Jeg beklager, men hva med en spleis?

Først vil jeg begynne med å komme med en  ærlig og oppriktig beklagelse.  De siste 11 dagene har jeg kommentert ganske syrlig at Ida Wulff ikke har kommet med et eneste blogginnlegg. Nå har flere opplyst meg om at hun har fått sin lille prins – og selvsagt har gyldig fravær.  Gratulerer med den lille!!!

Stina har heller ikke kommet med noe nytt innlegg, forståelig nok.  Hun har jo slutta å blogge. Likevel er hun fremdeles på en femteplass.

Andrea Sveinsdottir har fått seg ny TV-benk.  En liten, nett sak som får meg til å tenke på 60-tallet.  Men da hadde den sikkert vært i teak.  Nå er den i eik, antar jeg. I det minste et slags løvtre.  I følge Andrea lukter den godt av nytt treverk,
Jeg er enig med  Andrea i at det er en god lukt. Sikkert ikke overraskende, siden jeg har hatt deler av oppveksten på et sagbruk.

Da var jeg ferdig med nummer 2, 3 og 5 på bloggtopplista.
3 små avsnitt.
Det skjer ikke mye hos toppbloggerne.

Det er godt vi har Kokkejævel på toppen fremdeles, selv om han etter eget utsagn har gitt seg som toppblogger.
Og ja sidevisningene hans fortsetter å synke litt for hver dag.  Med dette tempoet er han ute av topp fem neste onsdag.
Det siste innlegget hans har jeg bare to små kommentarer til.
Hyggelig at han leser bloggen min, og har fått med seg det med pisking av smøret fra Gamle Gubben Grå sitt fantastiske hvitløksmør Og ja, du har rett. Pisking er nok mer korrekt betegnelse enn visping. Gamle Gubben Grå kommenterte det når han leste gjennom innlegget mitt.
Den andre kommentaren er at hvis noen er så dumme at de vipser Kokkejævel1.500 kroner for å få svar på spørsmålene sine, ja da fortjener de nesten å bli lurt. Og ja, Kokkejævel, selv jeg skjønte at det var en spøk.

Hvis du har litt for mye penger på konto og ikke har lyst til å vippse de til Kokkejævel for å bruke oppskriftene hans, så kan du jo i stedet gi de til Mette Ask. Og her synes jeg det blir litt smålig med to kroner eller en hundrelapp. Ta ordentlig i og send pengene til spleisen hun har opprettet for å dekke kostnadene til karantenehotell for ektemannen hennes – eller depositumet til bobilen hin skal leie i sommer. Hun har nemlig ikke råd til begge deler.

Siden jeg i svært mange av mine voksne år har vært den som har det økonomiske hovedansvaret for en familie vet jeg at det av og til er snakk om beinharde prioriteringer.  Og da har vi , for et ekteskap og en familie er et vi, ofte måtte prioritert vekk å dra på ferie, selv om vi skulle ønske at vi kunne gitt ungene de opplevelsene. Man kan ikke alltid få i pose og sekk.

Jeg har fulgt litt med på Mette Ask  Jeg synes det er kjempefint at hun og Huseyin har fått familiegjenforening.  Jeg regner med at Huseyin virkelig har savnet datteren sin – og kona si.
Men jeg er spent på gjenforeningen. For meg virker det som om når Mette Ask har fått barnet så har noe av fascinasjonen for ektemannen dalt.  Ja, det er stygt av meg å skrive dette.
Men i flere innlegg har hun påpekt de økte utgiftene hun vil få når han kommer til Norge, at hvis hun kjøper is til barna sine må hun og kjøpe is til han. Ja, selvsagt blir det en munn til å mette. Men det er vel ikke det et ekteskap handler om?  Det handler om kjærlighet, tilhørighet fellesskap.   Og jeg vil jo anta at på sikt vil også Huseyin få seg en jobb og bidra økonomisk til familien, fellesskapet?

Jeg ønsker paret lykke til når Huseyin kommer til Norge på søndag. Jeg forstår at det blir en overgang å leve som en familie, spesielt for en så selvstendig kvinne som Mette. Men et godt råd, selv om Huseyin er mange år yngre enn deg og i starten økonomisk avhengig av deg, så behandle han og se på han som din partner, din ektefelle, din samarbeidspartner, og ikke som et ekstra barn.

Hvis du nå sitter og vurderer å delta på spleisen, så glem det. Pengene er alt samlet inn og spleisen avsluttet.

Hva tar jeg med meg fra toppbloggerne i dag?  Ikke stort, men kanskje jeg kommer med et innlegg om hvordan tjene penger på blogg for et er visst mange muligheter for litt raske penger.

22 kommentarer
    1. Jeg sitter igjen med en ting etter dette innlegget: Hva med å kalle det VIPPSING av smør i stedet for 😀 Ha-ha. Siden det ikke kan hete vispe smør. Jeg ville sagt vispe, ikke piske. Men jeg er jo ikke kokk, og kan knapt lage mat. Ha en fin dag 🙂

    2. Det blir nok ingen penger til Mette Ask eller kokkejævelen. Trur du at det er en spøk av kokkejævelen? Kanskje han er en smarting, og klarer å lure blodfansen. Mange synes jo så synd i han. Dem vippser større beløp, slik at dem har litt å gå på. Han er nok ikke ferdig med blogging. Hadde jo et lite blogginnlegg i går om kjærest. Håper at skatteetaten sjekker dette opp. Det er en bedrift han har, ingen salg privat.
      Ha en flott dag 😀

      1. JA! jeg tror det med vippsing for svar på spørsmål var en spøk, og han hadde sist jeg sjekka ikke svart på noen av spørsmålene heller.
        Og ja, en del av blodfansen kunne funnet på å vippse. Men det er jo ikke Kokkejævel sin skyld.

    3. Du skriver så spot on og jeg er så enig med deg! Hva i allverden, spleis til ditt pg vips til datt? Hva i all verden er det med folk som er med på dette??

    4. Da jeg kjenner henne, så VET jeg at det satt veldig langt inne for Mette Ask å be om denne hjelpen. Hun avsluttet dessuten spleisen før målet var nådd, fordi det er en mulighet for at karantenehotell kan unngås.

      Da vil hun betale pengene tilbake til de som ønsker det, og gi resten til et godt formål. Så synes ikke spleisen kan sammenlignes med kokkens evinnelige mas om vipps, og trusler.

      Når det er sagt så er jeg enig i dine tanker rundt at ektemannen naturligvis ikke skal sees på som et barn, men en likestilt partner. Noe han naturligvis blir også økonomisk etterhvert.

      1. Så kommentarene dine inne hos Mette Ask. Har og skrevet at spleisen er avsluttet.
        Jeg forstår at det ligger langt inne og be om penger, men det skriver alle.
        Jeg kjenner ikke dama godt nok til å se det hele bildet.
        Likevel stilker jeg mine spørsmål

    5. Lurer forresten om Kokken vippser tilbake om man er misfornøyd med en oppskrift man har “kjøpt”?
      Kommer kjøpslov og angrefrist inn i bildet her?

      1. Om maten blir god avhenger jo ikke bare av oppskriftene men og av hvem som kokkelerer og råvarene.

        Nå er det vel ingen som har betalt tilbake noen penger ennå…

    6. Et veldig godt innlegg. Fikk med meg det med Spleis her i morges, men den var jo fort avsluttet. Men vipse for en oppskrift gjør jeg ikke. Ikke er jeg blodfans heller. Kanskje populariteten hans er synkende, det får vi se til neste uke.

      Forresten noe jeg glemte gratulerer med fine gardiner til stua! Virkelig lekre synes jeg. Jeg fabler om å male to vegger i stua, men får ikke gubben med på det.. Må kanskje litt overtalelse til tror jeg.

      Ha en flott torsdag.

    7. Tror nok heller jeg ville tatt et lite lån for å få dekt karantenehotell (det er snakk om 5000 kr,) enn å be ukjente folk vippse. Har ikke lest saken, men hvis det dreier seg om at de ikke har råd til både det og bobilferie, så kan jeg ikke helt se at det er en god grunn til å be folk vippse. Det sitter mange folk i dette landet som ikke har råd til bobilferie, så om man må stå over det et år eller to så overlever man nok det, selv om det sikkert er kjipt. Tror ikke det sitter så langt inne når man ber folk vippse til et slikt formål.

      Har selv vippset til en sak der en far hadde fått familiegjenforening med sine 2 barn, men ikke hadde råd til å få dem til Norge fordi han hadde vært sykemeldt en stund pga kreftbehandling. Har også vippset til noen som trengte hjelp til dyr medisinsk behandling i utland, som ikke kunne fått samme behandlingen i Norge. Personen ble mye friskere etter denne behandlingen, så jeg er glad folk er villig til å betale noen kroner til slike saker. Det kan i noen tilfeller forandre livet til mottakerne av hjelpen.

      Men selvfølgelig – det er opptil alle og enhver hvem man velger å gi pengene sine til.

      1. Hun hadde ikke 5.000 kr til karantenehotell når hun hadde betalt depositumet på bobilferien
        Jeg har deltatt i spleis på ting jeg tror på og gode formål Ser ikke noe galt i det hvis en har råd.

        1. Ja, leste innlegget etterpå. Hun betalte depositum på på bobilen først, og innså etterpå at hun muligens måtte betale karantenehotell. Reglene om karantenehotell har vært der lenge, så skjønner ikke hvordan hun plutselig kom på det etter å ha betalt depositumet.
          Så forsvarte hun seg med at de kunne utsatt reisen til neste lønning den 12., men da skjønner jeg ikke hvorfor hun ikke bare lånte pengene og betalte tilbake den 12.. Klarte ikke helt se logikken i å velge spleis som løsning da.

    8. For meg er det uvant (og føles unorsk) å se folk opprette en spleis for eget personlig formål (versus for en god sak på andres vegne), men jeg registrerer at det visstnok blir stadig mer vanlig. Selv steiler jeg av ren refleks da vi fikk grundig innprentet som barn at tigging var strengt forbudt, men jeg må bare innse at mange av de verdiene jeg vokste opp med, for lengst er blitt gammeldagse.

      Ellers gidder jeg ikke lenger lese bloggen til Kokkejævel når han bare legger ut oppskrifter, og om flere er som meg, kan vel det forklare nedgangen?

      1. Ja, jeg er nok vokst opp med de samme verdiene som deg.
        Sikket en forklaring at oppskriftene ikke trekker like mange lesere som livet mellommåltidene.
        Jeg tror Kokkejævel har gjort noe lut. Han gir seg selv en pause fra å hele tiden føle at han må levere for å være på topp.

    9. Ja, det er mange som trenger penger både den ene og det andre. Jeg har også en del jeg sender hjelp til som må prioriteres:)
      Håper det går bra med Mette og mannen som kommer på søndag:)

    10. Du har vel sett Mette Ask sitt innlegg adressert til deg?
      Kommer du med et innlegg adressert til henne eller tar dere det på bakrommet?

      Jeg er uansett ikke enig med henne og har ikke sansen for det mennesket der, for hun er så lite gjennomtenkende som det kan gå an og eier ikke selvinnsikt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg