Et glimt tilbake i tid.

File. Alexander Kielland Colum D drifting in the water.

 

Innlegget til Vibbedille i går bragte meg mange år tilbake i tiden. Helt tilbake til mars 1980. Jeg var 13 år og gikk første året på ungdomsskolen.  Alexander Kielland ulykken gjorde inntrykk på ei ung jente, selv om jeg er oppvokst på Østlandet langt fra oljemiljøet og havet.

Minnet mitt om at jeg studerte avisbilder og leste alt jeg kom over om saken forbandt jeg med kjøkkenbordet hos Morfar. Han bodde i Ringelia, rundt 80 km fra min Barndoms dal. Jeg måtte sjekke kalenderen for 1980. Alexander Kielland ulykken skjedde på kvelden 27. mars. Det var torsdag før Palmesøndag. Vi dro alltid til Morfar i starten av påsken. Som regel mandag i påskeuka. Avisene må ha vært fylt av tekst og bilder fra ulykken den påskeuka. Minnet er nok korrekt.

«Alexander L. Kielland» var en norskeid boligplattform på Ekofiskfeltet, i den sørlige delen av norsk sektor i Nordsjøen. Plattformen kantret i høy sjø 27. mars 1980.
Ulykken var den verste i Nordsjøen på norsk område siden den andre verdenskrig og er den største industriulykken i Norge.  Av 212 personer om bord overlevde 89, mens 123 omkom, hvorav 87 ble funnet og 36 forble savnet.  Etter snuoperasjonen i 1983 ble ytterligere seks av de 36 savnede funnet.

Årsaken til ulykken var utmattingsbrudd i et støttestag i plattformens bærende konstruksjon. Dette førte til at en av de fem plattformbena som bar plattformen brakk av. Etter rundt 20 minutter kantret plattformen. Hvorfor det oppsto tretthetsbrudd er det ulike teorier om.

123 døde. Det er nesten ufattelig, selv så mange år etter.
Jo mer jeg sitter og googler og leser om ulykken og etterspillet, jo mer interessant blir saken. Dette må jeg nok lese mer om.
Takk, Vibbedille for inspirasjon til å grave i både hukommelse og gamle saker.
Den siste kommisjonen (til nå) som har gransket ulykken publiserte stoffet sitt i 2022, over 40 år etter ulykken.

Ellers var det ikke mye interessant å finne hos toppbloggerne i dag. Ikke noe vi ikke har lest før i det minste. Vivian skriver jo alltid bra, og innlegget hennes om mannens tur på legevakta er verdt å lese hvis du ikke allerede har lest det.

 

 

 

5 kommentarer
    1. Husker den ulykken. Gikk en film som het Nordsjøen. En dramaserie. Videre er det også Katastrofen Kielland på Tv2 Play. Kanskje det ligger inne ennå. Nå skal jeg ile til frisørtime.

    2. Ulykken husker jeg veldig godt. “Alle” kjente noen, eller kjente noen som kjente noen. Det var tragisk. Og som du skriver, det var non stop dekning i media, som naturlig var.

      Så en liten digresjon i sakens anledning. I disse timer følger vi tragedien med Titanic-ubåten som ligger på havets dyp utenfor Newfoundland. Umulig å forestille seg om hvordan de fire savnede har det om bord, om de fortsatt lever.
      Mediedekningen er selvfølgelig stor. En hel verden følger med.
      Man skal kanskje ikke sette den ene tragedien opp mot den andre. Men bare minner om at det har druknet 25 000 tusen ansiktsløse flyktninger i Middelhavet siden 2015. Sist uke sank en båt, 400 druknet. Derav 100 barn som var fanget i et rom i bunnen av båten. Nevnt i en bisetning i media.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg