Jeg tror ledende journalister leser bloggen min

Jeg har lenge hatt en følelse av at lokalavisa med jevne mellomrom sjekker hva denne kjerringa lirer av seg på blogg, men nå tror jeg det samme gjelder for de store mediehusene og. Det er helt greit. Jeg skriver i håp om at noen ønsker å lese skriveriene mine jeg. Blir ikke krenket om noen leser det jeg har skrevet og kommenterer det.
Grunnen til at jeg tror jeg er informasjonskilde for journalister også utenfor Ringerike er følgende; Her om dagen skrev jeg innlegget Har du hatt en bra helg, Jonas? Der anbefalte jeg journalister som skulle sjekke masteroppgaver til mulige og umulige ministre å sjekke Masteroppgaven til Trond Giske i tilfelle han skulle være aktuell som ny Forsknings- og Høyere utdanningsminister.

Nå ble det ikke noe ministerpost på Giske. Senterpartiet fant en professor ingen hadde hørt om, men som vist nok skal ha både masteroppgave og doktorgradsavhandling uten feil og mangler.
Likevel har noen i media tatt seg bryet med å sjekke masteroppgava til Trond Giske.

Eller, de har i det minste prøvd.
For Trond Giske sin masteroppgave er unntatt offentlighet. Det var Giske forutseende nok til å ordne allerede da han leverte den i fjor høst. Han skulle ikke ha noe av at noen så han i kortene, eller sjekket at kildehenvisningene var oppgitt korrekt.

Når en masteroppgave er unntatt offentlighet, eller båndlagt så kan ikke studiestedet utlevere oppgaven. Da må de som er interessert i oppgaven henvende seg til den som har skrevet den. Nettavisen har sendt en henvendelse til Giske om å få lese Masteroppgaven han leverte i statsvitenskap i fjor, men har ikke fått noe svar.

Jeg skal ikke kalle det urovekkende, eller påstå at det er feil i en masteroppgave ingen har fått lese. Men det må være lov å kalle det urovekkende og uklokt.

Da Giske gikk ut av Stortinget i 2021, søkte han Stortinget om etterlønn. Det ble innvilget og han mottok derfor etterlønn fra september 2021 til september 2022.  I september 2022 bekreftet Giske til Aftenposten at han hadde søkt om etterlønn i ytterligere tre måneder for å fullføre mastergraden. Det er den maksimale rammen for hvor mye etterlønn en stortingsrepresentant kan motta. Også denne søknaden ble innvilget. Giske har altså hatt etterlønn i 15 måneder for å skrive en masteroppgave ingen får lese.

Vi som skattebetalere skal altså betale Giske nærmere 1,4 millioner slik at han får fullført masteroppgaven sin, og så skal vi ikke få innsyn i hva han har skrevet? Jeg synes det er en uklok beslutning.

Jeg er som skattebetaler litt opptatt av å vite hva skattepengene mine går til. Giske som liksom er en av de siste kjente Arbeiderparti-politikere med noenlunde kontakt med grasrota i partiet burde forstå at det ikke er det smarteste sjakktrekket å ikke vise folket oppgaven sin.

 

8 kommentarer
    1. Virker uklokt og umodent og ikke i tråd med tiden. Da alt skal være åpent. Det skal mye til å sette en sak på unntatt offentlighet. Det vet jeg, fra jobben og arkivet vårt. Alt skal være mer offentlighet.
      Jeg også tror media leser flere bloggere her inne. Fått den følelsen mange ganger. Jeg har sett ting her på blogg som folk har skrevet og dagen etter kommer en av de største avisene i Norge med dette! Så du har helt rett tenker jeg..De følger med på blogg.no og enkelte bloggere.

    2. De vil jo ha åpenhet på alt vi gjør, så da syntes jeg de burde ha like mye åpenhet selv også da. Så til det med journalister som leser blogger så burde de linke til bloggen de har funnet innhold som de liker og følger opp med ett oppslag, vi som skriver blogg må jo bevise at det vi skriver om er tatt fra.

      Ønsker deg en kjempefin ettermiddag og kveld.

      Klem fra meg til deg.

    3. Nå kan jeg ikke uttale meg om Giskes oppgave, men det er ikke uvanlig at en masteroppgave blir satt som konfidensiell. Som oftest blir de konfidensielle for 4 år – noen for alltid, men de er i fåtall.

      1. Oppgaven er etter hva jeg forstår ikke konfidensiell. Ikke med hensyn til kilder eller “forretningshemmeligheter”, men mer fordi det var et ønske fra masterkandidaten. Nå har Giske heller ikke nektet å itlevere oppgaven, han har bare latt være å svare på henvendelsen.

    4. Når man leverer Masteroppgave, og man synes den er fantastisk bra, med banebrytende funn e.l. – dersom man har tenkt å skrive en vitenskapelig artikkel basert på Masteren kan Masteren ikke være publisert tidligere. Så kanskje har Giske tenkt å skrive en vitenskapelig artikkel basert på Masteren, og at av denne årsaken er Masteren ikke publisert??? Dersom dette er tilfellet, så synes jeg at Giske har fulgt anbefalingene fra akademia til punkt og prikke. Slik at det kan faktisk hende at det overhodet ikke har noe med transparens eller andre mer eller mindre konspiratoriske teorier til hvorfor Trond Giske har valgt å ikke publisere sin Masteroppgave. Hilsen Masterstudent

      1. Takk for opplysningen Masterstudent. 🙂 Godt å høre, da er det altså ingen grunn til å aå tvil om den oppgaven. Det rimer jo og med at den er “båndlagt.” Han har studert Statsvitenskap. Jeg finner ikke tittelen, men han sier selv at funnene i masteren kan gi opposisjonen fordeler.
        Det kan jo og tenkes at det ville være klokere av Giske at masteroppgaven innhold ble kjent på et senere tidspunkt. Han er kanskje ikke så dum han Giske.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg