Fjellet kaller…

Snødekte fjellvidder kaller og familien maser. I dag setter vi kursen mot hytta. 2 av 3 voksne barn blir med på ferden. Det må jeg være rimelig fornøyd med. Siste mann sier tvert nei til påketur sammen med kjernefamilien på ei 50 kvm hytte uten strøm og vann. Kanskje like greit for hvis alle tre barna ble med måtte et av de ha ligget i den uttrekkbare barnesenga eller på  sofa-benken i stua. (Eventuelt på flatseng på gulvet).
Jeg har påpekt en stund at vi trenger flere sengeplasser. Men disse 4-5 sengeplassene har holdt i “alle år” da Svigerforeldrene mine eide hytta. De hadde og tre barn. Hva er problemet? Jeg har og hørt beretninger om at de har samlet hele storfamilien på hytta en hel påske. Etter hva historien sier var de 10 stykker der hele påsken. Tror det kun var ett år. Lurer og på om det var “hele påsken” eller om noen hadde en litt tidlig retur….
Fire stykker går greit. Alle blir ikke hele påsken. Jeg tar med meg strikketøy og gleder meg til noen dager med familien.

Allan har forstått det. Happy wife, happy life.  skriver han. Jeg vet ikke hvor happy denne kjerringa er over tanken på utedo og nattlige dobesøk. Gamle Gubben Grå pakker rødvin ned i sekken og håper på det beste. I går snakket han om at vi sikkert kunne gå i lyngen hjem fra skitur på slutten av påsken. Optimist. Både med tanke på lyng og at kjerringa skal dra på noen skitur. Det ble en realitetssjekk på Gubben i går. Har han ikke fått med seg at snøen ligger dyp på egen plen her i lavlandet. Det er fremdeles utrolig mye snø i fjellet. Det er nok mer en skikkelig gravejobb enn skitur i lyngen som venter på han. Jeg har studert bilder på Insta merket med #sønfrefjellstølen fra de siste dagene.

Livet kunne være verre. Det er tørt og godt inne på hytta og med fyr på peisen blir det fort mer enn varmt nok.  Jeg ser andre har tilbragt natten i en van med knust sidevindu og eksplodert dekk.

Leser litt om ishockey uten den helt store interessen. Hvem som kanskje drar og hvem som kanskje blir i byens ishockeylag er ikke så veldig spennende. Er du interessert i rykter, klikk deg inn hos Geriatriks.

Må nok ha med meg boa mi og så jeg kan synke godt ned i en av lenestolene på hytta når vi blir ferdig med gravinga. Synke ned i godstolen og kose meg med å lese bok. Mer interessant enn å lese om rykter og ishockey. Leser for tiden Jøden og jorden. En bok om en jødisk familie i Valdres under andre verdenskrig. Passende lesestoff på en hytte i Valdres.

Familien, strikketøy, bok og forhåpentligvis solvegg. Det er ikke sikkert denne påskeferien blir så verst. God mat skal vi og ha med oss. Man kan trylle frem gode retter selv om en bare har en bålpanne og tre gassbluss til rådighet.

Doc & Dask fikk frem smilet hos meg i dag. Måtte lese innlegget høyt for Gamle Gubben Grå.
Vi får håpe at vi kommer oss gjennom påsken uten eksplosjoner, selv om det allerede har vært tilløp til en liten ekteskapelig eksplosjon her på morgenkvisten.

Men nå glemmer vi eksplosjoner og setter snart kursen mot fjellet.
Kanskje jeg tar med meg noen kvister med Forsythia så vi får noen blomster å pynte med på hytta. Jeg tror ikke vi skal male kokte egg på første påskedag slik vi gjorde da jeg var barn. Ikke male eggeskall til pynt heller, selv om påskeblomstene   inne hos Vibbedille var bedårende.

Vi er friske og forholdsvis raske. Vi skal på hyttetur på egen hytte. Vi er heldige og har masse å være takknemlige for. Nå skal vi legge bak oss eksplosjoner og dårlig stemning og kose oss sammen noen dager. Skape gode minner.
Hadde det ikke vært for beina mine, angsten for å knekke noe og utedoen langt nede i lia hadde jeg gledet meg til turen. Jeg liker å sitte i hytteveggen i sola Jeg gleder meg til noen dager sammen med barna. Jeg liker matlaging på bålpanne og jeg liker meg utrolig godt på hytta – når det ikke er snø som gjør ting litt mer komplisert enn jeg liker.

Nå får jeg starte å pakke sakene mine jeg og. Avreise fra Datteren er om litt under tre timer.

Og dere. Det kommer nok oppdateringer fra påskefjellet i dagene som kommer.

 

 

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg