En liten opprydning.

Jeg vet utmerket godt at man ikke skal feire jul inne i skuffer og skap, men likevel er det greit å ta en aldri så liten opprydding innimellom.  I dag hadde jeg planer om å ta en liten opprydding i skuffen i annretningsbordet. Egentlig er det det gamle toalettbordet til Gamle Gubben Grå sin oldefar. Du vet sånt med vaskefar  mugge og barbersaker går jeg ut fra. I det minste fortalte Gamle tante Astrid at denne oldefaren pleide å sitte ved dette bordet når han barberte seg.

Vel  nok om det. Det var skuffen jeg skulle rydde. En skuff sentralt plassert i stua hvor det er fort gjort å gjemme vekk ting man ikke helt vet hvor man skal ha. Eller enda kjekkere, bare stikke noe som ligger og slenger ned i skuffen når det ringer litt uventet på døra.

Dessverre var Gamle Gubben Grå hjemme da jeg startet ryddingen. Og tankeløs som jeg noen ganger er, nevnte jeg for han at jeg hadde tenkt å rydde i skuffen. Som jeg har nevnt noen ganger tidligere har Gamle Gubben Grå stor angst for å kaste ting  og om mulig enda større angst for at jeg skal kaste noe. Resultatet var selvsagt at han sto tett ved min side under hele ryddeprosessen.

Her er noe av det jeg fant i skuffen og som i følge Gamle Gubben Grå overhode ikke kan kastes.

8 pakker Räucherkerzchen. Hvis du ikke vet hva dette er så er det små dotter av ett eller annet som du kan legge inne i Räuchermännchen slik at det ser ut som de røyker. Hvis du ikke ble noe klokere av den forklaringen er disse røykende menneskene er tradisjonell tysk julepynt. Små trefigurer som altså tørker og sprer god(?) julelukt. Svigermor er tysk. Vi har selvsagt et slikt røykende tre-menneske blant julepynten, og Svigermor passer på at vi ikke går tom for Räucherkerzchen.  Det er ikke hvert år vi husker på å la trefiguren få seg en røyk og han får maks en røyk i sesongen. I hver pakke er det 15 sånne til å tenne på. Det vil si at vi har nok til 120 omganger med røyk – eller at vi er sikret frem til årlig røyking frem til år 2142. Om du tror vi kunne minimere samlingen? Svaret var helt klart NEI!.
Hvis det er noen av mine lesere som mangler Räucherkerzchen, vær så snill og gi meg beskjed så skal jeg sende en pakke.

Videre var det blant annet 7 peistennere, 5 sneller blomstertråd, 18 fyrstikkesker, 8 kortstokker 3 hele pakket myggspiral og et norskt flagg.
Det meste av det ble under nøye oppsyn fra Gamle Gubben Grå lagt tilbake i skuffen.  (Jeg lurte vekk 4 kortstokker jeg har tenkt å gi til aktivitetssenteret på flyktningmottaket.)

Bare dette lille ryddesjauet av en stakkars skuff var nok til å få opp temperaturen i Drømmehuset.  Ja, det kom både røyk og edder og galle ut av kjerringa når Gamle Gubben Grå forsøkte å lure unna alt fra brukte pusseskinn til briller og annet skrot.

10 kommentarer
    1. Fantastisk, jeg ser dette for meg….
      Og det er ikke lett å kaste ting! Skjønner den….
      Har jeg kastet en liten ting så er det akkurat den ene tingene ungene spør etter…
      Som kanskje ikke har vært i bruk på 10 år.

    2. Eneste måten å minske skuffeinnholdet er vel å la tremannen kjederøyke et par dager – men med vinduet oppe, kanskje? 😂Her i huset er det visst flere slike skuffer. Mange, egentlig🙈

      1. Jeg tror nok han tremannen må få røyke litt i jula ja.
        Vi har nok og noen flere slike skuffer jeg kunne tenke meg å ta en titt i. Men det tror jeg jeg venter med til en dag jeg er alene…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg