Jeg drar til Spania………

Olehartattordet er fremdeles på andre plass. Heldigvis har han ikke kommet med noe nytt innlegg.  12.759 stykker har klikket seg inn og lest om Hestedoktoren, han som tror at jorden er flat, Vaksinemotstanderen og Fiskematforskeren. Hvis du finner teksten til Olehartattordet  litt tung å komme igjennom, kan jeg glede deg med at jeg liksom har forklart teksten på en litt mer lettforståelig måte i innlegget Vaksine er veien ut

Ida Wulff har heller ikke kommet med noe nytt. Samme gamle fødehistoria. Det holder ikke til mer enn en fjerdeplass.

Kokkejævel er selvsagt fremdeles på topp, kanskje er han i litt bedre humør enn han har vært de siste dagene. Tallet på sidevisninger har igjen bikket 30.000, og han har fått eplekake.

Vel så harmonisk er det ikke i Drømmehuset. Ja, jeg er fremdeles på en fente plass.
Etter en, jeg presiserer 1, dag med nedstenging og strenge smitteverntiltak, flyr jeg snart på Gamle Gubben Grå – eller veggen.
Tanken på at det er 26 dager igjen til verden blir litt mer normal – kanskje, gjør at jeg ikke akkurat ser lyst på tilværelsen.

Samtidig går sykehus i gul beredskap, det er over 220 innlagt på sykehus, nå, så jeg har full forståelse for tiltakene.
La det ikke være tvil om det, løsningen er ikke å gi faan.

Og det bringer tankene raskt over til bloggen som er på tredje plass i dag.

På tredjeplassen finner vi Julia Nyland.
Jeg tviler på at det er reklameinnlegget for Nelly, som for øvrig ikke er merket med reklame, som har gitt henne 12.067 sidevisninger. Jeg regner med at denne stormen av klikk kommer av hennes forrige innlegg. hvor hun friskt og freidig proklamerer :

Jeg drar til Spania!

For det første må jeg si at jeg har den største forståelse for at man kan lengte både etter luftforandring, sol og varme. Se mitt innlegg 27 dager innestengt med Gamle Gubben Grå… Men Julia, det er ikke den riktige tiden for å reise nå, samme hvor kjipt det føles.

Hvorfor kjøre Fiat i Oslo når du kan kjøre Fiat i Marbella? 

spør Julia.  Jeg er litt usikker på om hun virkelig vil at jeg skal gi henne svaret på det spørsmålet.  Men her kommer det;
Når myndighetene på det sterkeste anbefaler oss å ikke reise, helst ikke en gang ut av egen kommune uten å proviantere alt vi trenger hjemme før vi barrikaderer oss på hytta og brøyter vårt eget skispor for å slippe å møte noen andre hvis vi våger oss ut på skitur. ja, da fraråder de samtidig på det sterkeste folk til å reise ut av landet også

Julia har bestilt billett og reiser til Spania i slutten av måneden. Det vil si til påske.
Regjeringen skriver på sine sider om anbefalinger for påsken:

 Reiser til utlandet frarådes, med mindre det er strengt nødvendig.

Julia forteller frekt og freidig, at hennes Spaniatur helt klart ikke går under kategorien “Høyst nødvendig”, eller at det er en familie-reunion. Det er i følge Julia selv rett og slett et egoistisk valg.

Hun skriver videre

 jeg skjønner at folk reagerer, jeg skjønner at folk blir provosert og jeg skjønner at folk syns jeg er komplett idiot. Men igjen, jeg bryr meg ikke særlig om hva folk syns.

Jeg synes at Julia er, om ikke komplett idiot, så i det minste relativt umoden og egoistisk. Jeg får lyst til å si; “Bli voksen, lille rike pike.!” 

Jeg skjønner at du gir beng i hva folk måtte mene. Men er du Julia klar over at det er på grunn av mennesker med dine holdninger at jeg snart flyr på Gamle Gubben Grå? Er du klar over at det er på grunn av mennesker med dine holdninger at mennesker nå er permitterte og ikke får den inntekten de trenger for å betale faste utgifter som mat, huslån og strøm. Er du klar over at det er mennesker med dine holdninger som medvirker til at bedrift etter bedrift går konkurs. Er du klar over at det er mennesker med dine holdninger som er skyld i at sykehusene på ny fylles opp med covid-19 pasienter og at andre pasienter på nytt får utsatt sin behandling.

Hvis alle skulle tenke som deg, når tror du da vi andre, vi som følger myndighetenes anbefalinger, kan få muligheten til å reise til Spania og nyte sol og varme?

Ikke svar. Jeg vet. Du bryr deg ikke særlig om andre folk. Det viktigste er at du kan leve akkurat som du vil.

Du har helt rett. Det er ikke forbudt å dra. Det er ikke en lovhjemmel som forbyr deg å reise. Det er “bare” en anbefaling.

Har du tenkt litt over hvorfor det “bare” er en anbefaling og ikke en lov?

Hvordan ville du like å bo i et land hvor regjeringen forbød ved lov sine innbyggere å forlate landet?

Det er et så inngripende tiltak i et menneske og et folks liv, at de fleste regjeringer i demokratiske land heller appellerer til folks sunne fornuft enn å innføre lovforbud.

Og vet du hva, Julia. Jeg tror ikke du kommer til å ta noe mer hensyn til smittevernanbefalingene der enn du gjør her. Har du tenkt på hvor ubehagelig det kommer til å være å gå med munnbind over lengre tid når det er 19 varmegrader? Det er temperaturen på Marbella i slutten av mars, og så kan du jo risikere å komme hjem med et solbrent ansikt og et hvitt felt der munnbindet har sittet. Nei, jeg er rimelig sikker på at du gir like mye Faan i Spania som i Norge.

Selvsagt blir det ikke vill festing og party- party. De fleste andre der nede har jo fremdeles litt vett og forstand igjen.

Jeg skulle ønske du revurderte din beslutning om å reise til Spania. Men hvis du ikke gjør det, bli riktig lenge borte….

 

22 kommentarer
    1. Eneste grunnen for at hun SpaniaReiseren havnet på Topp5 er fordi at en av landens største aviser valgte å fronte henne i går…helt utrolig! Merking av reklame? Har ALDRI blitt gjort riktig på den bloggen og hvis man peker på det er hun en ekspert på å glefse tilbake…Hun er den type blogger man anmelder for manglende reklamemerking. Det er jo neeesten som man skulle ønske at hun enten A) ble smittet på sydenturen uten returrett hjem, eller B) 3 mnd i streng karanterene ved hjemkost. Men, hun bryr seg jo ikkje uansett…

      Vibbedille 🙂

        1. Eller det ja, eg ønsker jo ingen Korona, men noen gang….Arg….Ikkje sant……!
          Bare for å surte litt…Ali skulle reist hjem ei stund i fjor sommer, da var det hele 3 år siden sist….i år er det 4 år siden han så søsknene sine…Men enn så lenge reiser han ikkje.

      1. Merkelig at den type blogg får så mye oppmerksomhet.
        Jeg får lyst til å gi opp bloggingen, men jeg vet at jeg er til god hjelp for noen og da blir det verdt det uansett.
        Heldigvis skriver Kjerringtanker om de på toppen så jeg slipper å lese de selv.

        1. Dessverre sånn Reklame og mediabransjen “Jobber” – De ser et snitt om mye trafikk derfor ble hun klistret på første siden av de største nettavisene og folk begynte å koke. Så media fikk akkuart den reaksjonen de var ute etter…

          1. Jeg skal innrømme at jeg blir veldig frustrert over hele blogg konseptet til tider. Inne hos oss minibloggerene ligger det en på topplisten som ikke har skrevet noe siden 28/2, det slår tilogmed fødehistorien til Ida. Han har omtrent like mange leserklikk eller hva det er hver dag. Jeg har ca 20 lesere hvis jeg ikke linker konstant inne på Facebook, og det orker jeg rett og slett ikke lengre. Så har vi slike som dette som oppfører seg som en egoistisk unge og bare gjør som hun vil og får masse oppmerksomhet for det. Håper hun har et lite snev av samvittighet, men jeg tviler…

            1. Det er aldri de beste bloggerne som er øverst på lista.
              Var inne på bloggen din og kikka. Fikk ikke til å kommentere. Men kule sko du hadde laget!

    2. Man blir oppgitt over slike mennesker som er så egoistisk og gir blanke ……. i andre mennesker og hva de må slite med.

    3. Reagerte også veldig på dette. Bare trist.

      Har et annet spørsmål siden jeg er relativt ny i denne verden, kanskje du kan svare meg. Når jeg skriver en kommentar til deg f.eks. så må jeg skrive navn og e-postadresse. Jeg har tenkt at e-postadressen knytter meg til et unikt tegn/bilde som står ved siden av navnet på kommentaren siden det samme tegnet dukker opp hele tiden. Vet du om det stemmer?

        1. Ok. Jeg har opplevd hele vegen å få samme tegn og har ikke sett det tegnet på andre. Så jeg har tenkt at tegnet var unikt og knyttet opp mot min e-postadresse. Men så ser jeg nå at noen har kommentert noe hos deg med samme navn som meg og samme tegn sent i går kveld når jeg lå i min dypeste søvn. Var ikke noe farlig som var skrevet altså, men det var litt ekkelt og jeg fikk meg en liten tankevekker.

          1. Hvis du f.eks logger å med google vil du få profilbildet som er brukt der opp ved siden av navnet ditt. Hvis du kun skriver navnet ditt/mail blir du som en anonym på en måte for da kan du velge hva som skal stå der navnet ditt står 🙂

            1. Ja skjønner det 😊 Men trodde man kunne være en «kjent» anonym ved at samme bilde ble festet til e-postadresse.

    4. Helt ufattelig hvor åpent egoistiske enkelte kan være. Jeg har en pappa som skal hjerteopereres i morgen, og jeg er livredd for at han skal bli smittet med viruset. Jeg har nesten ikke sett pappa det siste året, og det er vondt, veldig vondt. Så det å lese at noen bare «gir beng i hva andre sier» gjør meg bare trist. Jeg orker ikke engang bli sint, det fortjener hun ikke min energi til.

    5. Hun må ihvertfall på karantenehotell når hun kommer tilbake, men er hun rik nok, bryr hun seg vel ikke om det heller. Lurer på noen ganger om det ikke hadde vært bedre med med lovforbud enn fraråding når man hører om sånne som henne. For mange betyr alt som ikke er forbudt ved lov, lov. Løsningen er kanskje å gjøre det vanskeligst mulig å komme hjem igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg