Kommentarer som ikke er greie

I dag dukket det plutselig opp en kommentar i kommentarfeltet på et gammelt innlegg. 1.mars i fjor skrev jeg innlegget Vi må snakke om korona viruset….Når jeg leser dette innlegget sånn i ettertid så skjønte jeg nok ikke hvor alt-overgripende dette viruset skulle vise seg å bli.   Når man i ettertid vet hvordan det ble, er jeg ikke akkurat stolt av innlegget mitt. Men det er i grunn ikke innlegget mitt som er vesentlig i denne historien.

I kommentarfeltet har jeg svart på en kommentar om hamstring

Jeg er en hjertepasient med diabetes… Tilhører risikogruppa hvis jeg først skulle bli smitta. Men har verken hamstra Joika eller munnbind

Til denne 11 måneder gamle kommentaren kom det i dag en ny kommentar. Den lød:

Noen er smartere enn andre, det er bare slik det er. Noen sikrer seg og skaffer det de trenger for å overleve. Og andre gjør ingenting, de sitter foran tv`en og regner med at butikken har brød i morgen også. Synes ikke du skal se ned på folk som er mye smartere enn deg.

Jeg prøver å svare på alle kommentarene jeg får i kommentarfeltet. Så jeg satt litt og lurte på hva jeg skulle skrive på den. Også litt rart å kommentere en så gammel sak.  Hva som virket lurt 1. mars 2020 og hva som fremstår som lurt i dag er jo og ganske forskjellig.

Mens jeg tenkte litt leste jeg neste kommentar som var kommet inn.
Litt forundret så jeg at dette også var en kommentar til det samme gamle blogginnlegget. Denne kommentaren lød:

Dette korona-viruset er nok ikke så ille som vi først trodde. Det viser seg jo nå at 70% av alle som har korona i Norge er utlendinger. De er kraftig overrepresentert. Så korona ser ikke så ille ut lenger, så lenge det er utlendingene som får det så er det greit for meg. Kanskje vi til og med blir kvitt noen av dem 🙂 Det trenger vi sårt. Det er de som sprer korona, så da får de håndtere det også. Og det ser ut som om vi nordmenn er bedre rustet til å håndtere koronanen, vi blir mye mindre syke. Så jeg er fornøyd, ting ser mye bedre ut nå.

Jeg blir faktisk ikke så lite forbanne av slike kommentarer.  Og det er grunnen til at jeg tar opp disse kommentarene i et eget blogginnlegg og ikke bare svarer i kommentarfeltet hvor ingen andre enn den som sitter og kommenterer ser det.  Hvem leser et gammelt innlegg og kommentarene til det?

Ja, jeg fikk og med meg i går at en stor andel av de som er syke med Covid-19 i Norge fortiden ikke er født her.  Men jeg tror at hvis vi ser hele pandemien under ett så er ikke den statistikken like tydelig.
Og nei, det er ikke bare utlendinger som blir smittet. Det er ikke grunnlag for å si at vi nordmenn er bedre rustet til å takle virus enn mennesker som er født i et annet land. Virus og bakterier har ikke noen forkjærlighet for folk med en bestemt hudfarge eller religion.

Jeg regner med at den som kommenterer ikke bare tenker “OK, hvis kjerringa sier så. så er det vel sant”  Men dette er ikke noe jeg har tatt ut av eget hode.  Dette er opplysninger d kan lese i denne forskningsartikkelen her.

Hvis du klikket deg inn på artikkelen ser du at det er helt naturlig for mennesker med stor frykt for å bli smittet og bli mer preget av fremmedfrykt under en pandemi.  Det ligger latent i oss mennesker fra den tiden vi vandret rundt på savannene. Jeg kan i grunnen ikke bli sint på et menneske som ikke har kommet så langt i evolusjon som meg.

Men dessverre ble jeg så forbanna at jeg svarte lenge før jeg tok meg tid til å søke opp forskningsartikler.

FY FAAN for en stygg kommentar!!!!! Jeg håper du er klar over at jeg lett kan finne ut hvem du er.

Jeg fikk raskt svar.Den første kommentaren, den om lure folk var skrevet av noen som kalte seg “Smarting”  Kommentaren med klart rasistisk karakter var skrevet av noen som kalte seg “Endelig en god nyhet” og nå fikk jeg svar fra den tredje personen som satt og leste dette gamle blogginnlegget demmefredagsformiddagen. Denne personen hadde det klingende nicket “Tafatte Hippietisper” og den kommentaren lød

Hvis du får vondt i følelsene dine fordi utlendinger sprer og smittes med korona i vårt land, så kan ikke jeg hjelpe deg. Jeg kan ikke kurere dumhet. Hvor kommer dette hatet ditt ifra, hvorfor hater du Norge og nordmenn? Og hvorfor beskytter du utlendinger uansett hva de gjør?? Nå har de spredd korona over hele Norge, nordmenn har dødd på grunn av utlendinger! Og du synes synd på dem?? Jeg synes synd på oss.

Til den Tafatte Hippietispa er mitt svar at det er sjelden jeg får vondt i følelsene mine.  Jeg synes heller ikke den setningen er noen godt formulert setning sånn grammatikalsk sett.  Jeg er og usikker på om man kan få vondt i følelsene sine.
Du skriver at du ikke kan kurrere dumhet.  Det kan jeg.  Dumhet kan kureres med kunnskap. Kanskje du burde lese deg opp på litt mer kunnskap, gjerne fra forskjellige kilder enn de ekkokamrene hvor du ferdes til vanlig.
Jeg er litt usikker på hvor du har det fra at jeg er fylt av hat eller at jeg hater Norge og nordmenn. Fint hvis du kan forklare meg det, gjerne med eksempler. For jeg er veldig glad i landet mitt, glad i folka som bor her og stolt av å være norsk.
Jeg vil og gjerne at du konkretiserer hvor du finner at jeg beskytter utlendinger samme hva de gjør.
Det er ikke utlendinger som har spredd korona over hele Norge. Hvis jeg ikke husker helt feil kom den første smitten hit med nordmenn som hadde vært på skiferie i Østerrike.
Det blir feil å hevde at nordmenn har dødd på grunn av utlendinger.  Nordmenn har dødd på grunn av et virus.
I min verden er det ikke noe dem og oss. Og hvis det skulle være det er jeg usikker på om jeg ser på deg som skriver denne kommentaren og meg som en felles enhet, som en “oss”.
Hvis det skulle være tvil om det synes jeg synd på alle som har blitt alvorlig syke eller har dødd av Covid-19. og deres pårørende.  Min medfølelse er uavhengig av hvilket sted eller hvilket land du er født i.

Som den observante leser sikkert har forstått er “Smarting”, “Endelig en god nyhet” og Tafatt Hippietisper mest sannsynlig en og samme person.  Dette innlegget er kun sett av en ip-adresse i dag i tillegg til meg.  Jeg vil tro det er den samme ip-adressen som alle de tre nickene har benyttet  De har selvsagt samme ip-adresse.

Jeg var grei nå. Jeg skrev ikke noe om det navnet som dukket opp i en av de mailadressene du bruker…..

 

10 kommentarer
    1. Det var et bra og interessant innlegg å lese nå på kveldstid, samtidig litt skremmende.
      Er det så mye vondt i enkelte, og så lett å gjemme seg og være anonym. Det burde ikke vært mulig.

    2. Dette er nok sosiale mediers forbannelse. Man får kommentarer, og ser kommentarer, og himler med øynene “at det går an!” Alt virker sterkere her på blogg enn på cooperativen! Det er ikke alt som skal kommenteres, forstås eller bejubles.

      1. Som regel ignorerer og sletter jeg slike meldinger.
        Men noen ganger føler jeg for å sette søkelys på de. Du vet litt sollys på trolla. Lærte som barn at de sprekker da.

    3. Æsj. For noen holdninger. Eller så er det «bare» en som ønsker å lage litt kvalm i kommentarfelt her og der…

      1. Sett tendensen før. Velger seg et gammelt innlegg og bombarderer det med hatpropagandaen sin.
        Jeg har en gang hisset på meg noen fra dette miljøet og vet at jeg står på “liste” over folk som skal “plages”
        Jeg tror hensikten er at jeg skal huske at de finnes, og kanskje føle litt frykt.
        Jeg liker ikke den gjengen, men jeg er ikke direkte redd de.

        1. Men det hadde vært veldig greit å vite hvem de er.
          De er jo veldig tøffe bak en maske da🤔. Og for noe oppgulp.

          1. De tilhører et miljø som pleier å stå på torg og rope ut sin hat propaganda.
            Det er ikke de ledende skikkelsene som vi kjenner navnene til fra media, men mer noen av støttespillerne deres.
            Jeg nevner ikke navn på organisasjon, de har autosøk på en del ord og hvis jeg skriver de fylle kommentarfelt, innboks på mail og messenger pluss sms fort med litt meldinger med ikke så hyggelig innhold. Det gidder jeg ikke denne helga.

    4. Jeg er rimelig sjokket er det virkelig så mye hat, og alle plasser er de å deler det hatet sitt.
      God helg

    5. Så du får tampongen på tvers og begynner å grine fordi utlendinger som nekter å følge regelverket sprer korona i vårt land, blir smittet og dør? Kan di forklare hvordan du klarer å bli opprørt over dette? De lager problemet og de betaler prisen for å være idioter. Hvordan er det negativt for oss?? Jeg tror dere kvinner må skru av morsinstinktene deres en stund. Dere har en sykelig trang til å ville redde alle i hele verden. Hvis dere ser et bilde av noen i avisen og dere tror den personen har det fælt, så klikker dere fullstendig. Dere viser samme medfølesle for dem som dere viser deres egne barn. Det er ganske sykt. Det er helt jævlig egentlig. Dere kan lære mye av menn, vi ser de samme bildene som dere av de samme folkene og vi sier “til helvete med dem, mer luft og mat til oss”. Man må realistisk, man kan ikke la følelser styre livet sitt, det er barnslig. Fornuft og realisme er alt, følelser er noe barn leker med. Du redder ikke verden bare fordi du begynner å grine hver gang noen har det vondt, du er bare irriterende og et problem. Du gjør samfunnet vårt verre fordi du er egoistisk og forvirret.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg