Gule tenner er like bra som hvite……..

Babes! Hvordan går det med dere?  Som dere skjønner er Isabell Raad fremdeles på toppen av bloggtopplista. (Hvis man lukker det ene øyet).  Jeg? Jeg er på en 29. plass.
Isabell er jo i karantene, så hun har faktisk holdt seg hjemme.

I sitt innlegg i går anbefaler Isabell tannbleking til hjemmebehandling.  Jeg kom da til å tenke på min gamle lærer fra ungdomsskolen, og en egenprodusert vise han sang for oss i en geografitime en gang på slutten av 1970-tallet.  “Gule tenner er lik bra som hvite…”   Jeg tror kanskje ikke Isabell Raad er enig i det…..

Isabell sverger til et bestemt merke tannblekemiddel, og det har hun brukt i over fem år nå.  Hun har prøvd mange av midlene på markedet For at den setningen skal gi mening, må hun ha brukt de andre midlene for mer enn fem år siden.  Kanskje også tannblekemidler har utviklet seg de siste fem åra? Bare en tanke.  Jeg innrømmer glatt at jeg nå nok en gang kommenterer noe jeg overhode ikke har greie på.

Vel, det som er sikkert er at Isabell tjener penger på å anbefale dette tannblekemiddelet.  Dette firmaet var, i følge Isabell selv, ett av de første firmaene Isabell begynte å samarbeide med.  Og de har samarbeidet siden.  Ikke rart hun smiler.  Money money money……

“Denne tannblekingen er skånsom, effektiv og veldig enkel i bruk! Det følger til og med med en bruksanvisning som forklarer steg for steg. “

Slik skriver Isabell entusiastisk.  Jeg vet ikke om jeg synes det er et fantastisk pluss at det følger med bruksanvisning på en slik ting.  Jeg ville bli svært betenkt hvis det ikke var med brukanvisning på et slikt produkt.

Jeg innrømmet i sted at jeg nå nok en gang skriver om ting jeg ikke har greie på. Men jeg klarer selvsagt å lese meg opp på temaet.  Da finner jeg ut at hjemmebleking av tenner ikke er noe jeg vil kaste bort pengene mine på.

NRK livsstil ville teste tannblekemidler til hjemmebruk.
De hadde tenkt å bruke frivillige mennesker til å teste de forskjellige midlene, men de ombestemte seg etter at  Jon E. Dahl, professor og direktør ved NIOM, Nordisk institutt for odontologiske materialer hadde undersøkt produktene.  Professoren frarådet testing av midlene på mennesker, fordi produktene enten hadde mangelfulle innholdsopplysninger eller inneholdt stoffer som i verste fall kan skade tenner og tannkjøtt.

I Norge og EU har man av helsemessige grunner ikke lov til å selge tannblekemidler med mer enn 0,1% hydrogenperoksid.  I to av midlene var innholdet på henholdsvis 7% og 14% hydrogenperoksid.

Hydrogenperoksid brukes i følge Store norske leksikon til bleking av tenner, hår, ull, silke og papir.
Det brukes og til oppgradering av gamle oljemalerier. Og det brukes i medisinen som antiseptisk (bakteriedrepende) middel.
Sammen med natriumpermanganat er hydrogenperoksid brukt som drivstoff for torpedoer og raketter.
Tror ikke Gamle Gubben Grå ville sette pris på hvis jeg fylte opp kjeften med torpedo-drivstoff.  Jeg tror han mener skravla går mer enn greit nok uten.

For å unngå å utsette mennesker for helserisiko, ble NRK derfor anbefalt å utføre stikkprøven på løs-tenner fra mennesker. NRK fikk tennene fra Nordisk institutt for odontologiske materialer.  Middelet Isabell anbefaler er blant de midlene som er med i testen.  Det er ikke ett av de som hadde for høye konsentrasjon av Hydrogenperoksid, men det er blant de som har mangelfull innholdsopplysninger.  Når NRK spør firmaet om slike opplysninger, får de til svar at de holder seg innen for gjeldende regelverk, og etter det svarer firmaet ikke på NRK sine henvendelser.  Slikt virker ikke betryggende på meg.

Før undersøkelsen ble iverksatt, ble fargenivået på de ulike tennene fastsatt ved hjelp av en fargeskala. Tennene ble også vurdert opp mot denne fargeskalaen i etterkant av testen.
Tennene ble avfotografert dag for dag før og etter bleking. Kameraet hadde nøyaktig de samme innstillingene. Rommet var lystett.
Påføringen av blekemidlene og virketiden var i henhold til hvert produkts bruksanvisning.
Anbefalt behandlingsperiode på de ulike produktene varierte fra 4 til 7 dager, bortsett fra ett hvor I følge instruksen kunne midlet brukes to ganger om dagen i inntil 21 dager. I NRK din test ble blekeperioden avviklet etter 7 dager.
I etterkant ble bilder av hver enkelt tann dag for dag vurdert av Jon E. Dahl, professor og direktør ved NIOM, Nordisk institutt for odontologiske materialer.
Bildene var ikke redigert eller endret i ettertid.
Professoren fant ingen fargeforandring. på noen av test-tennene.
Altså ikke noe jeg ville brukt pengene mine på.

Jeg tviler på at mine opplysninger når inn til Isabell Raad.  Hun er jo som før påpekt, kjøpt og betalt av produsenten. Selvsagt er hun fornøyd!  En av hovedgrunnene til at hun bruker akkurat dette middelet, (i tillegg til at hun er betalt for å si det) er at hun has så sensitive tenner og tannkjøtt som gjør at det ofte iser i tennene av forskjellige ting, spesielt tannbleking.  det har hun aldri opplevd med dette middelet!.

Når jeg innhenter opplysninger om tannbleking fra hjemmesiden til en tannklinikk står det at man ikke bør bleke tennene hvis man har ising i tennene.  Da bør man vente til man har isingen under kontroll eller avslutte behandlingen.

I følge Isabell bleker hun tennene sine en til to ganger i måneden.  Det settet hun anbefaler har i følge opplysninger jeg finner på nett en pris på 1.198,- kr.  Men to blekinger i måneden gir dette en årskostnad på 28.752 kroner.
Å bleke tennene hos tannlege eller tannpleier finner jeg at du kan få utført for fra 4.600,- kr. Men si 5-6.000 kroner da.
De tannklinikkene jeg nå har vært innom hjemmesidene til fraråder at du bleker tennene oftere enn ca. en gang i året.  En tannklinikk skriver det ganske fornuftig synes jeg.

Når du har bleket tennene vil de holde seg hvitere i mange år, kanskje for alltid. Hvis vi tenker oss hvitheten på tennene i en prosentskala og vi bleker dem fra 30% til 100% hvite, vil tennene kunne falle tilbake til 80-90% hvithet i løpet av et år eller to, men det vil ta mange år før de er tilbake på den fargen de hadde før bleking.

Tennene våre misfarges gjerne gradvis opp gjennom livet, og har vi fått gulere tenner over 20 eller 30 år, vil det ta like lang tid før denne gulfargen kommer tilbake etter bleking. 

Mange velger å friske opp fargen med en dag eller to med bleking en gang i året. Da bruker man blekeskinnen man brukte ved første bleking og kjøper en ekstra blekesprøyte til oppfriskingen.

Jeg kommer nok ikke til å bleke tennene mine. Men skulle jeg ha gjort det er jeg ikke i tvil over at jeg ville gått til en tannlege eller tannpleier for å få gjort det.  Da ville jeg få en tannbleking som virket, de har lov til å bruke sterkere hydrogenperoksid.  Jeg ville fått det utført av folk som har kunnskap og erfaring, noe som øker sannsynligheten for at det blir gjort på en trygg måte.  Aldri dumt å benytte seg av fagfolk. Og ikke minst, det ville bli langt rimeligere enn den hjemmeblekinga Isabell skisserer.

Isabell som sikkert får tilsendt slike tannblekingssett jevnlig, i og med at hun har et samarbeid med firmaet   Hun har gitt de bort til moren og storesøsteren som sier de er like fornøyde som henne.
Kjekt med gratis ting man kan gi bort i gave, og selvsagt takker man pent når man får en gave.,  Jeg takker pent selv når jeg får parfyme av Svigermor slik du kan lese i innlegget  Hvem vil lukte som Svigermor? 

Ha en fin dag med eller uten hvite tenner.

10 kommentarer
    1. Det fantes et middel ( og sikkert flere) som faktisk fungerte, men det er en god del år siden. Det ble forbudt her i landet pga innhold av kjemiske stoffer, pluss at tannleger klaget, for de tjente jo ikke penger når folk kunne gjøre det billig hjemme. Det folk satt igjen med etter forbudet, var midler som ikke virker. Samme gjelder tannkremer som lover hvitere tenner. Bare tull. Så nå vet du det 😏En datter fikk nærmest hysterisk anfall etter å ha brukt dette sterke middelet som altså senere ble forbudt, for tennene ble skrekkelig skjoldet. Gjør det en gang til, sa jeg. Hun så gjorde og reddet gliset. Men hun droppet det middelet etterpå.

      1. Det er mange slike historier enten det gjelder hjemmebleking av hår og tenner, hjemmepermanent eller hjemmefarging. Noen ganger er det kjekt å gå til de som virkelig kan det….

    2. Ahh nok en innlegg hvor Isabel Raad fokus( som omtrent hver gang(, det er jo ikke ett ukjent fenomen her, må være slitsomt å starte dagen med hennes innlegg for inspo til sitt eget.
      På tide slutte å henge seg opp i henne hele tiden? Du skriver fint ellers 🙂

      1. Hei. En av greiene med denne bloggen er at jeg starter dagen med å kommentere det siste innlegget til den bloggen som til enhver tid ligger øverst på bloggtopplista. (Nå hopper jeg over Kokkejævel, fordi jeg forsto, kanskje litt sent, at det ikke var bra for han at jeg kommenterte han)
        Isabell raser nok snart ned fra plassen øverst på bloggtopplita, og da kommenterer jeg en annen blogger.
        Mitt humoristiske mål med dette fokuset på toppbloggerne er at jeg skal lære av dem, selv havne øverst på lista, tjene haugevis av gryn og få alle følgerne mine til å stemme Rødt.
        En fantastisk ide, full av selvmotsigelser. Så følg med, og ha litt tålmodighet – eller vent til innlegg nummer to pr. dag kommer. Det handler ikke om toppbloggere.

        1. Nå fikk du meg til å lure på en ting. Den dagen du selv havner på førsteplassen….lurer på hvordan du vil kommentere det…få Gubben Grå til å skrive?
          😁

    3. Hehe .. gule tenner er BEDRE enn hvite i følge min tannlege! Mye sterkere, og en kjeft tannleger ikke blir rike av! Til min glede og tannlegens fortvilelse. MEN når det er sagt så ser jo hvite tenner mye finere ut enn disse litt gulhvite … det er det vel ingen tvil om! Du skriver morsomt.

    4. Utrolig mye nyttig informasjon. Hadde vært bra om dette nådde ut til alle som lar deg lure til å kjøpe et slikt produkt 😀. Nå er det bare å bestille time hos tannlegen 🤗😁!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg