Kjerringa går nye veier…

For en tid tilbake kom jeg over følgende annonsetekst: Er du mellom 40 og 60 år, og ufrivillig har fratrådt jobben etter 1. desember 2021? Da kan du få dette nettkurset gratis!

Det var noe ved den innledningen jeg syntes snakket direkte til meg.

Et arbeidsforhold tar slutt av mange årsaker, men felles for alle som slutter i en jobb er at veien videre må stakes ut på nytt. En aktiv tilnærming og støtte på veien, øker sjansen for å få ny jobb, og reduserer tiden uten jobb.

For å lykkes best mulig i den omstillingsprosessen det er å søke ny jobb handler det om å bli bevisst på hvilke ressurser en besitter, hva en er god på og ikke minst hva en motiveres av og får energi av, for så å stake ut en ny kurs. Dette, sammen med konkret arbeid med CV, søknad, utvikling av personlig merkevare mm., får du gjennom karriereomstillingsprogrammet ‘Ny kurs’.

Jeg hadde aldri svidd av halve sparekontoen på et slikt kurs, men siden jeg kunne få det gratis var interessen vakt.  Hva kunne jeg tape på å prøve? Jeg leste videre.  Kurset er utarbeider av ei med iver 20 års erfaring innen HR, coaching og veiledning. Kurset tilbys gratis fordi denne dama skal  gjennomføre en studie i tilknytning til en bacheloroppgave i psykologi. Formålet med studien er å undersøke om bruk av en spesifikk coaching modalitet påvirker opplevelsen av selvfølelse, livskvalitet og stressnivå for personer i karriereromstilling.

Jeg tenkte at dette kunne jeg muligens ha nytte av å delta på, og meldte meg som forsøkskanin. Den som intet våger intet vinner.  Og så er jeg en sånn sunn skeptisk forslkskanin som ikke lar meg lede til noe jeg ikke ser nytte av.

Etter å ha meldt min interesse og svart på et spørreskjema ble jeg plassert i den gruppa av kaniner som skulle få coachingsamtale i forkant og etterkant av det ti timers nettkurset. Jeg var førnøyd med det. Coaching er bra.Denne coachingen skulle foregå etter såkalt RIM måten. Det vil si:

RIM (Regenerating Images in Memory) er en samtaleteknikk som legger til rette for å kommunisere med det ubevisste, intuitive sinn, med mål om frigjøring fra negative tanker, følelser og minner, så hver og en kan leve sitt liv på beste mulige måte. 

RIM prosessen er en skånsom og trygg, dyp og effektiv prosess, som navigerer mellom kropp og sinn, hode og hjerte, for økt vitalitet, glede og suksess. Hver og ens ekstraordinære indre prosesser frigjøres.

Kanskje litt i meste laget alternativt for meg.  Jeg er vel både litt vel skeptisk og litt vel praktisk anlagt til å ta helt av, men nok en gang. Det skulle være gratis – og jeg så ikke noe direkte farlig ved å delta. NOK en gang. Den som intet våger, intet vinner.

I dag var dagen kommet for den første coachingsamtalen. Den foregikk pr. telefon og tok halvannen times tid.  Jeg må innrømme at jeg var litt spent.

Vel, samtalen foregikk som en “reise” antakelig i underbevisstheten min. Den startet i en gråstein i høyre legg og endte i en gammel italiensk landsby. (Ikke spør hvordan, eller hva som egentlig skjedde). Ideen er at underbevisstheten min nå skal bearbeide de tankeprosessene denne samtalen satte i gang uten at jeg skal analysere det så mye.

Det med å ikke analysere for mye er ikke lett for meg  Det skjer automatisk. Jeg tror det er snakk om bevisstgjøring. Om det kommer noe ur av det. Fremdeles usikker, men noen skade kan det umulig gjøre

Jeg kjenner i det minste at det surrer litt tanker i hodet mitt, og jeg følte behov for å gjøre praktiske ting som skuring og vasking etterpå. Svampene til Vibbedille fikk kjørt seg litt i etterkant.

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg