Eksplosjon på kjøkkenet….

Husker dere at jeg i innlegget Nok å finne på innendørs skrev noe om at det var gøy å leke litt på kjøkkenet? Vel, i går medførte den “lekingen” en eksplosjon på kjøkkenet i Drømmehuset.
Nei, jeg snakker ikke om at denne kjerringa hadde litt kort lunte i går og fort kunne ha eksplodert i et raserianfall, jeg snakker om en reell eksplosjon!

Da jeg kom hjem fra byen i går satte jeg i gang med middagslaging. Jeg ville overraske Gamle Gubben Grå og Yngste Sønn med biff til middag. Forrett, disse salte rullene, biff til hovedrett og rester av desserten fra fredag. Ikke mindre enn en tre-retter.  Med mesteparten av forretten gjort klar i forkant og noen smarte grep tatt nede på Meny behøvde ikke det å lage skikkelig middag ta så lang tid. Former med ferdigoppkuttede grønnsaker og små delikatessepoteter ble satt i steikeovnen, sausen ble varmet i mikrobølgeovnen og det å steike biffene tar ikke mange minutter.

Det kom et lite smell fra mikrobølgeovnen mens sausen godgjorde seg der inne. Jeg tenkte ikke mer på det, var for opptatt med å legge opp maten på tallerkenene.
Biff er liksom signatur-retten til Gamle Gubben Grå i mine øyne.  Ingen kan steke biffen så perfekt som han. Ingen kan få et biffmåltid så perfekt med tilbehør og alt som han. Og ja, biff var det første måltidet han serverte meg i en utrolig romantisk kveld den gang for lenge lenge siden. Biff er liksom vår rett. Jeg klarer aldri å få det så perfekt som han, men jeg prøver så godt jeg kan og er dypt fokusert på å huske alt han har lært meg.

Det var først da jeg skulle ta ut posen med peppersaus og la den bli kronen på verket jeg oppdaget eksplosjonen.
Hele posen med saus hadde eksplodert inne i mikrobølgeovnen! På skåla lå en slunken sausepose, lik en ballong lufta har gått ut av, og svømte i brun saus. Det dryppet brun, veske fra vegger og tak der inne i ovnen og  alt var bare et trist syn.  Jeg smalt igjen døra på ovnen og hadde mest lyst til å begynne å grine. Så til de grader typisk meg. At en av de tingene jeg hadde gjort før på dagen var å vaske den mikrobølgeovnen inni til den var gullende ren gjorde ikke denne situasjonen mindre tragi-komisk.

Latteren sitter heldigvis løst i Drømmehuset når slikt skjer. Litt godmodig erting over temaet eksplodert saus kommer jeg til å måtte leve med en stund. En ny god historie om mine manglende kokkekunster, og nok et argument til meg for hvorfor Gamle Gubben Grå nok bør stå for middagslagingen. Jeg er jo så håpløs at jeg ikke en gang klarer å varme en pose saus uten at kjøkkenet eksploderer.

18 kommentarer
      1. Dert sto at sausen kunne varmes i mikroen.
        Og nei, jeg burde ha tatt sausen over i ei skål – eller i det minste stukket hull på posenn. (Sto det og – men jeg tenkte ikke). Så du har helt rett.Det er ikke meningen. Velger du å gjøre det likevel blir resultatet som beskrevet ovenfor.

    1. Det enkle kan bli vanskelig noen ganger.
      Men middagen hørtes god ut den da………Gode planer og tanker hadde du om en god middag i Drømmehuset. Selv om sausen uteble..Men du fikk sikkert lagd litt sjy…….

    2. Mikroen her i heimen ble tvangssolgt på Finn etter x antall eksplosjoner på grunn av et sløvt forhold til å lese på pakken “Slik tilbereder du”. Den største eksplosjonen kom da jeg mente at å koke egg i Mikroen måtte jo være en god ide.

    3. Tanken var god den. Neste gang lykkes du. Jeg bruker posesaus, og koker opp og heller i litt krydder for mer smak. Micro bruker jeg sjelden.

      1. Den lille kjelen var skitten… mikro virket kjekt….. Pleier å varme saus i kjele, gjerne lage den fra bunnen av. Helle i litt krydder, en fløteskvett, litt rødvin eller rømme. Leke litt. I går ble det eksplosjon. Kan jo kalles utprøving på kjøkkenet det og.

    4. Jeg har gjort noen sånne misser jeg også.
      Jeg klarte å legge en pakke smør som jeg hadde glemt å ta ut av kjøleskapet inn i mikroen.
      Jeg skulle ha romtemperert smør i oppskrifta på kaka jeg bakte.
      Det endte med full fyr siden jeg ikke hadde tatt av papiret.🙈😯💥
      Så jeg må si jeg føler med deg.🤗🥰

    5. Nå måtte jeg le litt her (med deg, ikke av deg) Gjett om jeg har gjort mange rare brølere i forbindelse med matlaging. Og sjøl om jeg elsker å kokkelere, ser det som regel ut som ei slagmark rundt meg etterpå 🙈😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg