I denne søte julestri 20

Kjerringas lille harselering med toppbloggerne i går slo ikke helt til. Jeg kom meg riktignok opp på en 13. plass, men det ble ikke noe storm av klikk av den grunn.Vel, det tar jeg i grunn med knusende ro, man blir liksom ikke Vixen-finalist av å drive på blogg.no for tiden.
Har så vidt skummet gjennom lista med finalister og må innrømme at jeg knapt kjenner en eneste en av de som er nevnt. Joda, jeg har hørt om Jenny Skavlan Jakob Ingebritsen,  Funkygine, psykolog med sovepose, Markus og Martinus, Helsesista, Wasim Zahid, Anne Holt, Ingeborg Senneset, Kristin Gjelsvik, Mads Hansen og Leah Isadira Behn. Men er de først og fremst influencere? Og ja Stine Skolli, Sophie Elise, Isabell Raad og Iselin Guttormsen var en gang en av oss. Martine Halvs er vel fremdeles litt aktiv her inne. Emilie Nereng er lokal fra Hønefoss, og jeg husker moren hennes fra ungdomstiden men jeg savner liksom folk fra den faste gjengen her inne.
Men dette skulle vel handle om julestri og Kjerringas avslappede forhold til den.

Bildet over forteller vel litt om hvor lite stress det var i Drømmehuset i går ettermiddag. Legger jeg til at Gamle Gubben Grå sto på kjøkkenet og lagde middag til meg da dette bildet ble tatt så skjønner dere at det var ren harmoni som rådet.

Fikk kjøpt en del julegaver i går.  Kunne krysse av 6 nye navn på gavelista før klokka var 12 i  går. Og det helt uten stress. Håper og tror jeg har truffet noe som slår godt an hos mottakerne.

Noe som ikke slo like godt an var et nettkjøp som etter lang ventetid dukket opp i postkassa i går.

I slutten av november var det mye debatt om når en kunne pynte til jul, og med hva. Dere husker det sikkert. Ikke et julelys eller en adventsstjerne skulle synes før første søndag i advent, og nåde den som pynter juletreet i stua i november.
Vibbedille proklamerte da

Om naboen min ønsker å pynte med påskekyllinger til jul så kjenner eg det ikkje en plass, akkurat like lite føler eg om de som pynter juletreet lille julaften….eg pyntet vårt tre i går, at noen skal mene noe om det kunne ikkje brydd meg mindre. 

I kommentarfeltet sitt derimot var hun ikke fullt så positiv til påskekyllinger i jula,

Der er me nå i allefall enige om én ting: Påskekyllinger i jula blir litt feilplassert…

Da jeg leste det slo en tanke ned i meg; Det finnes sikkert påskekyllinger med nisselue eller noe slikt. Jeg skal finne en “jule-kylling” og sende i gave til Vibbedille. Og etter litt leting falt jeg for denne høna. Stilig ikke sant?

Vel, i går dukket høna endelig opp i postkassa.
Flat som ei pannekake, ikke noe tredimensjonal høne slik jeg hadde sett for meg.
Ei tynn metallplate uten noe lys, men med påmalte prikker som antakeligvis er refleksmaling. Med i forpakningen var det en syltynn lyslenke jeg overså med en gang men som Gamle Gubben Grå  fant da han studerte kinasaken nærmere. Lenka skal sikkert danderes forsiktig på de refleksmailng-flekkene, og det var merkelig nok med et lite batteri. Men Gamle Gubben Grå trodde det ikke var noen god ide å ta med denne lyslenken ut – med mindre jeg bodde i California eller et annet sted med en tørr og varm jul. Hørtes helt klart ikke ut som noe å sende til Tananger og Vibbedille.
Ikke det at jeg har tenkt å gi den til Vibbedille. Det er den desidert styggeste julepynten, jeg noen gang har sett.

Vel, vi fikk oss i det minste en god latter.
Jeg har sagt i flere år nå at jeg skal handle de fleste julegavene på nett. Det blir mer og mer netthandling på meg og, men dette er et bevis på at jeg må bli flinkere til å studere bildene av produktet nærmere, samt kanskje være litt mer kritisk til valg av nettbutikk.

Etter middagen i går overtok jeg kjøkkenet og stekte strull. Strull stekes i krumkakejern, men er ikke krumkaker. Røra består av seterrømme, sukker og hvetemel og de ferdigstekte kakene rulles som et tynt rør rundt skaftet på ei tresleiv etc. Mamma pleide å steke strull, hun sa at det var kaker hun husket fra sin barndom.
Kjerringa følte seg som ei skikkelig husmor da hun sto på kjøkkenet og stekte stekte kaker helt frem til klokka  var 21 i går. Og selv om strull er litt stress. De skal ikke være lenge i jernet før de blir for brune, og du må rulle de kjapt for at de ikke stivner til uformelige flak, så var det kos – og vel verdt noen litt småsvidde fingertupper.

Gamle Gubben Grå kjøpte weilnacht strudel i går, med krumkakene er det nå 13 kakeslag i Drømmehuset. 13 er et ulykkestall, så da må vi vel ha mist ett slag til? Det er jo fremdeles noen dager igjen til jula ringes inn.

10 kommentarer
    1. Haha ja der ble du virkelig kinalurt….noe me garantert alle har blitt en gang…! Mulig du husker en hvit roterende bokhylle eg kjøpte fra en “jallabutikk” som eg syns virket troverdig, eg betalt 400 kr på salg og ventet i en evighet…ja eg etterlyste t.o.m pakken som sto som levert i postappen….Ja for eg hadde ikkje fått noe bokhylle, lite visste eg at det var den “plastmappa” eg hadde fått i postkassen….! Så flaut haha

      Kos deg med en stressfri jul 😀

      1. Jeg husker du ventet på ei bokhylle som aldri dukket opp.
        Ja, skikkelig Kina-lurt! Men pytt, jeg overleverer det, selv om jeg ble drit-sur med en gang.
        Jeg har faktisk funnet ut hva jeg skal bruke høna til. Kan være litt kreativ jeg og.

    2. Hihi, ja det var jammen en flat julepynt…. ikke alt som lever opp til forventningene…! Strull er godt – jeg spiste forresten helt flate krumkaker i stad, de hadde visst ikke klart å rulle dem…. 🙂 et slag til altså – får vel bli marsipanen med valnøttene, det da! 🙂

      1. Kakeslag nummer 14 ble sjakkruter, litt mislykka. Men Eldste Sønn ringte i sted og lurte på om han fikk komme hjem og låne kjøkkenet og steike smultringer i morgen. Så da blir det smultringer som nummer 15.
        Men marsipan med valnøtt frister. Jeg har marsipan, og jeg tror jeg har valnøtter…… Vi får se hva det blir til. Kan jo lages i romjula og. Kommer jo rundt 25 hit rett før nyttår.

    3. Huff!😅
      Jo, jeg har vel gjort mine bomkjøp jeg også når det gjelder slike ting.
      Det ser jo ganske bra ut på bildet, men det som kommer i posten er ikke alltid det man så for seg.🙈
      Jeg må si du imponerer stort med kakebakinga.👍🏻👏🏻
      Det er ingen som skal gå sultne fra deg denne jula.🤩🎄🎅🏻

    4. Min avdøde svigernor brukte å steke strull sa hun levde. jeg elsket det. Jeg skulle gjerne fortsette med tradisjonen, men i år blir det ikke.
      Når det gjelder julepynt, så tror jeg man kan bestemme selv:)

      1. Selvsagt kan man bestemme hva man vil pynte med selv. Også hvis en ønsker å pynte med jule-høner.
        Er vel rimelig forståelig at du ikke rekker alt denne jula. Regner med at det er godt å komme hjem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg