Komme lokalavisa i forkjøpet.

I går leste jeg noe som fikk det til å gå kaldt langt ned over ryggen min inne på denne bloggen her. Ja, jeg har ligget og kastet meg rundt i senga i hele natt og da jeg sovnet sånn ut på morgensiden så hadde jeg mareritt om at det var bilde av meg på forsiden av alle landets aviser og at jeg hadde 3 ubesvarte anrop på telefonen fra Frederik Solvang.

Nå gleder jeg meg bare til å se hva Ring Blad skuffer frem av heite skandaløse saker om Ringerikes kommunestyrerepresentanter..

skriver Geriatriks etter å ha bekjent at han både har jukset på ei O-fag prøve på barneskolen og kasta blokkfløyta si i Storelva, Og jeg, jeg er jo en av disse kommunestyrerepresentantene som Geriatriks nærmest oppfordrer lokalavisa til å granske.

Nå er min erfaring at redaksjonen i lokalavisa ikke akkurat er de dyktigste på gravende journalistikk, men det har vært en del utskiftninger i redaksjonen siden 2020. Ny redaktør var på plass rundt nyttår. Kanskje sitter de og gransker samtlige av oss 43 kommunestyrerepresentanter nå mens jeg skriver dette her. Leser gamle hovedoppgaver og står på. Ja for det er med bakgrunn i den siste ukas avsløringer om regjeringsmedlemmers juks med eksamensoppgaver at Geriatriks skriver sitt innlegg.

Jeg er usikker på hvor lett det er å få tak i ett eksemplar av mine hovedoppgaver fra radiografhøgskolen og gymnaset. Den fra høgskolen ble skrevet på skrivemaskin en gang på slutten av forrige årtusen, lenge før digitaliseringen. Jeg husker knapt hva den handler om og er usikker på om jeg har et eksemplar selv eller om det har forsvunnet under en flytting. Når et helt hjem skal pakkes ned hender det at litt mye går i søpla. Men jeg vet at jeg etter beste evne forsøkte å få med alle kilder og at alle sitat ble riktig merket. Vi hadde et eget kompendium og alt vi måtte passe på for at oppgaven skulle bli formell riktig. Det prøvde jeg etter beste evne å følge.

Hovedoppgava fra gymnaset handlet om Olav Duun og seksbind verket Juvikfolket.  Jeg innrømmer glatt at jeg ikke leste alle seks bøkene fra perm til perm. Det var forferdelig kjedelig og tung litteratur for en tenåring.
Jeg tror norsklæreren gjennomskuet at jeg hadde jukset litt med lesingen og at karakteren ble deretter. Hvis ikke håper jeg synder begått i 1985 er foreldet. Tror heller ikke en litt dårligere norsk karakter idømt 40 år senere hadde endret livet mitt vesentlig.

For å komme lokalavisa i forkjøpet gransker jeg altså nå min egen fortid om jeg har noen feiltrinn jeg bør tilstå. Når jeg har blitt spurt av folk fra Rødt om jeg har ting fra min fortid som ikke ville gjort seg på forsiden av VG har jeg ikke alltid latt tankene vandre helt tilbake til skoledagene.
Jeg kommer på to ting til, i tillegg til skumlesinga av Juvikfolket.

Da jeg og klassevenninnen min kom for sent den dagen i tredje klasse og sa det var fordi vi hadde glemt tiden fordi vi plukket hestehov til “Frøken” var ikke det helt sant. Det var begravelse av død sommerfugl som gjorde at  veien til skolen tok litt lang tid. De hestehovene røsket vi med oss i full fart fra grøftekanten før vi krabbet over gjerdet til skolen og entret klasserommet en god halvtime for sent.

Det andre jukset er mer alvorlig, og plaget faktisk samvittigheten min i flere år. Jeg hadde bena så vidt i bunnen av bassenget en gang da jeg tok svømmeknappen.

Alltid en lettelse å tilstå juks. Bedre det enn å bli avslørt.

Har du noe juks på samvittigheten du ønsker å tilstå?

 

8 kommentarer
    1. Hihi, helt herlig! Ja, offfentlige personer må stå til ansvar nå – like greit å plumpe ut med det en har gjort altså! Jeg tenker….. jeg var nå faktisk med på å teipe stolen til den sinna mattelæreren fast i kateteret, men fikk likevel “gå fri” for ingen lærer trodde jeg torde å være med på no sånt. Så blei jeg forveksla med en annen i engelsk muntlig på handelskolen – jeg sa ALDRI noe i timene, men fikk høyeste karakter i faget! Nekta jo ikke på den ufortjente greia…….. stønn – godt jeg ikke er politiker……

      1. He.he. Jeg var og engel på skolen. Klassekameratene brukte skapet mitt som “barskap” for med-smuglet alkohol på 9-klasseturen. Der ville læreren aldri lete trodde de.

    2. Fornøyelig innlegg. Fra ungdomsskolen hadde jeg en mattelærer som jeg ikke kunne fordra siden det stinket alkohol fra. Min side kamerat hadde skrevet noe i regneboka mi som jeg leste. Det så læreren og han tok tak i boka, men jeg tviholdt på den med det resultat at boka ble flerret opp og jeg ble sendt ut på gangen. Der satt jeg temmelig forbanna. Plutselig kommer rektor, og han var autoritær person. Lurte på hvorfor jeg satt på gangen. Jeg fortalte hva som hadde skjedd, og resultatet ble at lærer fikk sparken. Kan si at han fikk som fortjent. Dette var på 70 tallet.

      1. Ble han sparket for å ha dratt sunn boka?
        Tøff rektor – men rettferdig.
        Både Gamle Gubben Grå og jeg hadde lærere på ungdomsskolen med uttalte alkoholvaner. De hadde jobb så lenge de møtte til timene fikk vi høre.

        1. Ja, han fikk sparken. Var flere som hadde klaget. Mest var han vikar. Vet ikke om han var utdannet lærer. Var vel sånn før i tiden tenker jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg