Kjerringas nyttårstale

Kjære landsmenn! – og kvinner……. og de som ikke føler seg som verken kvinner eller menn,  eller begge deler….
Glem det. Jeg begynner på nytt.

Kjære alle sammen! Her kommer kjerringa sin kommentar på Statsministeren sin nyttårstale.

Fellesskap og samhold er alltid viktig, og i året vi har foran oss blir det ekstra betydningsfullt. Når statsministeren starter talen sin slik skjønner de fleste at han forventer tøffe tider. Vel, fortsettelsen er ikke noe mer oppløftende: Noen år gir oss følelsen av å starte med blanke ark. Det synes jeg er vanskelig i år. Krig i Europa. Høye priser. Klimaendringer.  Jeg blir liksom ikke så motivert av denne starten. Det at statsministeren snakker om krig I Europa er ikke så overraskende. Han har vel knapt åpnet kjeften det siste året uten å nevne at det er krig I Europa. Der er jo derfor det er høye strømpriser, lave trygder og synkende oppslutning for Arbeiderpartiet. Alt skyldes krig I Europa. Ingen ting skyldes hvordan regjeringen løser utfordringene som kommer som følge av krigen.

Vi blir bekymret når det er krig i våre nærområder. Når rentene øker. Når alt vi har bruk for blir dyrere. Og når det blir vanskeligere å legge planer for fremtiden. Jeg tror kanskje jeg ville brukt et litt sterkere begrep enn bekymret for de følelsene folk som har stått i kø på matsentralene for å få julemat har, eller de som ligger våkne om natta og lurer på om de klarer den siste rentehevinga eller må selge det som er hjemmet sitt – og hvor skal de da bo? Vel, statsministeren hadde ingen trøstende ord til dem i talen sin. Det er krig I Europa.

Da er det enda viktigere at vi står sammen i landet vårt. Samhold er viktig, der er Støre og jeg enig. Men skal vi stå sammen kan ikke de rikeste av oss stikke av til Sveits fordi de ikke vil være med på å betale til fellesskapet. Vi vet jo at i kriser er vi ikke i samme båt. Noen cruiser av gårde i privat yacht.

I fellesskap kom vi gjennom koronapandemien. Det var tungt, men vi klarte det. Jeg er trygg på at vi kommer oss gjennom de tunge tidene nå også. Så la oss, på årets første dag, tenke over hva det vil kreve av hver og én – og av oss som fellesskap. Lurer på om de som sitter å studerer prospekt på ny bolig i Sveits og alle som skriker om at de ikke ønsker å bidra til fellesskapet fikk med seg det om fellesskap. At de synes at han snakket til dem, hvis det var det han gjorde.
Antakelig var det ikke det han tenkte på. Han tenkte vel mer på å sette mot i de som virkelig sliter, så de ikke begynner å knurre høyt over at det er dyrtid. At de til tross for at det er krig i Europa mener at statsminister og regjering må ta grep for at konsekvensene av den krigen ikke driver dem ut i fattigdom.

Når vi opplever motgang, er det viktig å sette ord på hvordan det føles, sier statsministeren. Men det hjelper ikke om folk sitter og bretter it sjela si hvis de som kan gjøre noe med det ikke tar grep, og gjør noe.
Jeg er for handling mer enn at man skal sitte og snakke om følelsene sine. Altså at statsministeren skal lytte og at den kunnskap lyttingen gir han skal lede til handling. Er det for mye for langt?

Når det er krig i Europa, prisene stiger og det er uro i økonomien, kommer flere til å trenge støtte, oppmuntring og hjelp. Heldigvis har vi hverandre, mange har hjelp fra familie, nabolag og kolleger. Jeg synes det er litt merkelig at statsministeren i ett av verdens rikeste land oppfordrer innbyggere som sliter økonomisk å søke hjelp fra familie, nabolag og kollegaer. Hvor er sikkerhetsnettet vi skryter av? Hvor er sikkerhetsnettet? Jeg kan godt hjelpe en nabo som sliter jeg, men jeg tror vedkommende helst hadde sett at det sikkerhetsnettet vi kaller velferdsstaten var der når man trenger den. At man slapp å brette ut sjela si for hele nabolaget men kunne få bistand og hjelp uten at det føltes så stigmatiserende.

Statsministeren har heldigvis ikke glemt velferdsstaten og det ansvar vi alle har for å bidra. Sammen har vi velferdsstaten i Norge. Den er ikke til pynt, den er et spleiselag vi har bygget opp gjennom generasjoner. Velferdsstaten er der for å bli brukt. Skal vi komme oss gjennom vanskelige tider, må vi ta vare på hverandre og bruke ressursene som ligger i et sterkt fellesskap. Men Jonas, hvis det var slik. At velferdsstaten ikke er til pynt. Hvorfor er det da lettere for de som sliter å stille seg i kø utenfor hos de frivillige som deler ut mat enn å gå inn døra hos NAV?

Høye strømpriser. De rammer alle i Europa fordi Russland har stanset nesten all gasseksport. 
Jeg sliter fremdeles litt med å se sammenhengen mellom gasseksporten fra Russland og strømprisene i Norge. Vi har aldri vært avhengig av russisk gass i Norge. Vi bruker ren norsk vannkraft. Den produserer vi til 12 øre kwh. Hvorfor vi som for brukere skal betale over 50 ganger så mye for den varen forstår jeg ikke.
Nei, det handler ikke om å være seg selv nok. Det handler om å ta vare på sine egne, og ikke kun tenke på hvordan den norske stat kan få superprofitt på det europeiske kraftmarkedet.

 

Så kom statsministeren etter vert inn på arbeidslinja. Arbeid er viktig for å ta vare på seg og sine, for den psykiske helsen og for å føle at vi er til nytte. Arbeid viser at vi stiller krav og forventninger til hverandre. Arbeid er viktig for å holde næringslivet og økonomien i gang, men det er også viktig for at vi skal kunne betale for utdanning, forskning og kunnskap: Alt det som gjør at vi som samfunn kan omstille oss. At vi kan løse problemer og skape nye muligheter. Ja, at vi får frihet til å forme vår egen fremtid. Jeg er enig i arbeidslinja. Det skal lønne seg å arbeide.  Men les den uthevede teksten over en gang til. Jeg minner om at det er en statsminister fra Arbeiderpartiet som sier disse ordene.  Det er liksom ikke så mye igjen av tradisjonelle formuleringer fra arbeiderbevegelsens storhetsdager.

Ikke alle kan jobbe og de som ikke kan det, skal vi ta godt vare på sier statsministeren. Hvordan sier han ikke noe om. Antakelig vil mye av det være overlatt til de frivillige, til naboer og familie også i 2023. Antakelig vil terskelen inn til NAV være minst like høy også i år.

Å gjøre Norge til Norge, er ikke noe vi en gang blir ferdige med. 
Jeg stopper opp ved den setningen. Hva er egentlig Norge? Er alle vi som bor her i landet enige om det?

Norge skaper du og jeg, gjennom små og store valg, hver eneste dag. Ikke hver for oss. Men sammen. fortsetter statsministeren. Når vi jobber. Når vi hjelper noen rundt oss. Når vi tar på alvor en grunnfestet norsk verdi om å gjøre din plikt og kreve din rett, i den rekkefølgen.  (Gleder meg å se at han i det minste har et av de gamle slagordene til arbeiderbevegelsen inne.) Og når vi løfter blikket bort fra de ofte brutale kommentarfeltene i sosiale medier, og møter hverandre ansikt til ansikt som de vi er i alt vårt mangfold. Tipper Jonas ikke blir så begeistret for dette blogginnlegget. Det er jo kritisk. Jeg er vant til at flere av de jeg tar en kritisk gjennomgang av hva har skrevet ser på mine betraktninger som mobbing. Men Jonas, jeg kunne ha sagt det samme om vi møter hverandre ansikt til ansikt.

Statsministeren snakker om masseskytingen i Oslo 25. juni i fjor, der to mennesker ble drept og over 20 skadet, Om at vi sto sammen mot hat og hets. Han snakket om to av de han møtte i pride-paraden i etterkant som mente at «Dersom vi trekker oss unna, så vinner de andre». Det neste året, vil statsministeren at vi ikke skal være redde, ikke trekke oss unna, ikke dukke. Et lite råd fra meg. Hvis det er noen som skyter på deg, for Guds skyld ikke hør på Statsministeren Dukk!!!

 

 

12 kommentarer
    1. God Nyttårstale fra deg!🌟👍🏻
      Det jeg savnet mest i Statsministerens tale var løsninger på problemene og hvordan staten skal hjelpe de som sliter aller mest.
      Rett nok nevnte han at strømstøtten blir stående ut 2023, men ellers manglet det fullstendig løsninger på hvordan de slakeste skal få god og mer hjelp, foruten å skulle henvende seg til naboen.😅
      Det blir et tøft over for de fleste i år og jeg er helt enig: Når noen skyter, så for guds skyld Dukk!

      1. Enig. Han sa mange fine formuleringer. Men få løsninger for de som sliter, enten det er bedrifter eller det slitte begrepet “vanlige folk”. Jeg tror faktisk dessverre at han ikke helt klarer å fatte hvordan vanlige folk har det.

    2. Louis-Ferdinand Celine er (naturligvis) en av mine favoritter blant forfattere. Han skrev noen linjer i “Reisen til nattens ende” om hvordan en viss politiker kunne komme hit (skyttergravene under Den første verdenskrig) og demonstrere hvordan man fanger kuler med brystkassen på et tilstrekkelig patriotisk vis. Jeg er litt skuffet over at ikke Jonas siterer dette, men ellers må jeg tilstå at statsministerens nyttårstale ikke tradisjonelt er noe jeg bryr meg om. Jeg sier det samme: Dukk!!

    3. Som vanlig,når JGS åpner kjeften så sier han jo ingenting om hvordan ting har blitt som det har blitt.Eg syns det generelt har vært mye tåkelegging og til tider direkte løgn om årsakene til at «vanlige folk» sliter no og og fortsatt vil slite.
      Alle med litt gangsyn vet at når et livsnødvendig produkt plutselig øker 1000x i pris så vil inflasjon være så og si umulig å holde på et levelig nivå og som følge vil alle varer og tjenester bli dyrere,denne utviklingen startet med strømprisene og har seinere påvirket alle priser.Ingen strømstøtte,uansett hvor høy kan dempe inflasjonen.Dette må våre myndigheter ha visst så hvorfor er det så «hemmelig»
      Tok man styringsretten over norsk energi tilbake samt fjernet tollmuren til Ukraina så ville det løst litt av inflasjonsproblemet.At renter skal opp på et nivå som folk med lån ikke klarer å betjene lenger er for meg ubegripelig,på sikt er det jo bare bankene og seinere staten som vil tape på det,det er jo begrenset hvor mye man kan flå folk med skatter og avgifter når man ikke eier noe lenger….
      Talen til JGS sa meg nada og ingenting,men eg irriterte meg over at han ikke klarte å sitte i ro…..
      Eg skulle ønske at han kunne nevnt med noen par ord alle de over en million aleineboere,uten barn,i full jobb+overtid så mye man får,som bærer alle utgifter aleine og som ikke lenger klarer seg…..
      Krigen i Ukraina…Norge,og dermed norske «vanlige folk» begynner å få ord på seg for å være krigsproffitører ute i verden…eg,som norsk nordmann og «vanlige folk» er ikke interessert i å være med på å bære den skammen…..
      Hilsen synskepeggy.

      1. Jeg er enig med deg i mye. Ikke minst i at jeg ikke ønsker å dele den skammen som følger av å fremstå som krigsprofitør. Når man vet hvor mye staten tjener på strøm eksporten samtidig som de utarmer sitt eget folk (for å sette det litt på spissen) blir det i grunn enda verre.
        Jeg synes han snakker mye om årsaken. Altså krig I Europa. Det jeg savner er løsningen på utfordringene. De snakker han ikke om. Antakelig fordi han ikke evner å sette seg inn i hvordan mennesker på en årsinntekt rundt 500.000 eller lavere har det.

    4. Ble skuffet over hele talen til Jonas. Pakket pent inn disse formuleringene og ikke nevner løsninger på og få dette til. Din tale var langt mye bedre!

      1. Tusen takk! Jeg synes en slik tale ved inngangen av et nytt år slal gi håp om er godt år. Spesielt viktig i en dyrtid som nå. Vi trenger å tro at lederne våre har løsningene og en plan for å få oss trygt gjennom krisa. Den troen fikk jeg ikke.

    5. Jeg synes det ble for mange ord i litt for for mange løse tråder. Og var veldig opptatt av hvem han hadde snakket med..To der, en der osv…Så da var han godt kjent med folk i Norge – litt stolt.
      Og han fant lissom ikke hvordan han skulle sitte ordentlig heller, stod i stil med hele talen! Han sklei ned av putene og ordene gikk inn det øret hos meg og ut det andre! Men vi får se da – kanskje han kan trylle i 2023!
      Vi som bor alene med en inntekt har fått det sykt mye verre, enig med en/ei over her!
      Flott oppsummering hos deg.

      1. Jeg hørte talen på radio, så jeg fikk ikke med meg at han ikke satt rolig. Men ser at flere har påpekt det i ettertid.
        Jeg likte i utgangspunktet Jonas. Møtte han et par ganger da han var helseminister. Jeg syntes han virket som en kunnskapsrik og lyttende mann. Jeg har og stor respekt for hans kunnskap om utenrikspolitikk. Tror dette er en medvirkende grunn til at jeg er så skuffet over han som statsminister. Han er bare tomme ord og mer eller mindre fine formuleringer, men har helt mistet evnen eller viljen til å handle.

    6. Talen var rett og slett en sammenfatning av det som har blitt ytret fra den kanten i løpet av stortingsperiodens første år, -hvilket altså utelukkende består av gjentatt svada, mere svada og ytterligere en dose av den gjentatte svada..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg