En liten omvei…….

Etter Mølen tok vi veien mot Stavern. Også et stedsnavn som oser sommer, sol og varme. Ok, vi hadde for lengst innsett at Vestfold ikke hadde det å by på en onsdag i mars, men ville likevel ta turen.
Vi gikk en runde på Fredriksvern Verft. Et flott sted for å fotografere. Kanskje nesten litt høstlig stemning, men fri for is og snø. Det var jo det vi var ute etter. Bar mark og tidlig vår.

Bar mark og historiske omgivelser. Kjerringa burde være i sitt ess. Fredriksvern er Norges første hovedstasjon for marinen og ble påbegynt i 1750. Det meste sto ferdig i 1758. Av de opprinnelige bygningene finnes fortsatt kommandantboligen, vaktstua, to smier, smedens bolig, magasin, to proviantmagasin, sjaluppskuret, galeiskurene og krutthuset. Og ja jeg liker bar mark. Jeg liker omgivelsene. Men jeg fryser. Det regner lett.

Gamle Gubben Grå skjønner at Kjerringa ikke er helt i form når jeg sier: Vi dropper den kirken og går heller tilbake til bilen. når vi har gått rundt på området en stund. Når droppet Kjerringa å ta en nøyere titt på en kirke sist?
Fredriksvern kirke hadde sikkert vært verdt et besøk. De er en rød og gul kirke bygd i rokokkostil av hollandsk teglstein Den sto ferdig i 1756.Den har også et utvendig ur som er fra samme år som må trekkes av kirketjeneren to ganger i uka.

Men som sagt. Jeg frøs og var kald og ikke helt i form.  Vi lot kirke være kirke og dro videre.

6 kommentarer
    1. Så bra dere fikk besøkt Stavern, håper jeg får komme dit i våres eller sommer.
      Idyll dette..Været kunne vært bedre den dagen dere fartet rundt.

    2. Stavern er et vakkert sted. jeg gikk på folkehøgskole der 1985 😊
      synd du ikke var helt i form. Ny dag og nye muligheter ⭐️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg