Flashe julegaver eller vise takknemlighet?

Etter å ha lest litt inne hos en annen blogger forstår jeg at en ikke skal vise frem hva en har fått i julegaver i år. Det er visst å flashe rikdom, vise hvor heldig en er. Vise sin overlegenhet over de som ikke har hatt råd til julegaver i år.
Jeg blir skikkelig lei meg over slike holdninger. Ja, jeg mener man godt kan roe ned gavehysteriet. Men må man roe ned gleden ved å gi?

Handler det om å gi gaver om å vise økonomisk status, eller et ønske om å glede mottakeren? For meg velger jeg gaver ut fra hva jeg tror vil glede den jeg skal gi gaven til, ikke for å fremheve meg selv.
Min glede over gaver er heller ikke avhengig av hvilken prislapp det sto på gaven. Det er tanken bak som teller.  Jeg sitter ikke og kalkulerer i hodet hva hver enkelt gave koster.
Flere av gavene jeg ga bort fant jeg på finn.no. En av de ble gitt bort gratis. Det virket som mottakerne ble glade også for de gavene En av de virkelig glad, slik jeg hadde forutsett. Den gaven kostet meg en hundrelapp.

Den fine gamle boka på bildet over var i en av pakkene jeg pakket opp på julaften. Den var fra Datteren. Hun mente den står i stil til familiebibelene på anrettningsbordet.

Boka inneholdt tre karameller og et par sokker. Men jeg tror jeg skal finne noe annet å fylle den med en dag.

Boka er ikke en bok. Men én trekasse til å skjule vinkartongen. Gaven gleder meg. Ikke nødvendigvis fordi jeg trenger et sted å gjemme vinen, men fordi denne “Bibelen” er langt penere enn pappvinboks.

Jeg kommer til å vise flere julegaver på bloggen utover i romjula. Ikke for at andre skal bli misunnelig, men rett og slett for å vise takknemlighet.

 

 

12 kommentarer
    1. Den var morsom og fin.men jeg lurer på om de er upraktiske? Jeg setter vinkartongen i kjøleskapet, så den ikke skal bli sur lenge før den er tom

      Ja, en kan undre seg på hvorfor folk føler behov for å kritisere hva andre gjør! Om noen har råd til å slå til med ekstra fine gaver til ungene sine, så er da ikke det noe «hvermannsen» trenger å bry seg med. Verden som sådan blir verken bedre eller verre av gavene vi gir vi gir våre nærmeste. Men bloggeren som ble kritisert gjør jo virkelig sitt for å spre glede til mange, så hun fortjener applaus!

      1. Hun som fikk kritikk gleder mange langt ut over sine nærmeste. Jeg forstår ikke, som du skriver, hvorfor folk er så opptatt av å kritisere hverandre.
        Jeg liker å ha rødvinen romtemperert, ikke kald. Så her i Drømmehuset vil den nok fungere. Men nå kjøper jeg bare pappvin til høytider eller helger vi er mange i Drømmehuset. En 3 liter blir eddik i kjøleskapet og etter en måned eller to. Så nå kjøper jeg stort sett bare ei halv-flaske til helga. Holder til ett glass på fredag og ett på lørdag.

        1. Det er vel bare til jul jeg kjøper en 3liter også. Og siden jeg har den i kjøleskapet, så må jeg jo huske å fylle glasset lenge før jeg har tenkt å drikke det🤣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg