Får du ikke tak i medisinene dine?

Vivian sitter borte i Bergen og er dypt fortvilet og ikke så lite forbannet over at sønnen ikke får tak i de medisinene han trenger. Medisinene er utsolgt, det produseres ikke nok.  Hvem har ansvaret? tordner Vivian.

Høsten 2019 var det jeg som ikke fikk tak i medisinene mine. Metformin, ett av de vanligste medikamentene for oss med Diabetes 2 var “utsolgt fra produsent” fikk jeg høre der jeg gikk fra apotek til apotek.
Bekymringen over at dette medikamentet og dets synergi-produkt Glucophag ikke var å oppdrive sto det og å lese om i Aftenposten, på Diabetesforbundets og legemiddelverkets hjemmesider.  Fastleger fikk beskjed om å skrive ut et annet type medikament til sine diabetespasienter kunne jeg lese, ett som har en annen virkemåte og andre typer bivirkninger. (Og ikke like god effekt på alle.) Så jeg bestilte meg time hos fastlegen for å få resept på disse pillene. Jeg tenkte at å gå uten blodsukkersenkende medisiner i en måneds tid ikke var så lurt.

Fastlegen jeg hadde den gangen ville ikke skrive ut resept på de medisinene jeg ba om. Han trodde ikke det var de rette medisinene for meg. Og han gikk ikke med på at det var utsolgt over alt slik jeg hevdet. Jeg husker jeg ble litt forbannet og fortvilet akkurat da. Den ene apotekeren etter den andre hadde fortalt meg at det var utsolgt i hele Norge, og at man tidligst ventet nye forsyninger om tidligst tre uker, og nå ville ikke denne vrangpeisen av en fastlege skrive ut de medikamentene avisene. legemiddelverket og Diabetesforbundet anbefalte. Og ja, dere kan tro jeg argumenterte for å få de pillene. Jeg, som egentlig er såre fornøyd jo færre piller jeg trenger å stappe i meg.

Fastlegen tok telefonrøret og ringte ned til et av apotekene i byen. Et jeg ikke hadde vært innom. Et som ikke har kjedetilknyttning til de store apotek-kjedene men er et frittstående apotek.
Joda, de hadde Metformin på lager, bare å komme.
Forbauset så jeg på legen. Jeg hadde jo lest noe annet over alt. Det var utsolgt. Det ville ikke komme flere piller til Norge før om tidligst tre uker. Slik hadde det vært i et par uker nå. Hvordan kunne dette apoteket da ha disse pillene? Det var jo et helt vanlig apotek, lå bare litt dumt til i forhold til der jeg vanligvis ferdes.

Fastlegen forklarte at det at apotekene gikk tomme for tabletter var en del av en priskrig eller forhandlinger mellom legemiddelindustrien og de store apotekkjedene. Forhandlinger om rabatter og fortjeneste. Og de som blir lidende er pasientene, deg og meg. Et kaldt, kynisk og rått spill som har innvirkning på folks helse og liv.
Så ga han meg en anbefaling på ei bok han mente jeg burde lese. Boka Pillebefinnende av Niels Christian Geelmuyden.  Den tar for seg hvor kald, brutal og rå legemiddelbransjen er, også i Norge.

Jeg dro fra fastlegen den gang i 2019 rett på apoteket og fikk ganske riktig de pillene som alle hevdet var utsolgt i hele Norge. Så dro jeg til bokhandleren og kjøpte den foreskrevne boka. Mulig det ikke var helt sunt for blodtrykket, for jeg ble så forbannet av å lese den boka at jeg kastet den oppgitt fra meg flere ganger. Du kan lese bokanmeldelsen som sto i tidsskriftet for Den Norske Legeforening her så forstår du kanskje hvorfor.

Jeg har sendt melding til Vivian og bedt de sjekke ut frittstående apotek, og søkte og opp hvor det finnes et slikt på hennes kant av landet. Jeg håper sønnen finner de medisinene han trenger der slik at både han og Vivian får ro i sjela.  Om slike opplysninger gjør henne mindre forbannet over systemet tviler jeg på.

 

8 kommentarer
    1. Vel, det bør være elementært hvorfor helseforetak ikke bør underlegges de kapitalistiske idèene om evolusjon, eller mer spesifikt de kortsiktige tidshorisontene typiske kapitalister jobber innenfor, så det er egentlig ganske interessant å observere “den borgerlige høyrementaliteten” og hvordan den jobber med disse temaene.

      1. Helseforetaksmodellen er helt klart noe som ikke bør være underlagt kapitalkreftene, men det er de jo. NPM er jo selve grunnlaget for den måten å drifte spesialisthelsetjenesten på.

    2. Har en del viktige medisiner, og måtte en gang ha tak i en. Apoteket hadde den ikke, så det ble leting. Fant den tilslutt. Den boka tør jeg ikke lese for jeg kommer til å bli forbanna. 😂Er en kynisk bransje rett og slett.

    3. Æsj og huff. Det var ille lesing. Godt ddt ordnet seg for deg og st du lærte noe som du nå også kan benytte til å hjelpe andre. Selv har jeg vel foreløpig ikke opplevd helt tom, (bortsett fra hormonplaster men kan gjøre andre kombinasjoner). Jeg skal gjøre meg kjent med boka og apotekene jeg bruker. Jag bruker MASSE piller på å holde mdg på beka (dessverre) og burde nok vært bedre skolert.

      Masse gode vibber sendes deg GG & de firebente for nyttårshelgen og det nye året.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg