I denne søte julestri 4

Husker dere Räuchermännchen? De trefigurene som er en del av tysk julepynt. Husker dere at jeg her tidligere i år klaget min nød over at vi hadde 8 pakker Räucherkerzchen, og dermed nok til at den lille Jon Blund lignende figuren i julepynten kan røyke sin årlige røyk hvert år frem til år 2142?
Vel, ikke nå lenger. Nå har det plutselig dukket opp en røykende kokk i tillegg! Og den kokken fikk sin første julerøyk allerede i går. Ja det samme fikk han Jon Blund fyren.

På mitt spørsmål om hvor denne kokken kom fra svarte Gamle Gubben Grå at han hadde funnet den på et loppemarked. Han kunne og fortelle at det var en ekte  Erzgebirge.
Ikke det at det sa meg så mye, men det kunne Gubben forklare meg var at det var et ekte håndverksprodukt.

Jeg måtte lese meg opp.
Erzgebirge er fjellområdet som danner grense mellom Sachsen i Tyskland og Böhmen i Tsjekkia. Det har vært et bergverksområde med masse gruvedrift helt fra 1100-tallet. På 1600-tallet var bergverkenes glansdager over i Erzgebirge, og innbyggerne måtte søke seg andre kilder til livsopphold. Mange erzgebirglere begynte da  å utnytte sin handverksmessige dyktighet – som var utvikla gjennom generasjoner som en følge av behov innen gruvedrifta – til ulike former for trevare- og leketøysframstilling.
Den tidligere bergstaden Seiffen i Osterzgebirge har utviklet seg gjennom de siste hundreårene til å bli et sentrum for trevareindustrien. Her blir det framstilt spesialiteter som Räuchermenn, nøtteknekkere, lysestaker, julepyramider og spilledåser.

Slike treprodukter står høyt i kurs i familien til Gamle Gubben Grå. Hans bestemor kom fra Sachsen. På grunn av at Tyskland jo ble delt i to etter annen verdenskrig har de ikke hatt mye kontakt med den delen av slekta. Svigermor husker at hennes bestefar kom på besøk en gang.
Jeg synes og disse treproduktene er fine. Vi har både nøtteknekkere, og en julepyramide. Svigermor har i tillegg en sånn spilledåse som hun trekker opp hver gang vi er der i juleselskap. Dens spinkle klang er en del av julestemningen.

Jeg forteller Gamle Gubben Grå at den kokken nok trenger en aldri så liten vask. En ting er at han røyker på kjøkkenet, men mattilsynet hadde stengt det kjøkkenet tvert på grunn av hygienen.
Jeg sier og at i år må vi få opp julepyramiden.  Det er ikke hvert år vi har gjort det. Mest fordi vi blir litt frustrert får at vi ikke får den til å virke. Mulig det er en jobb for Yngste Sønn? Han er flink med slike ting.

Nøtteknekkerne kom frem i går.  Gamle Gubben Grå var rask til å finne dem frem når jeg virket så positiv til Räuchenkokken.
Nøtteknekkerne kommer og fra Tyskland, men de er ikke håndverksprodukter fra Erzgebirge. De er masseproduserte maskinvare, men ganske så fine likevel.

 

 

 

14 kommentarer
    1. Vedlig koselig pynt, og annerledes..Jeg liker pynt som ikke alle andre har og denne kokken var jo så herlig da..
      Og nøtteknekkerne er så artige…Liker når de er litt store og tar litt plass. Skikkelig fin julepynt!

    2. Stilig. Gøy å høre historien hvor den kommer fra! Har ikke sett sånne fine figurer før. Jeg har ikke hentet fram nissene, de bæljer på mørkeloftet men det hører ikke gubben for han følger med sporten. Jeg får de ikke ned i det hele tatt. Får droppe dem i år.

    3. Moro med litt annerledes julepynt og laget i tre. Artig at han fant en slik, for de er nok sjeldne, ihvertfall her i landet! Jeg har ikke hørt om disse før.

    4. Så morsomt med så unik og spesiell julepynt!🤩 De nøtteknekkerne var virkelig flotte.🤗
      Kokken fikk meg til å tenke på kokken Tor. Innbiller meg at han hadde sett slik ut.😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg