ikke gitt deg en fysisk klem så da sender jeg den her.
      Takk!❤

      Ha en fin dag sammen med Gamle Gubben Grå.😊

    2. God tur til Glassfugl, med varsom landing der hjertene har blitt knust. Gode kjerring, det var nydelig og flott gjort. ❤

    3. Å der kom tåran mine…..
      For et utrolig menneske.
      For et uendelig vakkert hjerte du må ha
      All respekt får du fra meg

    4. Så vakkert skrevet, Brit.
      Nydelige tanker formidlet til de ukjente i nord, og hjerteskjærende å lese din egen historie.
      Jeg er enig med din kollega. At man ikke får mer enn man kan tåle.
      Jeg har selv stått i mye sorg gjennom livet. Så mange dype daler. Likevel står jeg oppreist i dag.
      Og skriver tullete om tanker på do.
      Jeg hadde ikke lest Kokkejævels blogg da.
      Sinnsstemningen ble en annen nå.
      Gode tanker til deg som sikkert fikk noen vanskelige følelser når du leste, og til Kokkejævel og Kjærest. ❤

    5. Du skriver så reflektert og klokt. For en god tanke å sende glassfuglen nordover. Kjærringhjerte ditt er stort og vakkert.

    6. Dette tror jeg er den nydeligste bloggposten jeg noensinne har lest og beviser for all verden at du fortjente den shoutouten du fikk for noen uker siden. Jeg tror verken på Gud eller skjebnen, men jeg tror på glassfugler. Tusen, tusen takk!

    7. Nå kom tårene mine. Så utrolig trist. For en historie du har å fortelle. Jeg føler med både deg og de der oppe i nord💕 En fantastisk fin tanke ,og ikke minst gest, du gjør ved å sende denne fuglen som har betydd så mye for deg videre. Snille gode deg…klem❤
      Håper fuglen kan gi en bitteliten trøst i den tyngste tiden fremover for det ulykkelige kjæresteparet.

    8. Jeg leste Kokkejævels blogg i går og ble helt satt ut av hvor trist og vondt noen skal måtte ha det. Selv har jeg aldri vært gravid, fikk aldri barn, så jeg kan bare ane hvor uendelig vondt det må være å oppleve dette.

      Når jeg nå leste din blogg begynte jeg å gråte i strie strømmer. For en fin ting å gjøre, sende glassfuglen som hjalp deg, videre til de som står midt i det vonde akkurat nå.

      Jeg håper du pakker den veldig, veldig godt inn. Jeg kjenner at det er viktig for meg, som kjenner hverken de eller deg, at den kommer hel fram. Akkurat nå kjennes det som det viktigste av alt.

    9. ♥️ Det er ikke måte på hvor mye motgang enkelte skal få! Andre seiler gjennom livet, mens noen får alt det vonde. Jeg tenker det betyr at skjebnen (eller hva det er) mener at de er så sterke at de tåler det. De klarer det hvor andre hadde gått til grunne.♥️ Så fint av deg å sende glassfuglen, som betydde så mye for deg, videre.💕 Da kan den være til trøst for andre i samme situasjon.💕

    10. Jeg leste dette blogginnlegget når jeg satt på jobb, og måtte kjempe for ikke å bryte ut i gråte. Noe så uselvisk og vakkert ❤
      Håper fuglen bringer håp og lykke inn i sitt nye hjem.

    11. Sitt åssa med våte kinn etter å ha lest ditt innlegg😭. Du e reflektert, nydelig både utenpå og ikkje minst inni❤️. Fantastisk gest til Kokkejævel og Kjærest. Klæm fra nord!

    12. Å hvor jeg gråter nå, så vakker gest ❤️ Hilsen mamman til Kjærest, svigermor til Kokkejævel og bestemor til lille Vebjørn 💙

    13. Så flott at glassfugelen får fly opp til vakre nord .Til en familie i sorg som trenger all omsorg de kan få ❤Du e et unikt medmenneske ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg