Jeg vil bli millionær…

Så sitter jeg her med tekoppen og brødskiva igjen og skal forsøke å komme med noen kloke kjerringtanker.

På bloggtoppen ser jeg at Martinehalvs har inntatt førsteplassen. I innlegget hun la ut i går forteller hun at de har kjøpt ferieleilighet ved Kragerø Resort. Jeg sjekker finn.no. Leiligheter på Kragerø Resort har prisantydning på 3,5 millioner. Martine og samboeren har hatt som mål å kjøpe ferieleilighet/hytte før de fylte 30. De nådde målet!

Martine og samboeren kan investere i en leilighet til over 3 millioner i tillegg til den leiligheten de har kjøpt som snart står klar mens andre på deres alder har problemer med å komme inn på boligmarkedet.
Årsaken til det er at Martine i 2019 leste en kampanje inne på Dnb sine nettsider. Der leste hun at 81 % av alle som tjente 1 million i 2017 var menn, at norske menn tjente 53 milliarder mer enn norske kvinner i 2017 og at 86 % av alle minstepensjonister er kvinner.
Den dagen bestemte  Martine seg for at hun skulle være med å endre statistikken og opprettet sitt første fond.

Synd at jeg gikk glipp av den nettartikkelen.

Når jeg har vært inne på nettbanken opp i igjennom årene har ofte utfordringen vært å få pengene på kontoen til å strekke til huslån. strømregninger, forsikringer, renovasjon og andre regninger og samtidig ha nok igjen på konto til at det er penger til bensin på tanken og mat på bordet. Å sette av penger i fond, og sparing har det ikke alltid vært rom til, selv om jeg vet at det er smart.

Jeg er ikke misunnelig. Jeg har hus og hytte.  Og selv om standarden på hytta med utedoen langt nede i lia ikke er helt den samme som på Kragerø Resort, så er den hytta en feriebolig mer i min stil.  Jeg har tilbragt en helg på Kragerø Resort en gang. Jeg leide leilighet gjennom velferdsforeningen på jobben.  Det var et flott sted, en nydelig leilighet og en bra helg. Men sånn for å eie er jeg mer hyttemenneske.

Det jeg ønsker å få frem er at for å bli millionær er det ikke nok bare å bestemme seg for å bli det.
Det hjelper godt å ha en inntekt på 1,8millioner og en samboer som sikkert og tjener godt.

Dette er ikke en kritikk av Martine. Hun er en klok ung dame. Jeg tror hun er fullstendig klar over hvor heldig hun er.
Men når unge mennesker leser om kjøp av leilighet og ferieleilighet før fylte tretti, kan man få inntrykk av at det er normalen. Men normalen er nok oftere tom konto uka før lønning, ferie på hytta til foreldre, slitne campinghytter eller hjemmeferie.

Jeg har egentlig bestemt meg for å slutte å kommentere toppbloggerne.
Dette var et unntak fordi dette innlegget engasjerte meg. Jeg skriver best når jeg er engasjert.
Hva det neste innlegget kommer til å handle om? Jo, tørkede appelsinskiver.

 

 

 

10 kommentarer
    1. Eg ble millionær da eg var 34, men det kostet for mye….!
      Alt er slettes ikkje penger, de er gode å ha nok av for å leve trygt, der trives eg bedre 🙂
      Tørka appelsin blir garanter et mer spennende innlegg enn andre sin formue 🙂

      Klem Vibbedille 🙂

      1. Hensikten var vel egentlig ikke å skrive om andres formue, men mer å sette fokuset på at det ikke bare er å bestemme seg for å bli millionær, eller kjøpe ferieleilighet før man fyller 30, men jeg skjønner hva du mener.

    2. Jeg har ikke egen leilighet en gang jeg… Men jeg har penger i banken. Etter litt arv. Men valgt å ikke kjøpe leilighet likevel… Mulig teit, men sånn er vi 😀 Man velger forskjellig. Og jeg har aldri bestemt meg for verken det ene eller det andre. Jeg har lite mål skjønner jeg når jeg leser andre 😀

    3. Jeg har hus, det er verdt mange millioner…! Men jeg har ikke tenkt å selge det 🙂 det går nok i arv til ungene…

      Men man vet aldri hvor mye gjeld folk har…Man tenker alltid – herregud de lever fett! Så har de gjeld til pipa!!!

        1. Det er andre tider da tenker jeg…med 15 % rente og slikt!
          Og Norge var ikke et rikt land!
          ..
          Klapp deg på skuldra, du er millioner og kvinne i din beste alder! 🙂

          1. Nei, renta var annerledes. Da vi kjøpte huset i deigen steg den to ganger i måneden de gørste åra. Men vikariere alltid lånt etter evne, så det har hatt på et vis

    4. Nå vet ikke jeg noe om hva som er greia i akkurat dette tilfellet, men generelt, hjelper det å ha foreldre med penger godt for å kunne skilte med en sånn her rikdom i 20 årene..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg