Jeg skal nå toppen – ikke bunn.

Allan er rystet og sjokkert, djupt såra og vonbroten, besviken, og rett og slett kok forbanna. Han har oppdaget at han ikke står på lista over semifinalister til Vixen Awards 2022 som ble kunngjort 15. desember. Noen er litt tregere i oppfattelsen enn andre.
Jeg føler på noen av de samme følelsene. Ikke på grunn av at jeg ikke er nominert til Vixen, de sårene har jeg slikket for lengst, men fordi bloggen min befinner seg helt nede på en 14. plass i dag. Jeg hadde tenkt meg oppover lista i år, ikke nedover.

Skal jeg komme meg oppover lista må jeg skrive innlegg som engasjerer.
Innlegget Kjerringas nyttårstale er jeg rimelig fornøyd med. Det ga engasjement i kommentarfeltet. Folk skrev lange og engasjerte kommentarer. Kengurumedaljonger, rakfisk og hirse gir liksom ikke det samme engasjementet.

Svært få av bloggerne på blogg.no er blant semifinalistene i Vixen. Det forteller meg at vi ikke er de helt store influenserne. På mange måter er vi en hyggelig vennegjeng som skriver for hverandre, deler små og store snutter av hverdagene våre.  Det er koselig, og det er mange bloggere jeg synes jeg kjenner godt og er blitt oppriktig glad i og bryr meg om. I en del tilfeller synes jeg det er langt mer inspirerende å følge livene deres enn da jeg fulgte med på alt hva Sophie Elise og Isabell Raad foretok seg. Ja, jeg liker hverdagsblogger til vanlige mennesker, så dette er ikke ment som kritikk av noen. Jeg mener, i hele desember skrev jeg vel knapt om annet enn juleforberedelser i Drømmehuset.

Målet mitt for bloggen i 2023 er å finne tilbake til den litt skarpe pennen. Dele mer av denne kjerringas tanker om samfunnet rundt oss. Og da mener jeg rundt oss, tanker om ting som kan ha interesse for andre enn oss som har blogg på blogg.no.

Som Follobanen.
Follobanen er en dobbeltsporet jernbanestrekning mellom Oslo sentralstasjon og Ski stasjon. Anleggsarbeidet begynte i 2010, og banen ble tatt i bruk for passasjertrafikk 11. desember 2022.
Med Follobanen er reisetiden for tog mellom Ski stasjon – Oslo sentralstasjon halvert fra 22 til 11 minutter.
Eller…. Det var jo ideen.  Men det gikk ikke mange timene før toget sto, og siden 20. desember har banen vært stengt. Og stengt kommer den til å være i store deler av januar. (minst) Bane Nor har lovet å åpne den i løpet av januar, så jeg tipper den åpner igjen den 31.

Det kostet 38 milliarder å bygge Follobanen, langt mer enn det var budsjettert med, (slik det alltid er ved slike prosjekt.) Det som er verre er at det ikke bare var byggekostnadene som var feilberegnet. Det var også strømsystemet, og det er litt verre. Når varmegang og røykutvikling blir resultatet går det både ut over passasjersikkerheten og sikkert også togene.
Etter hva jeg har forstått var det noen som på et eller annet tidspunkt gikk for billigste alternativ, antakelig for å få ned kostnadene på et prosjekt som alt hadde gått på store budsjettoverskridelser.
Vel, det var kanskje ikke der dere burde spart på pengene, dere kunne kanskje heller spart inn litt på konsulentkostnadene? Ja, for det foreligger faktisk en konsulentrapport som sier at dette strømsystemet er underdimensjonert. Norconsult utarbeidet en slik rapport. Den sier ledelsen av prosjektet at de ikke kjenner til eller har lest. Så hva er vitsen med å svi av felleskapets midler på en konsulentrapport ingen har planer om å lese?

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

9 kommentarer
    1. Veldig bra og fint å lese. Starta å blogge igjen etter 2 års pause1.desember. Ble overraska over plasseringa på topplista, men er visstnok færre som blogger her nå enn tidligere, skjønte jeg. Men uansett artig å være på topplista, og særlig topp 20😀 Måtte det vare. Men ser også at det varierer med type innlegg. Uansett vil jeg ikke gå på akkord med meg sjøl for å få bedre plassering. Det får bli som det blir. Men som du sier, er det lurt å finne det som engasjerer flest folk🤗 Og å synliggjøre innlegg på Insta og Facebook er sikkert heller ikke dumt🙋🏼‍♀️

      1. Nei, det har nok skjedd mye siden du var her for to år siden. Det er mange som har forsvunnet, men det er en trofast gjeng tilbake.
        Jeg skriver om det jeg liker uten å tenke på hva som gir mest klikk.

    2. Flotte bloggere her inne og jeg liker når folk skriver om seg selv også, særlig hvis man greier å få en nerve inn..
      Men kan godt også bli litt mer reklame inn her på blogg, kunne gjerne skrevet om joggesko jeg hvis noen gadd å sponse meg…

      1. Jeg liker og personlige blogger, og at det er et mangfold av blogger.
        Du får skrive til de joggesko-importørene du vil reklamere for å høre om de vil inngå et samarbeid.

    3. Dersom bloggerprisen Vixen faktisk hadde vært en prisutdeling for bloggere, så ville det jo vært overflødig av meg å igangsette en bloggerpris som er dedikert til denne genren.
      Men når det nevnte fesjå ikke engang inkluderer bloggere, så…
      – Selv skal jeg ærlig innrømme å ha blitt revet såpass med at jeg i det minste håpet å få navnet mitt på siden som kandidater til nominering (hvilket altså vil si et kandidatur for et kandidatur) da det (ut i fra min målestokk) strømmet inn stemmer fra blogglesere i underholdningskategorien i kjølvannet av ‘Hvis jeg var deg’ -konseptet. Oppholdet i denne urealismens fantasirike ‘La-la-land’ ble imidlertid av særs kort varighet før det faktum at ‘blogger-begrepet nå bar strukket helt ut til å inkludere folk som bla.a Vegard Harm, hvis plattform er riksdekkende fjernsyn (vs. min blogg.no -plattform, -you do the math), nådde frem *hehe*

        1. *hehe*
          Den Vixen-greia irriterer meg faktisk såpass at det ultimate drømmescenariet om vi får blogg-genren opp til gamle høyder, er å kunne ignorere en invitasjon fra de fra en posisjon som svir skikkelig.. 😛 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg