La naturen gå sin gang…

Ferien er over, latmannslivet er over. Denne uka har det vært striskjorta og havrelefsa igjen og med hverdagen er det slutt med kun å gjøre det man har lyst til. Tradisjon tro på lørdager var det lister over ting som måtte gjøres her i og rundt Drømmehuset før vi kan ta helga med god samvittighet.

Noe av det som sto på min liste var å luke og rydde opp litt i et av blomsterbedene. Mens jeg sto krumbøyd og røsket opp skvallerkål og brennesle tenkte jeg på alle de kålorm-elskende menneskene jeg skrev om i innlegget Livet i paradis…….

De som mener at hvis man har hage er det viktig å la naturen gå sin gang. Jeg lurer på hvordan blomsterbedene mine ville sett ut hvis jeg gjorde det Eller det lurer jeg egentlig ikke på.Da livet var på det travleste hendte der både ett og to år at blomsterbed stort sett fikk seile sin egen sjø. Tro meg, det blir ikke vakre bed av det.

De skrev i kommentarfeltet til Vibbedille at hvis man ikke likte at larver spiste opp kjøkkenhage og blomster burde man ikke ha hage. Man burde la naturen gå sin gang Jeg pleier å tenke at den dagen vi ikke lenger klarer å stelle hagen sånn noenlunde, den dagen bør vi kanskje ikke lenger ha hage men heller flytte i en leilighet. For er det noe jeg synes er et trist syn, så er det hager der naturen bare har fått gå sin gang. Hager der mellestokk, tistel og skvallerkål nærmest har overtatt. Der plenen er uklippet og eplene henger halvrotne på trærne til de faller ned i det lange graset.

Jeg mener ikke at hager skal se ut som sirlige parkområder. Jeg tåler både løvetann og mose i plenen jeg. Gjerne områder med litt villblomster hvor humler, bier og larver kan kose seg og. Men å ha hage hvis man bare skal la naturen gå sin gang, nei det forstår jeg ikke

Etter å ha luket ferdig i blomsterbedet sto kjøkkenhagen for tur. Bringebærene modnes langsomt. Jeg har en type som skal gi mørke-lilla bær, nesten som bjørnebær. Det ser ut som grei avling i år, og jeg holder pusten. Det blir i så fall første året det blir mer enn noen få bær. I fjor tørket de liksom bare inn før de ble modne. Naturens gang, men matnyttig var det ikke.

Jordbærsessongen er over. Jeg luker litt ugras og lar de siste bærene råtne i fred.

I krydderhagen luker jeg og, og noterer meg at jeg kan høste litt for bearbeiding av noen av urtene, ikke bare høste til bruk i mat der og da. Klipper ned de visene gressløkblomstene. Burde kanskje ha klippet gressløken helt ned for å få nye, unge skudd. Funderer litt over det

Rabarbraen som jeg høstet rikelig av i starten av juni har vokst seg stor igjen. Burde høste en omgang til. Kjekt å ha i fryseren hvis man får lyst til å gjenskape sommeren til vinteren en gang.

Ser så at potetgraset har begynt å gulne, noen potetgras har tatt kvelden. Jeg hadde ikke tenkt å høste potetene før om en drøy måned, potetferien pleide vel å være i midten av september? Men samtidig. Jeg har vært så spent på den potetåkeren. Grasene har vært så høye og fine i sommer. Så jeg har vært spent på hvordan avlingen er.

Jeg drar opp en av de visne grasene for å sjekke. Jeg finner flere flotte poteter av grei størrelse og prima kvalitet. Jeg finner og mengder av små hvite larver/mark i jorda. Jeg synes de er for hvite til å være kjølmark, men jeg tar ingen sjanser. Ingen mark, larver, biller eller sommerfugler skal få ødelegge potetavlingen min! Så i dag, på selveste Jonsokk blir det potetopptaking i Drømmehuset. Jeg tipper jeg fikk litt i underkant av 10 liter av de 8 potetene jeg satte. Det sier jeg meg godt fornøyd med.

Etterpå tar jeg en titt på det såkalte “staudebedet” vårt. Der har i grunn naturen fått gå sin gang, og det er den sterkestes rett som gjelder. Jeg kniper av noen visne valmuekapsler, slår fast at de alt har tømt seg for frø – og resignerer. Det bedet får jeg ikke skikk på i år heller. Her får naturen fortsatt gå sin gang. Det regner jeg alle hage-fanatikere i kommentarfeltet er fornøyd med.

10 kommentarer
    1. Mye fint hos deg..Og potet da, herlig..
      Jeg tenker det var greit når man hadde sauer og geiter, men rydder man ikke nå så blir det bare kratt og villniss …
      Og bare enda verre neste år og ta igjen…

    2. Mye arbeid med en sånn hage som du har med både stauder, urter, bær og grønnsaker, og ikke minst poteter. Er enig med deg. Liker ikke ugras i beda mine. Prøver å fjerne, men ikke alltid ork til å gjøre det skikkelig, sjøl om jeg kun har en liten hage. I dag sprøyta jeg eddik-blanding på ugraset ved inngangspartiet. Kommer opp mellom steinene der og er absolutt ikke pent. Så de som er i mot slikt, får bare mene det de vil. Jeg gjør det på min måte, og det kan du gjøre også. Jeg bruker uansett ikke miljøgifter, slik det vart gjort før i tida🤗

      1. Tar man et tak jevnlig er det ikke så mye jobb. Det er ikke så mye av hvert slag. Jeg plantet 8 poteter. har en pallekarm med jordbær, en med urter og et par busker med bringebær.

    3. Skal man ha hage, må man både luke, klippe gress, og fjerne “ugangskråker” tenker jeg 🙂
      Synes heller ikke det er noe koselig å se hager som gror igjen, og er ustelte.
      Vi får mye tilbakemelding fra folk rundt oss her, som synes det er så fint å se den velstelte hagen vår.
      Men rundt den får gress og blomster vokse fritt helt til høsten. Da slår mannen gresset der også, men da er humler og bier ferdige for året 🙂
      God helg!

    4. Helt enig med deg i å stelle hagen litt om man har det. Staudebed er jo ikke så mye arbeid med og man kan jo lage en hage man ikke må bruke altfor mye tid på. Jeg har gulrøtter, noe løk jeg ikke er sikker på blir noe av, bortsett fra gressløk fått av naboen… har staudebed og rosebed, og endel busker og salat og gulrøtter da. Og tomater der det
      Har begynt å rødme først nå…kaldt i juli hos oss. Ja er litt jobb men man må like det hvertfall uten hadde jeg bare anlagt plen overalt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg