Hvorfor fortsetter jeg?

Hvorfor fortsetter jeg å blogge når Mette Ask og Kokkejævel ikke liker bloggen min?
Hvorfor følger jeg ikke oppfordringene fra disse to om straks og med en gang legge ned hele bloggen, eller i det minste endre konseptet jeg har hatt siden før Kokkejævel ble en blogger?
Er jeg virkelig ei usympatisk kjerring blottet for empati som gjør alt som står i min makt for å komme på bloggtoppen?

Nå skal Mette Ask oppfordre folk i alle sine kanaler om å sende mail til Egmont om å få de til å ta affære mot denne kjerringa som er frekk nok til å lese blogginnleggene til toppbloggerne, og så kommentere ut fra hvilke tanker blogginnleggene deres gir meg.

Jeg kommenterer ikke menneskene. Jeg kommenterer det de skrier.
Når en blogger skriver at hun gleder seg til å vise ektemannen alt fra ferieturer til dyrehage får jeg assosiasjoner om at det ikke er en likeverdighet i forholdet.
Jeg har liksom ikke sett frem til å vise min mann hvordan man hesjer høy eller stabler plank for første gang. Aktiviteter som nok var ganske fremmede for Gamle Gubben Grå da han fra beste Oslo Vest fant ei bonde-datter fra indre Åsa.

Nei, jeg behøver ikke å skrive om hvilke assossiasjoner jeg får.
Men kan Mette Ask bestemme hva jeg skal skrive?

Når Kokkejævel skriver at han tar hodet til den ansatte på apoteket og slår det gjentatte ganger i disken, er jeg en mobber når jeg skriver at vold i mine øyne ikke er humor, og at ansatte på apotek var blant den yrkesgruppen som Arbeidstilsynet hadde økt fokus på i sin undersøkelse av vold og trusler i arbeidslivet. Undersøkelsen viste at apotekansatte og en del andre yrkesgrupper var mer enn tre ganger så mye utsatt for vold og trusler som andre.

I Norge har vi noe som kalles ytringsfrihet.
Jeg ser at Kokkejævel i kommentarfeltet mitt skriver at han i likhet med meg setter den høyt og ikke vil bli med på Mette Asks “prosjekt” med å ødelegge en annen blogger.  Det er bra!  Det beviser at han ikke ønsker å synke ned på nivået til Mette Ask og gjengen inne på Kvinneguiden.

Ytringsfrihet betyr at mennesker har lov å komme med ytinger så lenge de ikke er hatefulle, eller skaper frykt.
Som når en spurte Kokkejævel om navn og adresse på denne personen som i Kokkejævels fremstilling høres ut som en grusom hjerterå mobber. Vedkommende ønsket å stoppe kjeften min – for godt.
Da er det en yting som er egnet til å skape frykt.
Det er en ytring som bryter med norsk lov.

Jeg forstår ikke hvorfor Mette Ask og Kokkejævel gir meg så mye publisitet hvis de ikke liker bloggen min.
Kan det være fordi når de gang på gang starter bloggkriger med meg, gagner det også deres egen blogg?
Det er klart folk klikker seg inn hos dem for å lese hva de egentlig har skrevet.
De to har begge to bloggene sine som en vesentlig inntektskilde.
De to driver hvert sitt firma som  faktisk er avhengige av en viss publisitet på sosiale medier.
Det gjør ikke jeg, ikke har jeg planer om det heller.

Hvis de ønsker at jeg og bloggen min skal gli inn i glemselens slør, hvorfor gir de meg all den publisiteten?
Hvem har startet denne bloggkrigen?
Hvem prøver å holde liv i den i kommentarfeltet mitt?
Hvem har mest å tjene økonomisk på denne bloggkrigen?

Jeg er ikke sikker på om de som påtar seg offerrollen er de egentlige ofrene her.

 

 

87 kommentarer
    1. Hei, jeg har likt og lest både Kjerringtanker, Kokkejævel og MetteAsk lenge. Finurlige blogger med ulike refleksjoner om livet fra ulike perspektiv som har verdi på hver sin måte. Nå skjønner jeg ikke hva noen av dere holder på med lenger og takker for meg som bloggleser. Kanskje urettferdig å legge igjen denne kommentaren her, men nå er det her alle sammen “henger ut”. Håper dere alle får lagt ned stridsøksa og gått videre. Fred ut (og inn).

    2. Veldig bra skrevet!
      Jeg tenker slik at det ligger en plan/baktanke med slike “utbrudd” i kommentarfeltet…
      Ang. Kvinneguiden, den var ukjent for meg inntil det ble nevnt engang i et kommentarfelt (ikke ditt), så nysgjerrigheten brakte meg dit. Der var det mye rart gitt… Det var nu litt drøyt å nevne deg i den sammenheng.
      Kom til å tenke på “problemløseren”, kan du skylde på noen? Ja! Problemet løst…

    3. Ja, jeg mener du mobber, trakasserer og sjikanerer. Ikke alle, langt der i fra, men noen, da i hovedsak meg selv. Du er en fabelaktig skribent på gode dager, og vet nøyaktig hvordan du skal formulere deg, både når du skriver rørende varmt og vakkert om de du liker, men også olmt og ondskapsfullt om de du ikke har like stor sans for. I 1,5 ÅR har du HVER DAG, sju dager i uken, ofte flere ganger om dagen, skrevet nedlatende og syrlig om meg. Flere ganger har jeg sagt i fra til deg at jeg finner det belastende, og hver gang, uten unntak, svarer du med en lignende bloggpost som du gjør nå. 1,5 år, HVER DAG med negativitet om en og samme person. Hvis ikke det er trakassering så vet ikke jeg. Det du holder på med er ikke greit!

      1. Er du ikke litt urettferdig nå? Jeg har da skrevet mye pent om deg og. Senest i går. Du skriver bra, mye av humoren din er god. Og du er veldig flink både til å lage mat og til å drive forretning.
        Jeg har skrevet det før men kan godt gjenta meg selv, jeg heier på deg på utrolig mange områder.

      2. Kokkejævel: du har gjentatte ganger poengtert at Kjerringtanker “i 1,5 år, HVER DAG, sju dager i uken, ofte flere ganger om dagen, skrevet nedlatende og syrlig” om deg.

        Jeg bare lurer hvordan det kan ha seg at du ikke er nevnt i Kjerringtankers blogg i hele september 2020 ??? Du må gjerne gå hardt ut mot noe du reagerer på, men jeg synes det hadde vært formålstjenelig om du kunne være etterrettelig i dine påstander……..

        1. Verdande, årsaken var vel at kjerringtanker lovte kokkens svigermor å slutte å skrive om familien hennes, da dette var svært belastende både for henne, datteren og kokken. Et løfte hun forøvrig ikke holdt særlig lenge. Dalte jo på blogglisten, må vite.

      3. Du må slutte forveksle konstruktiv kritikk med mobbing. Av respekt for de som stadig utsettes for mobbing så er du langt unna å være rammet av dette. Det er mange, inkludert Kjærringtanker, som til stadighet gir deg mer eller mindre tydelige RÅD om at den kursen du har staker ut har retning rett ut stupet. For å sitere en av de mer tydelige kritikerne (ikke mobberne) dine så er det å følge Kokkejævel som å se et bilkrasj i sakte film.

        1. Slutt å snakk vås!
          Dette tror du ikke på selv 😆
          Kokkejævel har aldri bedt om RÅD fra kjerringa, eller om det du omtaler som konstruktiv kritikk.
          Hun kritiserer, uthengte, latterliggjør og vrir og vender på alt.
          Kokkens spøk om å slå hodet til apotekansatt i disken, forsto alle, absolutt alle, var en spøk. Superteit av kjerringa og nok en gang belære kokken, med alvorlig mine, om hvor utsatt yrkesgruppe de apotekansatte er. Latterlig.

    4. Jeg ønsker Mette Ask lykke til med å kneble Egmont! Her burde hun konferert med sin tidligere mentor Anne Brith, som forsøkte det samme, uten hell. Hun skulle vel sågar gå til sak mot Egmont, anmelde Kvinneguiden, forlange bank-ID for å kommentere og jeg vet ikke hva.
      Det er faktisk tillatt her i landet å skrive hva man vil innenfor lovens rammer, heldigvis!
      Det ville nok ha vært svært så bekvemt for enkelte aktører inne sosiale medier om ingen kritiserte, eller satte spørsmålstegn ved hva de gjør og skriver.
      Vi er ikke der i Norge!

    5. Det har lenge vist deg at drama mellom bloggere genererer masse klikk til alle involverte, dette vet både Mette og Kokkejævel og de benytter seg så snart det er en mulighet. De er begge gode på kverulering, det kan me se på begge bloggene….det serveres innlegg på innlegg om akkurat det samme! Oppskriften er litt sånn som dette: 1)Først en noe sjokkerende overskrift 2) Så er det som regel et innlegg som forklarer litt mer i dybden siden den sjokkerende overskriften fikk litt pepper i del 1. 3) Offerinnlegget, stakkars meg, men dere må skjønne etc etc etc Ofte går dette over flere enn 3 innlegg, men oppskrifta er den samme. Er det lite å skrive om, vel da hentes det ut info fra Kvinneguiden og så spinnes det frem og tilbake. Er tråden på Kvinneguiden langt nede på lista med lite aktivitet, vel, da er det innafor med litt drama – En aktiv tråd på Kvinneguiden er det samme som mye klikk på bloggen. Dette er ikkje noe nytt og nok en gang må eg nevne ABD – Hun er grunderen av akkurat det fenomenet som nå kopieres titt og ofte av de samme Toppbloggerne.
      Sjangeren din Brit er ikkje til skade for noen, det bør jo heller være en vekker at de som føler seg såra og vonbråten må gå litt i seg selv og måten de presanterer seg via bloggen.

      Vibbedille 🙂

    6. Som jeg skrev i min forrige kommentar; når noe oppleves som mobbing, så er det mobbing. Å dra ytringsfrihetskortet når du holder på med det du gjør er en hersketeknikk. Slutt med det!

      Når to mennesker av kjøtt og blod gjentatte ganger forteller deg at det du holder på med er vondt for dem, hvordan kan du da forsvare det? Hvordan kan du sove godt om natten når du vet at du sårer andre?

      “Er jeg virkelig ei usympatisk kjerring blottet for empati som gjør alt som står i min makt for å komme på bloggtoppen”, spør du i innlegget ditt.

      Svaret på det er JA!

    7. Opplever deg ikke som mobber, men mer at de nevnte bloggerne mulig blir krenket. Du har empati, noe flere av innleggene dine viser. I dagens samfunn velger mange å la seg krenke over en lav sko, og skal slik kneble andre fra å kunne ytre seg. Selvfølgelig skal ytringsfriheten gjelde for alle parter. Det genererer nok også mye mer trafikk for de at de starter en slik “krig” med deg. Kanskje du bare skal beholde konseptet ditt slik det er nå, men totalt utelate å kommentere disse to? Så får de kanskje mindre trafikk, opplever seg bedre og kommer til at det var bedre da du reflekterte over de og de fikk noen ekstra klikk? Er det riktig at du skal gjøre det? Nei, for da har de kneblet din stemme og begrenset ytringsfriheten din! Men disse to ser ikke lenger enn sin egen nese virker det som for meg. Og det er heller ikke riktig at de til stadighet skal komme med disse karakteristikkene av deg. De mobber like mye selv ved å holde på slik, det er langt fra alt de skriver som er saklig. Så her er dere eventuelt like store mobbere alle sammen, hvis det er det de mener. Med så mange kommentarer forsvinner poengene deres, og hvorfor må de gjøre det offentlig og ikke privat mellom dere? Vi kunne med fordel vært spart for dette, og kun fått vite at dere var kommet til en privat enighet. Og en offentlig beklagelse på alle bloggene for oppførselen!

      1. Latterlig å kalle en som, etter mange, mange hundre negative bloggposter, med til sammen tusenvis av syrlige og nedlatende kommentarer fra heiagjengen under, sier i fra om at dette ikke er noe annet er ren trakassering, for en mobber.. En som blir slått i hodet hver dag i halvannet år av et og samme menneske er ikke en mobber selv om om han kaller den som har slått han for det. Er jo helt absurd å i det hele tatt hevde det.

        1. Hvor skriver jeg latterlig? Da jeg startet å lese her skrev hun om at vi skulle være ytterst forsiktig med deg pga tapet av et barn og en ny engel på vei. At kun du og din kjære kunne vite hva som var viktig og riktig for dere. At dere sto i en vanskelig situasjon som utelukkende skulle vært en lykkelig tid, men som pga omstendighetene var vanskelig. Ja, det har vært kritiske innlegg, men også veldig mange hvor hun virkelig framsnakker deg. Og dersom du bruker disse ordene så er du dessverre også en mobber. Hva hvis dette var ett av dine barn, og de fikk slike beskrivelser som du nå gir om Kjerringtanker. Hva hadde du sagt til ditt barn da om slike ord du selv velger å bruke? Hvis vi voksne hadde brukt samme ord som vi ønsket at ble brukt til våre barn av andre voksne, kunne mye kommunikasjon vært bedre. Har ikke barn selv, men ønsker det beste for den yngre generasjonen (er i 30-åra, så håper på barn), og det starter med hvordan vi voksne kommuniserer med hverandre. Språket, holdninger, meninger. Barn får med seg alt dette. Det starter med oss, og vi kan eskalere eller de-eskalere saker. Jeg har forståelse for at du til tider rettmessig kan føle deg krenket, men da synes jeg at du leser det på en slik måte at du velger å krenkes (ja, litt selvmotsigende). Som mange har sagt tidligere og også du selv, ta avstand fra denne bloggen om du ikke vil lese. Vi velger selv hva vi bruker vår tid på. Jeg er sikker på at familien din ville satt pris på litt mer tid sammen med deg, heller enn at du sitter på nettet.

    8. Jeg frekventerer av og til Kvinneguiden. Sjelden har jeg sett en mer sammensatt forsamling mennesker. Fra de absolutt mest glupe, kunnskapsrike og velformulerte, til det motsatte. Nå er det slik at Kvinneguiden modereres kraftig. Diskuterer man brukerne, altså de som skriver på forumet, blir debatten stoppet. Kommer det hets og sjikane av bloggerne, stoppes det også. Det er verdt å merke seg at det er bloggernes blogginnhold som diskuteres. På Kvinneguiden. Altså det bloggerne selv legger ut. Det de vil at folk skal lese. Et debattforum er til for å problematisere et slikt innhold. Det er ikke ment personlig. Og det er her både Kokkejævel og Mette Ask nå tråkker rett i salaten. Tåler de ikke at deres innhold blir diskutert, stilt spørsmål ved eller motsagt av saklige grunner, skjønner jeg ikke hvorfor de blogger. Siden moderering er et svært omfattende ansvar, kommer det også personkritikk og personlige angrep av og til. På denne bloggen (Kjerringtanker) og andre blogger, er eieren selv ansvarlig for å røkte kommentarfeltet sitt. På Kvinneguiden og andre diskusjonsfora er det moderatorer som tar den jobben. Selv om vi alle har ansvar for hva vi publiserer på nett.
      Jeg forstår at når noen problematiserer noe du har skrevet, til og med er uenig i hvordan det er gjort, KAN det oppfattes personlig. Vel, det er det ikke. Sitter man midt i stormen, er det vanskelig å få et helhetsperspektiv. Ta turen på gjerdet og studer hva som ble skrevet. Er det MEG som kritiseres, eller var det noe jeg sa om noe/noen? Det er en vesens forskjell der.

    9. Ser du smir mens jernet er varmt ja… Et nytt blogginnlegg hvor det skrives om andre bloggere -igjen. Men jeg har for lengst innsett at dine øyne og ører er lukket for å se hvordan dine blogginnlegg kan påvirke de du skriver om. Noen kaster seg inn her og sammenligner både meg og andre med tidligere bloggere, fordi vi sier ifra! Vi har alle en stemme, vi har alle ytringsfrihet – både du, meg og alle andre. Men når en gjentatte ganger skriver negativt om andre og fortsetter selv om de gir beskjed at det ikke oppleves greit -da ser ikke jeg deg som et menneske med empati eller forståelse.

    10. Hadde jeg hatt så stort ønske om å få flere klikk, så hadde jeg skrevet noe på min egen blogg og ikke her i ditt kommentarfelt. I morgen vil jeg ikke ligge høyt på listen, fordi det er søndag og mitt innlegg er ikke noe mer spennende enn det. Jeg har også omtrent aldri reklame for nettbutikken min på bloggen… Så den eneste som vil komme høyt på blogglisten av dette, er deg! Du er veldig opptatt av den blogglisten og har det med omtrent I hvert eneste innlegg. Håpe du koser deg i morgen med høy plassering og at du føler at det var verdt det. Jeg ville aldri følt det bekvemt å være så opptatt av en bloggliste og min plassering på bakgrunn av innlegg hvor jeg skulle ha skrevet negativt om andre. Jeg hadde hatt en skikkelig dårlig bismak om det hadde vært meg. Jeg har innimellom likt dine innlegg og du kan skrive knakende bra når du treffer og får det til å bli morsomt. Men jeg synes du har begynt å miste det mer og mer! Og du, du må også tåle at andre gir beskjed til deg når dem føler det er nok. Om dette er en krig, som så “fint” blir skrevet av både deg og andre, så er det du som har starten den. Jeg står stødig i min mening om at når noen sier at de har fått nok, så er det ikke greit å fortsette å fyre løs.

      1. Hør! Hør! En ting er å være kritisk til bloggere, men å hetse og latteliggjøre dem, er uakseptabelt.

        Enig med deg og Kokkej*vel.

    11. “Jeg kommenterer ikke menneskene, jeg kommenterer det de skriver”, sier du. Solveig i kommentarfeltet følger opp med argumentasjon i samme gate. La meg påpeke en viktig forskjell: En personlig blogg, hvor bloggeren skriver om sitt liv, sine tanker og følelser er ikke det samme som en ytring om et tema. Hvis bloggeren for eksempel skriver om vaksineskepsis, så må han/hun tåle at det blir debattert. Hvis bloggeren skriver at han/hun er trist og lei seg fordi noe i nære relasjoner føles vanskelig, så kan ikke det debatteres uten at man tråkker over en viktig grense.

      Hva skal man da med en personlig blogg, kan mange spørre seg da? To viktige grunner til å ha en slik blogg, er at det kan være til hjelp for andre å lese hvordan det virkelige livet er bak fasaden, og det kan fungere som terapi for bloggeren å sette ord på og dele det som er vanskelig. Dette er viktige og tungtveiende grunner til at vi skal la de personlige bloggerne få være i fred.

      1. Evita:
        “Hvis bloggeren skriver at han/hun er trist og lei seg fordi noe i nære relasjoner føles vanskelig, så kan ikke det debatteres uten at man tråkker over en viktig grense.”

        Hvorfor MÅ disse vanskelige følelsene deles med titusenvis? Tror man må regne med at slikt blir debattert, diskutert, og kanskje harselert og ledd av.

        Hvor naturlig er det egentlig å ty til det store internettet med sine innerste tanker og følelser? Og etterpå kun forvente forståelse og seriøsitet?

        I en ideell verden så ja, det ville vært fantastisk. Forståelse og kjærlighet over hele linja. Men sånn er den virkelige verden ikke, og det må man forholde seg til.

        1. Anne: Svaret på det finner du i innlegget mitt. Å dele det som er vanskelig er til stor hjelp for andre. Vi trenger en motvekt til den glansede fasaden vi blir bombardert med. Mange takker i kommentarfeltet for det som deles og skriver at det er til stor hjelp å vite at de ikke er alene. Derfor skal vi hylle de som tør å være åpen og ærlig. Det er tøft å blottlegge seg. Kritikk, mobbing og latterliggjøring gjør vondt. Av og til lurer jeg på hvor det blir av empatien hos enkelte…

    12. Håper Kokken og Mette nå kan slutte med å bombardere kommentarfeltene her med gjentagende og gjentagende innlegg.
      Dere leser begge her, så fint om dere slutter nå. Vi har skjønt hva dere mener, men det er trettende og ødeleggende for ellers gode diskusjoner og meningsutvekslinger når alt går på repeat.

        1. Jeg har ikke fulgt bloggen din så lenge, men jeg sitter med et inntrykk av at du er en oppegående og intelligent person med et stort samfunnsengasjement. Du er helsearbeider og du hører til på venstresiden i politikken. Ut i fra dette har jeg noen antagelser om dine grunnleggende verdier og holdninger. Den du egentlig er. Med denne bloggen tror jeg du har mistet deg selv litt på veien. Det er ikke for sent å endre kurs Brit. Det vil det stå respekt av. Og å slette kommentarer fra kokkejævel og Mette, vil det ikke stå respekt av. Ta en timeout og tenk deg godt om.

        2. For å unngå å bli slettet av en som har skrevet hundrevis av negative, mange direkte sjikanerende og ærekrenkende, bloggposter om meg, så skal jeg gå tilbake til å ikke kommentere. Jeg har fått fram mitt poeng og, igjen, sagt kraftig i fra at jeg ikke syns noe om at å latterliggjøre andre mennesker, hver eneste dag, over år, ikke er greit i det hele tatt. At mobben ler og hoier høyere og høyere dess hardere du slår, betyr ikke at det er humor. Det finnes andre ord som er mer dekkende. Takk for meg!

    13. Bra skrevet, enig i mye.
      Har også vært innom tanken at kanskje du konsekvent burde slutte å kommentere disse to. Men jeg angrer meg. Det å tause er ikke løsningen tror jeg selv om jeg ville hatt full forståelse om du skulle velge en slik veg. Men det vil gi “oppskrift” eller legge føringen til neste mann som krever/ønsker kun godstemning rundt bloggen sin så det blir bare å gjelde flere på toppen etterhvert. Vegen blir enda kortere til å bruke teknikken som brukes nå.
      Synes forøvrig jeg øyner en strategi her nå. Utmattelses-taktikk ved å henge på å fylle inn ordene “mobber” “sjikanering” “trakassering” der man kan.
      Ha en fin kveld videre 🙂

    14. Hei. Jeg trodde debatten var lagt død, at dere hadde skværet opp. Jeg forstår ikke hvorfor den blusset opp igjen. Var det i et eller annet kommetarfelt? Synes ikke du har skrevet noe som er “mobbete”.

      Ha en fin kveld

      Lise

        1. Hei igjen. Det virker jo bare tullete. Ros er bra å ta med seg. Dårlig gjort overfor deg dette. Keep on going.

          Klem Lise

    15. Jeg digger konseptet ditt kjærringtanker👍 Leser bloggen din først og deretter de på topp 5, hvis noen av innleggene høres spennende ut, ut i fra hva du skriver. 😉 Hold på konseptet ditt 😃👍

    16. Jeg mener det vil bli feil å skulle blogge om bloggere, og så utelate de som ikke liker det. Vi TRENGER kritiske blikk på denne bransjen, både når det gjelder utlevering av mindreårige, manglende reklamemerking, spørsmål som hva er kritikk og hva er hets og mobbing. Det er viktige tema i dagens SoMe!
      Instagram har Mads Hansen, Kristin Gjelsvik, Ingeborg Senneset og sikkert fler. Nå er ikke blogging det det en gang var, men så lenge det finnes bloggere så trengs konseptet Kjerringtanker.
      Beundrer henne for at hun orker å stå i dette her!

    17. Jeg tror nok at endel burde vurdert hvilke briller de leser bloggen din med.
      Jeg ser verken sjikane eller mobbing, men derimot en skrå betraktning på andre toppbloggere sine innlegg.
      De har valgt å blogge og utlevere mange sider av seg selv og sitt liv, da må de også takle litt skråblikk. For tror de helt ærlig at dette ikke er tanker som andre deler?
      Tror de at det bare er positive ting andre tenker om det? Er det så mye verre når noen deler sine tanker som ikke bare er rosa og hjerter?
      Forøvrig så ble jeg såpass positivt intressert i bloggen til Mette Ask av å lese dine skråblikk at jeg har begynt å følge henne, fordi jeg tror hun i grunnen har en veldig intressant historie i bunn.
      Håper du ikke lar deg “kneble” Kjerringtanker, jeg syns du har en god penn 🙂

    18. Min første og siste kommentar her. Du fremstår utrolig sint og bitter. Anbefaler deg å ta en kikk på denne filmen. Spør deg hva alle du henger ut på bloggen din, har som du ikke har, og som du åpenbart misunner dem. Gå litt inn i deg selv, gjør noe med ditt liv, slik at DU blir lykkeligere. https://m.youtube.com/watch?v=WKRwJhrxClA
      Do what makes YOU happy! Blir DU virkelig noe lykkeligere av å henge ut andre på bloggen din? Kanskje en kortvarig lykke? Håper du får fred med deg selv og finner sjelero. Har man det bra med seg selv, har man ikke behov for å være stygg mot andre. Mennesker er enkle å lese sånn sett. Lykke til med resten av ditt liv.

    19. Vel. Faktabasert kommentar er visst ikke verdt oppmerksomhet (se langt opp i kommentarfeltet). Hva synes, tror, tenker, føler, etc. man om sånt ?

        1. Du har rett. Den var rettet til Kokkejævel. Jeg plukket en tilfeldig mnd fra arkivet. Poenget er at han konstant repeterer noe som ikke er sant.

            1. HVER DAG : Ikke mine ord…. Bli gjerne forbanna for andre dager, men hver dag, syv dager i uka, flere ganger om dagen i 1,5 år – det er ingen sannhet .

            2. Heia Kjerringtanker ❤️
              E det ikke litt pussig at kokkejævel la ut link til bloggen din ganske tidlig i bloggkarrieren sin. På det tidspkt. syns han konseptet va strålende… Kan ikke se at du har endra på konseptet. Ikke litt engang 😃

    20. Jeg kommer ikke til å kommentere noe mer, da alt uansett går for døve ører. Klarer ikke å forstå at slik som dette kan heies opp og fram, ikke mindre klarer jeg å forstå at kjerringtanker kan gjøre dette med god samvittighet. Å skrive positivt innimellom veier ikke opp for latterliggjøring om vedkommende som blir latterliggjort føler at det er ubehagelig. Jeg er en person som mye heller vil løfte andre opp, enn å trakke de ned. Men jeg er også en person som sier ifra når noe går for langt. Jeg har sagt mitt og står strak i absolutt hvert eneste ord jeg har sagt i dag. Går jeg videre med dette nå, så blir det på en annen måte enn å skrive til deg direkte. Og nei, jeg vil ikke skrive om deg i mine kanaler da det ikke er verdt det. Kos deg med din topplassering på blogglisten i morgen, for du kommer garantert til å ligge høyt (noe jeg har forstått er viktig for deg). Selv skriver jeg om meg og mitt, og alle som skrives om godkjenner det jeg skriver. Barna blir sjeldent nevnt og både ansiktsbilder og navn holdes privat. Noen liker det jeg skriver, andre gjør ikke. Sånn er det, og det er greit. Men dette du driver med, er ikke greit i mine øyne og jeg håper du føler det litt selv, innerst inne.

    21. Stå på kjærringtanker, du er sabla god med skriving. Håper du blir kvitt kokken og Mette nu 👍. Nu har dem gjentatt det samme 20 ganger hver, lite nytt å skrive om tydligvis. Dem vet desverre ikke hva mobbing er, det forundrer meg. Har enda ikke lest et innlegg som inneholder mobbing av noen slag 👍

    22. Dette minner meg en del om den såkalte bloggkrigen mellom bestevenninnen din, Sophie Elise og Kristin Gjelsvik, som til slutt havnet på Debatten. Kanskje det blir Fredrik Solvang neste?

    23. Vel jeg måtte bare gå en liten runde her før jeg svarte på denne hehe. Jeg synes absolutt at du er reflektert, og for det meste går eller formidles det på en fin måte, men at du setter spørsmål med noe. Jeg kom på et innlegg Shay hadde på LinkeIn her om kritiske kommentarer. Hun tar opp mye aktuelle ting, men at de kritiske kommentarene som hun måtte gå en runde og to med, skapte disse reaksjonene siden de traff hennes ømme punkter som hun sa. At det rett og slett var sannhet i de. Dermed reaksjonen, og tross om hun reagerte på dem og måtte gå inn i seg selv, var hun takknemlig for de. Ville ikke vært de foruten. Det fikk frem sannheten som hun i grunnen ikke ville vedkjenne. Vel sjekk henne ut her: https://www.linkedin.com/in/shayrowbottom/ Et fyrverkeri av ei dame eller jente som jeg tror du kommer til å like:)
      Og fortsett som du gjør – digger bloggen din jeg. Ikke alltid enig, men vi er jo menneskelig begge to tipper jeg hehe. Klem

    24. Liker bloggen din. Den får meg ikke til å le av diverse bloggere men måten du satirisk skriver om den gjør at jeg koser meg med den. Ikke la dem diktere om hva og hvordan du skal skrive. Er jo blogginnlegg uten disse bloggerne også. Liker dem og jeg. Stå på og gjør det du trives med og ikke hva andre synes du skal drive med.

    25. Du virker som et veldig usympatisk menneske. Og dette du holder på med regnes faktisk som mobbing.
      Ble mobbet i flere år selv, og jobber nå med forebygging av mobbing mot barn – og dette, AKKURAT DETTE er et perfekt eksempel på mobbing. Du er en voksen dame som burde vite bedre – blir så skuffet når jeg ser voksne folk oppføre seg verre enn de verste mobberne på skolene rundt om i landet.
      Håper for all del ikke dine barn/barnebarn leser bloggen din og syntes at dette er ok oppførsel, for det er det langt i fra ikke.
      Leser ikke blogger til vanlig men ble tipset om din av en kollega som mener det samme som meg – at dette er mobbing.
      Skjønner ikke hvordan folk faktisk ser «humor» i dette her.

    26. Jeg forstår at du er forferdelig misforstått og jeg tror at de som enda ikke forstår at det ikke er noe ondsinnet som ligger bak sjangeren du skriver i, kommer heller aldri forstå det. Henger meg forøvrig på siste avsnitt i vibbedille sin kommentar.
      Skulle ønske du bare en liten tid fremover lot være å kommentere de to bloggerne som reagerer så sterkt på det du skriver om de. Du har så mye å skrive om likevel, la de bare være i fred en stund…
      Jeg håper du fortsetter å blogge, selv om du har uendelig mye annet på agendaen, og at du tåler all denne surmagede kritikken du får.

    27. Hei! Det jeg reagerer mest på med denne bloggen er at jeg syns du og i hvert fall kommentarfeltet ditt virker en smule selvrettferdige. Dere kritiserer Kokken og kommentarfeltet hans for ting dere gjør selv. Når Kokken reagerer på ting som blir skrevet om han så er han hårsår. Og kommentarfeltet hans er helt forferdelig og blir definert som blodfans, mobbere og uten evne til selv å forstå at de blir lurt av han. Men det er jammen bra hallelujastemning i ditt kommentarfeltet noen ganger også! Forskjellen er bare at dere er «fornuftige og velmenende» når dere kritiserer han og kommentarfeltet hans, men når han tar igjen så er det fordi han er hårsår og høy på seg selv, og kommentarfeltet hans består for det meste av en gjeng mobbere.
      Du manipulerer også fram sympati ved å trekke ting han skriver ut av sin sammenheng, og «glemmer liksom» at han bruker galgenhumor når han skriver, på samme måte som du kaller spydigheter og nedlatenhet for satire.
      Og at Kokken bruker bloggen din for å holde lesertallet sitt oppe, det tror jeg ikke at du tror på selv en gang.

      1. Anli.
        Men det er jammen bra hallelujastemning i kokken sitt kommentarfeltet noen ganger også når noen har vært kritisk til det han har skrevet. Da er det 100 vis av fans som kaller folk for nettroll, mobbere osv. som kokken lar passere, han klapper nok i hendene når alle ❤ kommer opp i kommentarfeltet hans.Hvorfor stopper ikke han hetsingen fra fansen? Han som skriver at man skal være snill i kommentarfeltet. Han er faktisk værre vil jeg påstå. Kjærringtanker skriver reflektert, har enda ikke lest at ho mobber noen. Hun tar ut essensen ut fra det bloggerne selv skriver om. Da må heller dem slutte å skrive blogg. Holde seg til det dem kan. Ferdig snakka.

        1. Unnskyld at jeg bryter inn, men at et anonymt nick kaller et annet anonymt nick for nettroll hvis de har skrevet noe som oppfattes stygt, ser ikke jeg på som verken mobbing eller trakassering. Tror egentlig ikke at du heller gjør det.

          1. Kokkejævel, det gjelder når du selv har lagt ut og skrevet om nettroll, at det har blitt hallelujastemning, som du selv har solt deg i glansen, opptil flere ganger.

          2. Kokkejævel. Nei du har latt fancen holde på i kommentarfeltet ditt, uten at du har bedt dem om å slutte å hetse de som har vært kritisk til det du har lagt ut om nettroll. Ta på deg brillene å les hva som blir skrevet. Det forundrer meg at du enda er her inne å skriv, du som har et så strengt program i dag. Denne tiden kunne du helker ha brukt på kjærest og sønn, istedet for å sitte å følge med hva som blir skrevet her inne.

    28. Synes du skriver reflektert og humoristisk jeg! Oppfatter deg absolutt ikke som en “krenker” eller “mobber”. Om andre derimot velger dette, sier det vel det meste om den/de personene. Jeg har ikke som vane å kommentere noe som helst på noens blogg, men vil med dette si at jeg heier på deg som den ærlige, humoristiske og reflekterte bloggeren du er!

    29. Jeg var fast leser av Mette Ask lenge før jeg oppdaget deg, og det gjør meg trist at to av mine favorittbloggere er i tottene på hverandre for tiden. Selv om jeg i utgangspunktet støtter konseptet ditt, er det noen ganger jeg lurer på om du har misforstått med vilje for genrens skyld eller bare har en annen oppfatning av ting, på samme måte som jeg ikke alltid blir helt klok på når kokken i nord tuller og når han faktisk mener alvor. Det er vel kanskje fordi stilen ikke er helt gjennomført, at dere begge går ut og inn av rollene som hhv. satiriker og galgenhumorist, som kan være litt forvirrende – eller så er det bare jeg som leser som ikke henger godt nok med i svingene. Selv om jeg prinsipielt er enig i at toppbloggere som kommersielle aktører og rollemodeller må tåle skråblikk, er det ikke vanskelig å forstå at de noen ganger har behov for å forklare seg når ting blir fremstilt på en annen måte enn de egentlig var tenkt. Det er også en viktig del av det offentlige ordskiftet, som er noe annet enn å ville tungebinde kritikere – ved sistnevnte mener jeg at man har misforstått sin rolle, jfr. Sophie Elise AS.

    30. Hadde du kommentert slik hvis det hadde vært en arbeidskollegaer, som du visste slet psykisk, eller en ungdom?

      1. Tove:
        Ser du virkelig ikke forskjellen på en kollega eller en ungdom som betror seg om psykiske problemer, og en godt voksen mann som deler sin psykiske helse med 40-50 000 fremmede hver dag? Mannen har en offentlig blogg!
        Og han har gang på gang sagt at han ikke skal gi Kjerringtanker mer oppmerksomhet, men fortsetter og fortsetter og fortsetter å kommentere, dag etter dag!
        På tide å gi seg nå. La det ligge, Kokkejävel. Eller klarer du ikke?

    31. Kjære dere alle sammen har dere lest blogg innleggen som kjærringtanker har skrevet siden fredag og til i dag? Så kan du/ dere lese din egen kommentar, når du alt er igang les også hva denne bloggen går ut på. Så kan mange av dere sette dere på sidelinjen og se hva som skjer og tenke over hva er det du/ dere har kommentert på.
      Jeg må si jeg ble litt sjokkert når jeg var på kvinneguiden og leste. (Første gang jeg besøker det nettstedet).
      Så til kjærringtanker stå på. Heier på deg og la ikke noen sette munnkurv på deg.
      Lag deg en fin fin dag.

    32. Aldri lagt igjen en kommentar på bloggen din, og dette blir den siste kommentaren på en blogg for min del.
      Jeg syntes det var gøy å lese blogger før, men nå kommer man nesten ikke utenom denne diskusjonen deres, og det er ingenting jeg syns er interesant med det.
      Hold dere til et privat forum istedet, ta krangelen på melding så vi slipper å se!

      Takk for meg, alle 3.

    33. Ja, hvorfor fortsetter du? Det lurer jeg på.
      Tilbake til begynnelsen; Kokkejævel ga uttrykk gjentatte ganger for at han opplevde det du skrev belastende og som mobbing. Du durte på. Så kom kokkens svigermor på banen, og ba deg innstendig om å slutten skrive om familien hennes. Du lovte henne å slutte. Det varte et par uker, og du dalte ned på blogglisten, og gikk tilbake til det opprinnelige konseptet ditt, som innebar å skrive om Kokkejævel. Du innrømte til om med at årsaken var at du lå langt nede på lista. Så ble det bloggkrig mellom deg og kokken. Du skriver et innlegg om at du har sluttet fred med kokken, og du har innsett, jeg gjentar innsett, at dette har vært belastende for han. Du har forstått det, sier du. Du skal slutte å skrive den type ting om han. Det går et par uker med mere uskyldige innlegg, så er det f*** meg på han igjen. Hva tenker du med?
      Nå opplever Mette Ask mye av det samme og ber deg vær så snill å slutte. Men du durer på. Blodfansen din har til og med tillatt seg å definere dette som heeelt uskyldig. Det er ikke mobbing slår de fast. Jo, det er mobbing. Gjentatt uthenging av andre er mobbing. Definisjon: « Felles for definisjonene på mobbing er at det er en negativ handling fra én eller flere, rettet mot en annen. Denne negative handlingen gjentas, går for seg over tid, og kan på denne måten bli en systematisk krenkelse.»
      Er det ikke grunn nok til å slutte med dette når flere av de du skriver om føler seg mobbet og latterliggjort? Du kan kalle det satire og konsept så mye du vil. Det rettferdiggjør ikke det du skriver.
      Slutt nå!

    34. Poenget er at når en toppblogger skriver om puppeoprasjoner, vårgarderobe, mat eller interiør, så er det morsomt når du poserer i din vårgarderobe, på ditt gamle kjøkken med puppene hengene og frossen lasagne på bordet. I din kjerringstil. Hvor du tar utgangspunkt i det de skriver og gjør det på din kjerringmåte liksom. Det er artig.
      Men det er ingen tvil om at du at du har behandlet kokken på en helt annen måte, på en kritisk, negativ og lite morsom måte. Humoren har blitt borte. Bare ei surmaga kjerring med ordet i sin makt er igjen. Det er trist å lese.

    35. Når det kommer til det skrevne ord, så er det en kunstform. Og jeg leste noe om tolkningen av kunst som jeg syns passer godt inn her.
      “Selv om man kan finne mening i kunst, så betyr ikke det nødvendigvis at man har tolket det rett”

      Jeg syns du skriver med en skarp satire, og jeg elsker det.

    36. Det beviser at han ikke ønsker å synke ned på nivået til Mette Ask og gjengen inne på Kvinneguiden

      Nå er jeg meget aktiv inne på Kvinneguiden så bare lurer på hvorfor du skjærer en hel gruppe mennesker (menn og kvinner) under samme kam?

    37. Jeg klikket meg av ren nysgjerrighet inn på blogg.no – i et øyeblikk av nostalgi, kanskje. Jeg forstår at jeg ikke er i den aldersgruppen som er målgruppen for denne bloggen. Jeg er født på 90-tallet, og tilhører dermed den generasjonen som var med på å starte bloggosfæren, både som leser og innimellom blogger fra jenterommet.
      Jeg vet godt at «bloggingen» er så og si død, og at «ungdommen» har forlatt blogging som plattform til fordel for mer hensiktsmessige medier i forretningsøyemed. Det jeg ikke visste var at bloggosfæren var tatt over av gamle, flaue folk som herjer på internett med 0 nettvett og ca like mye selvinnsikt.
      På lik linje som Facebooks kommentarfeltet (også et sosialt medie vi unge har droppa, og kun bruker til eventer og bursdager) har blogg.no blitt et sted hvor voksne mennesker hakker løs på hverandre – mobber og latterliggjør. Nytt av tiden er at det som før kaltes sladder og drittsnakk nå heter «satire» og «ytringsfrihet». Jeg får flau smak i munnen.
      På topplista ligger bloggere med 8000 klikk om dagen. Kanskje bittelitt fler enn vanlig antall følgere på insta, liksom. Egmonthuset burde bare innse at blogg er ferdig, og skåne folk fra seg selv.
      Kall det humor, men hvis noen behandlet ditt barn på samme måte – eller snakket til/om deg slik du omtaler andre her på arbeidsplassen, ville det vært ok?
      Tenk om hver dag på jobb latterliggjorde kollegaene dine den jobben du gjorde, og mente du bare fikk smile og ta imot, fordi du hadde jo valgt den jobben?
      Ærlig talt! Skjerpings! Hold sladderen over kaffekoppen og tenk deg om før du skriver på internett. Et lite hint: ingenting forsvinner fra nettet, så man kan slette kommentarer eller redigere innlegg til man blir blå.. det kommer ALLTID til å ligge der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg