I rimfrostens rike

I går var Gamle Gubben Grå og jeg ute og luftet hundene på en litt lengre tur. De siste dagene har det bare blitt den vanlige runden her hjemme, så det var nok godt å komme seg litt mer ut også for hundene.

Det var et nydelig vintervær men fremdeles kaldt. Minus 12. Det gir ypperlige forhold for rimfrost. Det blir nesten som å vandre rundt i et eventyrlandskap. Magisk!

Det var i går. I dag laver snøen ned, og radioen melder om glatte veier og vanskelige kjøreforhold.
Flott, for i dag skal vi selvsagt ut å kjøre!
Nå er kanskje ikke Hønefoss Oslo den største utfordringen, men likevel.
Vi vurderte i går en eller to biler. 5 voksne i en bil er trangt, men helt klart mest økonomisk – og mest miljøvennlig. Hvis vi går for to biler ligger det liksom litt i korta at det er min tur til å være en av sjåførene. Jeg har kjørt masse bil i mitt liv og ser på meg selv som en habil sjåfør. Jeg har jo nærmest bodd bak rattet, pendlet 100 km hver dag i 10 år og 14 mil flere ganger i uka et annet tiår. Er heller ikke redd for å kjøre i Oslo. Har også gjort det utallige ganger.

Men de siste årene har jeg blitt ei pyse. Bare jeg hører glatte veier eller vanskelige kjøreforhold er det som jeg stivner. Jeg har kjørt nok på slikt føre til at jeg vet at det kan være krevende. Ikke minst at jeg ikke har kontroll på hvordan de andre trafikantene behersker disse forholdene. Hva jeg møter rundt neste sving og i hvilken del av veibanen de kommer.  Og ja, egne kjøreferdigheter og. Å rette opp en sladd eller unngå å kjøre på stive hjul inn i en rundkjøring eller mot en bil på feil sted. Jeg håper noen av dere skjønner hva jeg mener. Kjøring på vanskelige vinterveier er en stressfaktor jeg ikke har lyst til å utsette meg for. Jeg sitter da langt mer komfortabel i midten av baksetet enn bak rattet.

Vel, vi får ta en avgjørelse når resten av huset våkner til live.
Nyt bildene fra gårsdagens tur i rimfrostens rike.

 

8 kommentarer

Siste innlegg