Nes kirkeruiner…. et tilbakeblikk

Zoeticworld er dagens Bunnblogger.  Hun har et innlegg om Nes Kirkeruin.  Der har jeg vært!!! Gamle Gubben Grå og jeg var en tur der i mars 2019.  Så nå finner jeg frem de gamle bildene fra den gang da og lager et nytt innlegg om stedet.  Og ja, jeg anbefaler folk å ta en tur, for det er som Zoeticworld skriver nesten magisk.

Nes kirkeruin ligger på Vormsund.
Det opprinnelige kirkebygget er fra 1100 tallet, og ble bygget på en gammel offerplass. Kirken er bygd på flere ganger, både på 1200- og 1300-tallet.
Under Den nordiske syvårskrigen mellom Sverige på den ene siden, og Danmark Norge  på den annen side ble kirken satt i brann i 1567, men ble gjenreist i etterkant og på ny bygd på i 1687.
Kirken brant på ny etter et lynnedslag i 1854, og har etter det ikke blitt gjenreist.

Det blir visstnok holdt både gudstjenester, konserter og bryllup i kirkeruinen.
Det må være et helt fantastisk sted å ha bryllup.  Jeg ser det for meg som helt magisk.
En konsert hadde og vært en flott opplevelse.

Det er noen eldre gravstøtter og jernkors på kirkegården.
Interessant å gå rundt og tyde innskripsjonene på gravene.  Noen var lettere å lese enn andre.

For de som i likhet med meg er glad i å fotografere, er kirkeruinen vel verdt et besøk.
Det går en bomvei inn til ruinene, men bommen er oppe frem til klokka 22.00 på vinterenog23om sommeren. Så i praksis er den lett tilgjengelig.    Å gå veien inn er også en flott tur, grusvei i vakkert landskap, og ikke veldig langt.

 

8 kommentarer
    1. Der har jeg vært. Og det var takket være ei lita gruppe jeg var medlem i på et nettsted. Av årsak jeg ikke husker nå opprettet jeg en tråd med hvor hvert enkelt medlem bodde og fortalte litt om stedet. Jeg måtte selvfølgelig tråle Internett for å klare det. Var mye både jeg og de andre lærte. Artig og interessant. En i gruppa var fra Vormsund og kunne fortelle mer om kirkeruinene på Nes, og anbefalte varmt et besøk der. Om de andre tok ham på ordet vet jeg ikke, men jeg la veien om der i ferien min det året. Og ble absolutt ikke skuffet. Husker det som et litt stort område med oppslagstavler med interessante opplysninger om stedet og kirka. Det var så fint å rusle rundt der. Kirkeruinene gjorde inntrykk! Tenker man seg tilbake til den tida kirka var intakt og i bruk, er det nesten som man hører ekkoet av salmesang fra steinveggene. Må være mektig å bli viet i disse ruinene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg