Kanskje ikke polskam men…

Jeg har ikke noe stort alkoholforbruk.  Klarer meg fint uten, men  i blant synes jeg det er godt med et glass vin på fredags- eller lørdagskvelden.  Når jeg sier ett glass, mener jeg ett glass. Jeg sitter og nipper til det hele kvelden, fyller det sjelden opp på nytt.   Treliteren står ofte til den begynner å bli eddik før den er tom.

Her i byen har polet flytt på seg, og jeg er overbevist om at denne flyttingen gjør at jeg kommer til å drikke enda sjeldnere alkohol.  Sikkert greit nok, men jeg lurer på om det å få folk til å handle mindre alkohol var målet med flyttingen, så sterkt står ikke Krf her i kommunen.

Første gangen jeg droppa alkoholen var fredag for to uker siden.  Jeg hadde hatt en lang og slitsom arbeidsuke, og på vei hjem tenkte jeg å kjøpe med meg ei flaske “sommerfugler”, En lett perlende rosa vin som er god å ta et glass av på trammen om sommeren.  Tenkte liksom å markere at nå var det sommer og helg.

Men der jeg sto i kø i Kongensgate og hvert øyeblikk bikka bakketoppen ned mot Tippen kom jeg på at polet hadde flyttet.  Skulle jeg kjøpe med meg vin, måtte jeg snu bilen, kjøre til Kuben, byens kjøpesenter og traske gjennom halve senteret ned til polet.
Jeg var sliten, lei og litt smågrinete. Det siste jeg hadde lyst til var en tur på “senteret”  en fredag ettermiddag.  Jeg fortsatte kjøreturen over bybrua, svingte en tur innom Kiwi i Hønengata og dro hjem.  Man lever greit en fredagskveld uten “sommerfugler.”

I dag irriterte på ny polets nye plassering meg.  Den ødela hele logistikken min.  Jeg skulle en tur til byen. Skulle handle badebukse til Gamle Gubben Grå. Hvorfor kan du lese om her. Jeg skulle ha noen nye kjøkkenkluter og jeg skulle handle inn til helgen.


På menyen i dag og i morgen sto to av Erik Gulbrandsen, matskribent i Aftenposten, sine oppskrifter. Vi skulle ha hjemmelaget bacalao i dag, og laksetartar i morgen.
Gulbrandsen  er utdannet Sommelier, og kommer med vinanbefalinger til rettene sine.  Siden det er helg og ferie, synes jeg slik er litt gøy å teste ut.

Men så var det dette med logistikken på lørdagshandelen da.

For å handle badebukse og kjøkkenkluter er det mest fornuftige stedet  å dra i Hønefoss Kuben.  Og jeg synes det er helt greit med en tur på Kuben på en lørdag.  Kanskje treffer jeg noen kjente jeg kan ta en kaffekopp med.  På Kuben ligger også polet, så langt så greit.

Men siden den før nevnte Gulbrandsen i noen av sine oppskrifter har ingredienser jeg er usikker på om jeg finner, som for eksempel ferdig utvanna klippfisk og grillede paprika på glass til bacalaoen, hadde det vært greit å vært i matbutikken før jeg dro på polet.  Jeg gidder liksom ikke kjøpe en portugisisk hvitvin til over 200 kroner flaska, perfekt til bacalao, hvis jeg skal ha laksetartar til lørdagsmiddag.

I gode gamle dager, da polet lå der det skulle, hadde jeg dratt på Kuben. Kjøpt badebukse og kjøkkenkluter, drukket kaffe latte med hasselnøtt. Forhåpentligvis funnet noen å skravle med og kost meg glugg i hjel.
Så hadde jeg dratt på Meny i Osloveien. Gjort lørdagshandelen, svingt innom polet på vei hjem og kjøpt vin som passet til lørdagsmiddagen enten det nå ble bacalao eller laksetartar. Og alt hadde vært helt greit.

Men nå, nå blir alt kaos.  Ja da. Jeg vet at det er en Menybutikk også på Kuben. Men logistikken blir likevel litt mer tungvint. I-landsproblem Jeg innrømmer det gjerne, men hallo. Dette er en blogg.  Når ble det forbudt med
I-landsproblem i en blogg?

For nå dro jeg på Kuben. Kjøpte badebukse til Gamle Gubben Grå og kjøkkenkluter.  Gikk så på Meny og handlet til helgen. De hadde både ferdig-utvannet klippfisk, grillede paprika og alt det andre jeg trengte.  Litt mer var det og som sto på lista til helgehandelen, så det ble full handlevogn.  Tre fulle bæreposer.

Det er korna-tider.  En myndig securitas vakt står og passer på at det ikke er flere enn fem kunder inne på polet samtidig. Det gjør at køa for å komme inn på polet strekker seg fra inngangen til polet, forbi krakkene der de som sitter og hviler slitne bein og ser på folkelivet sitter, Nå kan de sitte og glo  på polkøa, og har mistet utsikten til rullebåndene som fører kunder til etasjene over eller under. Vi som står i køa står der til almen beskuelse for de på krakken og alle andre.  siden de på krakken ofte er de samme, dag etter dag, kan de fort føre oversikt over hvor ofte den enkelte borger er på polet.  Vi bor i en liten by hvor alle kjenner alle, eller i det minste mange.  I sånne situasjoner er det ikke alltid ok å vite at man som lokalpolitiker er en “lokal kjendis”. Køa, med sperrebånd og alt som hører til går helt bort til minibanken.  Jeg føler ingen trang til å stå i den køa eller vandre inne på polet når det endelig blir min tur med tre fulle bæreposer med matvarer pluss en med badebukse og kluter.  Ikke har jeg trang til å entre polet med full handlevogn heller.  Så jeg går i bilen med matvarene og drar så ned igjen på polet.

Det er rundt 28 grader ute, og til tross for at bilen står i parkeringshuset på toppen av Kuben, blir det fortvarmt inne i bilen.  En glovarm bil er ikke det ideelle stedet og oppbevare rå laks til laksetartaren eller ferdig utvannet klippfisk.  Ikke smør, eller andre meieriprodukter heller. Men må man så må man.
Jeg håper turen gjennom køsystemet går raskt, og at jeg ikke møter noen kjente på min vei gjennom Kuben som har lyst til å drikke kaffe, for da må jeg takke nei.

Snarturen ned igjen på polet tok 25 minutter.  Det nye polet har mindre vareutvalg og mindre lokale enn det gamle.  Jeg fant den portugisiske hvitvinen til bacalaoen, men ikke den musserende vinen til laksetartaren.

Jeg vil ha polet tilbake på riktig plass!

6 kommentarer
    1. Man kan ikke utdanne seg til å bli somalier – man blir født som det. Sommelier derimot, kan man utdanne seg til😉

    2. Ja, trøttende det der, at alt skal legges til svære kjøpesentre. Så må man traske langt og lenger enn langt, for å endelig komme seg dit, og få alt ut i bilen etterpå. Jeg synes det er litt leit jeg, enten det er polet eller andre kjekke butikker.
      Godt du i alle fall fikk den ene flaska du hadde bestemt deg for 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg