I dag snakker vi om pinnekjøtt…..

Reklame | By Matko og Kokkejævel

Toppbloggeren langt der oppe på bloggtoppen skriver om pinnekjøtt.  Godt over 31.000 sidevisninger fikk Kokkejævel på sine reklameinnlegg for egen bedrift i går.
For en stund siden snakket jeg med en av damene bak smykkeserien Unity. by Matko  Det er en lokal smykkedesigner som satser stort på å slå i gjennom.  Jeg påpekte at hun hadde fått omtale i flere av de store visene, VG, Aftenposten og Dagbladet.  Hun rettet vennlig på meg. Hun hadde kjøpt, ikke fått, omtalen.  Det jeg hadde sett var vel reklamekampanjen hennes.  Og så fortalte hun meg hvilken svimlende sum hun hadde betalt for reklamekampanjen.  Jeg håper inderlig hun selger virkelig mange smykker.  Gå inn og se.  De er virkelig nydelige.  (Jeg får ikke betalt for å skrive dette.  Jeg gjør det bare for å fremme et produkt jeg liker.)

Men tilbake til pinnekjøttet, morrpølse, mjødurtgele og alle de andre lekkerbiskenene Kokkejævel reklamerer for på bloggen sin, ja og boka, forklene, forstykkene, nettbutikken, fysiske butikker,… Er det noen som har tenkt på hvor stor markedsføringsverdi denne bloggen har?  Han når  31.000 potensielle kunder uten å betale ei krone.  Kokkejævel gjør ikke noe galt.  Ikke heng han for å utnytte et marked.  Han er en kremmer, og en veldig god kremmer. Han truer ingen til å klikke seg inn, han truer heller ingen til å handle.

Jeg har lest omtrent alt som har blitt skrevet på bloggen til Kokkejævel siden han startet bloggen. Og han har skrevet mye veldig bra, men også mye ræl. Som de fleste av oss bloggere varierer også toppbloggerens innlegg  veldig i kvalitet.  Det er jo helt håpløst for oss andre å nå opp, samme hvor bra vi skriver og hvor viktige temaer vi tar opp.  Kokkejævel og hans firma trumfer alt annet.  Det er litt merkelig. For burde ikke  en god toppblogger levere prima vare, år etter år etter år.?   Eller i det minste dag etter dag etter dag?

Men nok en gang tilbake til pinnekjøttet.
Aner jeg et snev av villedende markedsføring her?  Er det fakta at lam fra kysten av Lofoten, Vesterålen og Hamarøy smaker mye bedre enn innlandslam uten midnattssol? Foreldrene mine drev med kjøttproduksjon, også av sau. Og ja, foret har en viktig betydning for kvaliteten på kjøttet.  Man blir hva man spiser.  Men det har da ikke noe med midnattssol å gjøre.  En sau som har beitet hele sommeren på Nordmarka slik våre sauer gjorde, viil smake mye bedre enn en kraftfor-sau fra Lofotens forblåste fjellsider.

Jeg er glad i pinnekjøtt.  Det er alle vi i familien.  Jeg merker at flere bilder på rad av delikat pinnekjøtt gjør meg sulten.  Og det er jo så fort gjort å trykke på her-knappen og vips så er  pinnekjøttmiddagen vi alle skal ha en gang i romjula sikra..  Mye bedre enn å stresse avgårde med munnbind i trengselen på Kiwi.   Jeg forstår det. Men på Kiwi ville du ha studert pris opp mot kvalitet på produktet du kjøper.  Er du like bevisst det når du kjøper kjøtt Kokkejævel sier at er verdens beste?

Kokkejævel er en langt bedre kokk enn meg. Så følg gjerne hans råd om tilbereding av pinnekjøtt.   Om du ønsker å koke spekepølse og glasere pinnekjøttet i mjødurtgele er helt opp til deg.  Jeg lar det være.
Og du før du kaster deg over tastaturet og bestiller morrpølse og mjødurtgele til pinnekjøttet fordi du plutselig bare MÅ ha det selv om det aldri har vært i dine tanker før du leste innlegget til Kokkejævel.  Har det streifet tankene dine at dette er en fin måte for Kokkejævel og fremme mer-salg på?  Du vet sånn som når dama på Kid spør om du ikke skal ha med tre kjøkkenkluter når du er innom og kjøper sengesett.?

Glem ikke å bestille røkt villaks da!  Det er bare et godt tips fra Kokkejævel.  Hadde vært litt trist å bli sittende igjen med røkt laks for mange tusen kroner sånn på nyåret…….

 

 

 

 

 

19 kommentarer
    1. Jeg liker ikke å bestille på nett, verken mat eller annet. Liker å se hva jeg kjøper, ta litt på det…selv nå i disse Corona-tider, og så kjøpe. Og er det ikke bra, så går jeg tilbake med det og klager. Mye enklere. 😀

      1. Jeg handler heller ikke mye på nett. Men tror jeg kan spare mye tid i stedet for å løpe rundt og lete etter ting jeg bare vet inne i hodet mitt hvordan skal se ut.
        Øver meg i å bli flinkere

    2. Pinnekjøttet er allerede på plass i kjøleskapet, og en porsjon har vi allerede spist, aldeles fritt for mjødurtgele. Kjøpt hos Rema, uten trengsel forøvrig😉
      Her er det obligatorisk å ha pinnekjøtt julaften, og helst spiser vi lammekjøtt mange dager ellers i jula også. Ribbe blir vel kun brukt til å lage grissylte av her i huset

    3. Jeg lurer på om de lokale her er greie og jeg. Kan du undersøke det? Her i Stavanger distriktet har vi og sjø skjønner du og vi har noe som kalles Klosterlam som reklamerer for alla det samme? Fra Kvitsøy. Synes siden jeg og reklamerer litt at det er greit du har markert innlegget med reklame .Men vi har ikke midtnattsol. Så jeg er litt i tvil hehe. Klem.

    4. Litt rart at ikke klanen til kokken i nord har skjønt at han har en baktanke da han startet bloggen sin. Jeg har ikke vært så stor fan av sånne toppbloggere, de vinkles veldig raskt til å reklamere for ett eller annet og stadig oftere så kommer slike innlegg. En del av jobben min er regnskap, og det er vanvittige summer som brukes på reklame og salgsfremmede stunt. Jeg for min del tror det er bedre å konsentrere seg om å ha knallbra produkter som folk snakker om og anbefaler for hverandre. For alt en betaler for å reklamere er det en skal tjene inn igjen på mersalget, ikke det salget en ville hatt uansett. Jeg synes sauekjøtt er godt og jeg er så heldig at jeg er litt avløser i sauefjøset i nabolaget. Jeg tar ut min lønn i sauekjøtt. De har beitet på Hardangervidda hele sommeren uten kraftfor, og smaker knallgodt. I høst fikk jeg koteletter, kjøttdeig og lammesteiker. Noe er spist opp og jeg gleder meg til resten. Ha en flott første advent!

    5. Jeg skal ikke bestille fra kokken – han er sur på meg. Han mener jeg er så negativ! Men det er jo aldri han….
      Men smykkene her var vakre. Kunne tenkt meg et i sølv. Det var grei pris for min lommebok!

    6. Er litt Trumpaktig dette med påstander som verdens beste.. verdens lengste (salatbar). Det er jo direkte løgn og fanteri. Tror nesten Forbrukertilsynet har gitt opp og latt bloggkongen herje fritt 😉

      Noe helt annet er miljøaspektet med å handle mat på nett fra Alta. Strandamøren blir produsert på Stranda på Sunnmøre. Den sendes til Alta… pika meg 1790 kilometer.. pakkes der, sendes til en søringnettkunde.. blir fort 3000 kilometer tur/retur. Ikke akkurat kortreist.

      Kokken produserer ingen verdens ting selv. Kjøper hos småskalaprodusenter rundtomkring i Norge. Småskalaprodusenter som det er hundrevis av i dette langstrakte landet. Vi finner dem rett “rundt hjørnet” der vi bor, om vi bare gidder å lete litt. Anbefaler “Bondens Marked” den finner du på Facebook.

      Du oppnår tre ting med å handle lokalt.
      1. Støtter opp om produsenter i nær deg.
      2. Sparer miljøet
      3. Sparer mye penger på unødvendig frakt og et fordyrende unødvendig mellomlegg.

      Men så klart, det kan være at noen handler hos kokken av ren sympati, uansett pris. Ellers helt enig med deg, han er en særdeles dyktig kremmer. Kom nettopp til å tenke på Bør Børson 😉

      1. Ja til kortreist mat fra lokale produsenter! Anbefaler alle å søke opp REKO-ring i sitt område på Facebook og avtale kjøp direkte fra produsentene selv!

        1. Reko-ring er en glitrende anbefaling. Bestille på Facebook. Varen hentes på angitte sentrale utleveringssteder på oppgitte tider. Ikke minst få en hyggelig prat med produsenten selv for gode tips og råd. Eneste minus for enkelte, kan være at produktet ikke har vært innom Alta, blitt berørt, kjærlig embalert, av sjølvaste Kokkjævel …..

    7. Han er en kremmer den kokken ja, en god en. Forøvrig bestiller jeg nok aldri derfra. Godt nok pinnekjøtt å få fatt i på nærbutikken , sier jeg som lager Vegisterkaker til meg selv og andre som spiser vegetar i familien…
      Men for all del, kjøttspiserne skal få det som de vil, bare jeg slipper å bestille nordfra…:)

    8. Hvorfor skriver du kraffôrsau fra Lofotens forblåste fjellsider? Stort sett alle sauer, uansett hvor i landet får kraftfôr deler av vinteren, men nå nevnte vel ikke kokken sau, men lam?

      Til opplysning, selv lam fra forblåste Lofotfjell (har vært i Lofoten eller er det bare egne konklusjoner, du en smule arrogant slenger ut?). får sjelden kraftfôr. Selv vi, som bor enda lengre nord, vi får kalle det på stormfulle høyder (orkanen er vel Finnmark), gir ikke lammene kraftfôr. De kommer ned fra fjellet og går en stund (ikke alltid, men innimellom noen dager) ute på innmark før de sendes, ofte til Horn.

      Nå har jeg gitt folkeopplysning til både kokken og deg. Så til neste gang, ikke alle lam fra Horn kommer fra kysten, men nesten alle er “nesten økologisk” da de for det meste har spist av det lier og fjell i utmark har å by på – her i vakre nord. Men en ting er sikkert, de som har gått ute under midnattssolen er best. Akkurat som med multe og jordbær fra nord, de vokser sakte, blir saftig og helt nydelig.

      1. Ok en liten oppklaring på min litt provoserende kommentar om kraftfor-sau.
        Punkt en, i mitt hode finnes det kraftfor sau i alle landsdeler. Og vi på østlandet er nok av de som har sauen inne lengst på grunn av at det blir seinere bart på beiteområdene her enn langs kysten. Jeg bare mener at hva sauen eller lammene spiser er mer viktig for kjøttproduksjonen enn midnattssola.
        Jeg tror det meste av lammekjøtt fra Lofoten er av ypperste kvalitet. Mente absolutt ikke å kritisere det. Men jeg tror at i Lofoten som resten av verden finnes kjøttprodusenter av forskjellig karakter.
        Det lammekjøttet som får betegnelsen Lofotlam går jeg ut i fra at må ha visse kvalitetsstemplereller komme fra produsenter som er godkjent etter diverse kriterier, nettopp for at man skal være sikker på at det er kvalitet det man kjøper.
        Jeg har aldri vært i Lofoten, du har rett i det. Det er ett av de stedene jeg virkelig ønsker å besøke. Ingen fordommer, Vi hadde tenkt oss dit i sommer, men siden “alle” dro til Lofoten i år ville vi dra et annet år og helst kanskje ikke midt på sommeren.
        Skriver på et innlegg til om Pinnekjøtt. Et fyldig innlegg. Jeg tror du kommer til å like det. Så følg med

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg