Det gjelder å trå forsiktig…..

Det er tidlig morgen på hytta. Sola har så vidt nådd opp over åskammen og himmelen ligger lyseblå uten en sky. Det klare været gjør at nattetemperaturen har vært lav. Vinterstøvlene måtte på før jeg bega meg med forsiktige skritt mot utedoen nede I lia. Det kan fort være glatt ned bakken.

Like stor forsiktighet må jeg nok utvise når jeg nå skal se litt på toppbloggerne og hva de skriver om. For når selv et innlegg hvor jeg er så positiv som i Hva er hensikten med denne bloggen? blir oppfattet som trakassering, ja da tror jeg nesten noen leter etter ting å reagere på. Ikke noe drar folk mer til begge bloggene enn en frisk debatt.

Ida Wulff og Martine Halvs har ikke kommet med noe nytt. Jeg gjør meg fort ferdig med dem.

Kokkejævel lanserer ideen om at kona hans bør begynne å blogge. Han spør leserne om hva de mener.  Og selv om han sikkert ikke er interessert i min mening svarer jeg likevel.

Om hun skal begynne å blogge eller ikke, må hun velge selv. Jeg tror det fort kunne bli en interessant blogg, for det virker som dama er super-kreativ.  Jeg har bare et lite tips å komme med hvis du Chirstine Emilie vurderer det; Kall ikke bloggen “Kokkejævel-frue”. Det er nok av “frueblogger” allerede.

Mette Ask har noen interessante betraktninger om det å blogge. Hun forteller en historie mange kan kjenne seg igjen i. Hun startet en blogg, skrev om livet sitt, delte bilder av familien på bloggen og brukte navnene på barna når hun skrev om de. Bloggen hadde få lesere, og det meste var greit.

Jeg tror mange bloggere kjenner seg igjen i det. Det er mange blogger som har ganske stor likhet med notatene man tidligere fant i dagbøker rundt om kring. En dokumentasjon av hverdagens små og store hendelser.

Så skjer det noe. Bloggen stiger i popularitet. For Mette Ask skjedde det etter at det dukket opp en tyrkisk kjærest og senere ektemann i livet og på bloggen hennes. Plutselig er det mange som leser om henne og tyrkeren – og resten av familien. Som mor er hun da engstelig for at bloggingen hennes kan få negative konsekvenser, føles som en belastning for ungene hennes.

Hun tar grep. Hun er sitt ansvar bevisst som mor og som blogger og fjerner navn på ungene og bilder hvor man ser ansiktene deres fra bloggen.  Mette Ask viser ved det et ansvar som jeg savner hos mange bloggere. Ansvaret for hva de velger å publisere.

Ansvaret for teksten ligger hos den som skriver, ikke hos den som leser.

Jeg sier ikke at folk ikke skal oppføre seg i kommentarfeltet eller når de på andre måter kommenterer leserinnlegg, blogger eller samfunnet. I likhet med bloggere og andre skribenter har også de som kommenterer et ansvar for hva de skriver.

Når jeg da hver morgen leser meg gjennom de siste innleggene til toppbloggerne, er det de som har ansvaret for hva de har skrevet – og dermed ansvaret for hva jeg leser.

Når jeg så velger å kommentere, har jeg ansvaret for det jeg skriver og hvordan jeg formulerer meg. Når mine formuleringer og tanker vekker reaksjoner, må jeg tåle det. På samme måte som toppbloggerne må tåle at det de skriver vekker reaksjoner hos meg.  Jeg skriver, kommenterer, kun det toppbloggerne skriver på sin blogg og hvilke tanker det de skriver vekker hos meg.

Mette Ask viser med sitt innlegg en reflektert holdning til sitt eget ansvar som blogger. Det tror jeg mange bloggere kan lære noe av. Det er forskjell på en dagbok og en blogg.  Som skribent har man ansvar for hva man publiserer, og hvilke følger en slik publisering kan få.

Da er det bare en blogger igjen. Mamma på hjul på tredje plass. Og Mamma på hjul skriver om noe jeg har mange tanker og meninger om, norsk helsevesen.

Mamma på hjul har møtt på “fastlegen fra helvete”. Ja jeg velger et så sterkt uttrykk.  For når en pasient som får daglig stell av hjemmesykepleien søker helsehjelp for en kjent problemstilling, hvor rett behandling hadde vært antibiotika, ja da skulle det være unødvendig å forlange fysisk oppmøte på legekontoret midt under en pandemi for å få behandling.

Om legen ikke hadde mulighet til fysisk å dra på hjemmebesøk, hadde mye kunne vært ordnet med telefon eller videokonsultasjon i dag. På Kongsberg for eksempel driver hjemmesykepleien sårbehandling assistert av sykehusleger over videokonsultasjon. Da burde det være mulig å ta bilde av en byll, sende det til fastlegen og fastlegen samtykke eller avslå antibiotika behandling.

Jeg mener det er en ønsket målsetting at flere og flere konsultasjoner skal kunne foregå digitalt. En utvikling jeg ikke er udelt positiv til, men i dette tilfellet hadde en videokonsultasjon vært en glimrende løsning.

Nå lokker Gamle Gubben Grå med frokost. Nystekt bacon ble satt på bordet foran meg.  På tide å slutte å knotte.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag? Nei, i dag tror jeg nesten innlegg blir om en flott dag på fjellet. Ute skinner sola.

 

 

 

 

56 kommentarer
    1. Jeg opplevde slett ikke innlegget ditt i går som trakasserende, men jeg stilte spørsmåltegn ved hvorfor du, for andre gang, (pluss alle gangene du har skrevet at du “nekter å la deg true til taushet”, direkte insinuerer til dine lesere at jeg har truet eller “advart” deg. Det er løgn, det er injurierende, og dessuten ulovlig, å falskt hevde at andre har gjort ulovlige handlinger. At du da i samme innlegg som du hevder jeg har truet deg skriver pene ord om meg, etter nesten halvannet år med negativitet, tolker jeg først og fremt som falskt og lite troverdig. Hvorfor holder du på med dette?

    2. Helt enig med Kokkejævel. Dessuten er det veldig uinteressant hva. du mener om de unlike toppbloggerne.

      1. Æ igjen syns egentlig det e veldig interessant ka ho mene om de ulike toppbloggerne.
        Det e bra at vi e forskjellig 🙂

    3. Jeg liker også dine betraktninger.
      Og hvorfor noen gidder å bruke tid på å lese bloggen din hvis de synes det du skriver er uinteressant skjønner jeg ikke.
      Det er da så mye annet å bruke tiden sin på.
      God helg til deg. Og kos dere i finværet på hytta.

    4. Stå på kjerringtanker😄😄du har en fantastisk blogg!! Klikker meg inn flere ganger om dagen!
      Kokkejævel kan ta seg en bolle el 9- makan til tragisk mann!

    5. Føler for å melde at jeg liker bloggen din – og er nesten litt forelsket i gubben din 😂 – dere virker fine, både hver for seg og sammen!

    6. Du skriver godt og har gode betrakninger. Vil bare si at dette er den beste bloggen jeg har lest/leser! God helg😊

    7. Jeg synes også at du skriver godt. Lurer dog litt på hvorfor det stenges for min mulighet til å kommentere. Så lurer jeg på hvorfor kokken får komme med sine sterke meninger og kritikk/advarsler (?) av deg her inne på din blogg når mine små betraktninger stenges?

    8. Artig med denne kokken som kommenterer på din utmerkede blogg. Du parerer glimrende.

      I dag fremsnakker han en blogger som han aldri har sett at hun har skrevet nedlatende om noen. Og det er jo flotte greier.
      Har en mistanke om kokken fremsnakker denne bloggeren på grunn av det..og alt “hatet” han påstår kommer fra både her og der.
      Gjentar at det er en mistanke, ikke en påstand, for å unngå injuriesøksmål fra kokken.

      P.s Ser nå at bloggeren takker, og at kokken svarer og har bare en innsigelse mot bloggen hennes, og det er at hun bør gjøre språket sitt mer “folkelig” Jaja 😉

      1. Hun kan jo f.eks skrive hvordan det oppleves å slippe morgenurin i dass. DET er folkelig det! DET fenger!😂

        1. Fnis 😂
          Jeg foretrekker litt filter på bloggene, det fant jeg ut her om dagen, ja.
          Det er en linje mellom å være folkelig og uappetittelig/privat – og den linjen er ikke tynn engang…

      2. Får se om han opprettholder positiviteten. Mener å huske at han hadde et like positivt innlegg om kjerringtanker, hvor han enda til håpet at jo ble å skrive mere om ham….

      3. Her kan jeg imidlertid meddele at det dreier deg om konstruktiv kritikk grunnet den respektive bloggerens tendenser til fremmedord og tidvise bruk av ‘politikerspråk 😉

        1. Ja, det var overhodet ikke vondt ment, men kun et godt (eller dårlig råd) fra en som virkelig mener at du fortjener å bli lest av veldig mange, veldig lenge.

          1. Jeg er nå muligens en snodig skrue, men jeg setter faktisk pris på at noen som beviselig har lykkes i denne bransjen tar seg brydderiet med å hjelpe slike som denne kjeffesmella fra østlandet opp og frem i form av et velment råd.. 😉

        2. Måtte innom bloggen din.. en blogg til dyp ettertanke, refleksjoner og kloke ord som jeg tidvis er uenig om, ellers så er ikke ordene kloke. Som denne bloggeren, Kjærringtanker, som gir meg spalteplass. 🙂

      4. Men jeg er enig med Kokkejævel. Gryende er en utmerket blogg. Om hun aldri har skrevet nedlatende om noen er jeg derimot usikker på. Hun pleier å ha Kvinneguidens verste, ellet beste jeg husker ikke hva hun kaller det. Jeg opplever de omtalene som ikke ren lovprisning.

        Og behold språket , det er liksom deg

        1. Jeg forstår at det ikke er så enkelt for deg å ikke trekke fram andres mindre tiltalende sider, men jeg oppfatter ikke omtale av anonyme nick som som nedlatende omtale av andre. Tenk litt på saken, kanskje scroll deg litt bakover, så finner du sikkert noe dritt om henne også.

          1. …var det ikke deg som ble så opprørt at du ble kvalm da Kjerringtanker skrev i ditt kommentarfelt, tro?

            1. Jo, fordi hun hadde skrevet hundrevis av negative bloggposter om meg. Jeg forbeholder meg retten til å kommentere på de postene jeg selv er omtalt. De andre holder jeg meg unna.

    9. Beklager Kokkejævel, der tar du jaggu meg feil!
      Det er jo EG som som har skrevet 100vis av negative kommentarer/poster til deg, Kjerringtanker er jo noe verre for hun har jo skrevet kilometervis med negativ omtale…Nå må du holde tunga rett i munnen *Snakke meg om altså*

        1. Du har en av de kjipeste bloggene jeg har sett. Den er i tillegg svært kjedelig, og preget av en underlig mangel på normale grenser. Noe som du virker å tro framstår som “åpent, rått og nakent”. Det gjør ikke det, det fremstår mest som desperat. Får du generellt lite oppmerksomhet irl?

          Offermentaliteten, de manglende grensene voksne bør ha, de manipulative forsøkene på å lure penger fra leserne, den kleine sutringen, misogynien, den kyniske bruken av familie og familieforhold….har du ingen som helst stolthet? Er du SÅ desperat?

          Du framstår svært opptatt av at du er Mann. Med stor M.
          Nei. Menn oppfører seg ikke som deg. Mann er en hedersbetegnelse du er langt unna å fortjene.

          Kleint. Kvalmt. Latterlig.

    10. En ting er at kommentarene til kokkejævel er spydige, frekke og så til de grader latterliggjørende. En annen ting er at han mener at han er i sin fulle rett til det. Det er skremmende å se at en voksen, middelaldrende mann så til de grader mangler selvinnsikt!

      1. Det må da brukes uhorvelig mye tid og energi på å følge med i alt som skrives og så føle at alt må kommenteres. Mene å ha lest at han mer enn en gang har “takket for seg og aldri mere skulle kommentere” her inne.
        Og si at det skrives metervis med negativt, så føler jeg at brillene burde vært pusset. Da hadde kanskje det blitt oppfattet at det har vært mye positivt og pent skrevet, ihvertfall her på bloggen. Det handler kanskje om viljen til å se det?!
        Det syns nu æ da…

      2. Lurer litt på hva samarbeidspartnerne i nettbutikken tenker. Solide positive merkevarer knyttet til en, for de fleste, negativ selvsentrerende blogg.

        1. Interessant problemstilling. Hva tenker f.eks velrenommerte Alveland og Stensaas om å bli koblet til sutrete blogginnleggog om smerter, hat og elendighet – til overmål- kokkens morgentiss – svært detaljert beskrevet?
          Er det egentlig GOD reklame?

          1. Om jeg produserte en kvalitetspølse i tredje generasjon .. ville jeg aldri i verden blitt assosiert med en sprengt morgentiss ala kokken…

            1. Godt poeng, Bien. I tillegg skriver Kokkejævel i nyeste blogginnlegg nå, sitat; « Jeg gir nemlig ikke bare ut denne boken fordi jeg vil bade i penger, sniffe kokain og ligge med prostituerte» sitat slutt.

              Hvilke seriøse aktører vil ønske å bli knyttet til dette?! Seriøst?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg