Livet i paradis…….

Tenk positivt, smil og vis verden hvor lykkelig du er, hvor perfekt du er og hvordan du bidrar til at vi og alle andre vesener lever harmonisk sammen på dette paradiset av en klode.

Vi spiser selvsagt ikke andre vesener, kun grønnsaker, bær og sopp vi plukker selv og små, moderne korn som vi importerer fra andre siden av verden. Det kalles bærekraft. Spesielt det med de små kornene som på mirakuløst vis og uten den miste forurensing kom hit til kalde nord. Antakelig kom de med en seilskute.

Skulle noen andre vesener finne på å forsyne seg av matfatet vårt skal vi vise stor forståelse og omslutte de med kjærlighet.
Nei, jeg snakker ikke om rovdyr/beitedyr problematikken. Husk sauer har vi kun fordi lam er så søte å se på og for å få ull nok til alle de halvferdige strikkeprosjektene vi har i skuffer og skap. Kua gir oss melk, ost og smør, men siden den prumper av alt grasforet må den nok utryddes. Ja uten å bli biff, da. Vi spiser jo ikke andre vesener, og rødt kjøtt er skikkelig fy-fy.
Jeg snakker om sommerfugllarver som forsyner seg av grønnsakene til Vibbedille.

Sorry, Vibbedille. Det er sommerfugllarver og ikke møll som har spist opp terrassen din. Møll spiser bare døde planterester, og etter hva jeg forstår har disse larvene mesket seg med friske planter. Det er derfor du ble så sint. Hadde de bare fjernet visne blader hadde du ikke sagt noen ting.
Mange her omkring kaller sommerfugler som svermer om natta for møll, mulig man gjør det på din kant av landet og. Men de er egentlig nattsvermende sommerfugler.

Man dreper ikke sommerfugl-fostre ustraffet i paradis. Da blir det brått slutt på harmonien. Da kaster godhetstyrannene seg over tastaturet og gir den stakkars larvedreperen inn så busta fyker.

For det første, man kaller ikke disse søte sommerfugl-fostrene for Jævla kryp. Hvordan tror du, Vibbedille, disse larvene føler det når du omtaler de skriftlig som skapninger eid eller skapt av djevelen? (Jeg går ut fra at larver leser blogg slik at de føler seg krenket av det Vibbedille skriver. Eller det behøver de jo ikke. Det er visst mange nok som blir krenket på deres vegne.)

Siden Vibbedille røsket vekk det hun kunne av matfatet til disse larvene har hun mest sannsynlig utryddet samtlige 175.000 arter av sommerfugler som finnes globalt, eller i det minste de 2.231 artene som lever i Norge.
Det kan faktisk tenkes, skal vi tro de som skriver i kommentarfeltet, at Vibbedille ved å renske vekk planter på sin egen terrasse som er angrepet av det mange ser på som “skadedyr” (Gud forby en slik betegnelse) har gjort så sommerfuglene blir  borte fra jordens overflate!

Ikke nok med at Vibbedille blir beskyldt for å ønske livet av samtlige sommerfugler i verden, hun ønsker den samme skjebnen for alle ande insekter, dyr og fugler leser jeg i kommentarfeltet. Hvordan den som skriver den kommentaren kom til den konklusjonen er jeg litt mer usikker på. Siden vi mennesker også er pattedyr blir vel det neste at Vibbedille ved å røske vekk larvebespiste planterester ønsker å utrydde hele menneskeheten. Det gjelder å se ting i de rette proporsjoner.

Tilbake til de Jævla krypa. Vibbedille må forstå at de ikke kan noe for at de spiser opp plantene hennes. De vil det egentlig ikke, men de er skapt sånn. De burde møtes med forståelse, varme og kjærlighet – ikke at Vibbedille røsker vekk matfatet deres med sinte bevegelser. Ønsker man å ta livet av de finnes det mer humane måter, for eksempel montere fuglekasser og få fuglene til å være leiemordere og ta seg av drittjobben. Det kalles å la naturen gå sin gang. 

Jeg kan ikke noe for det. Jeg lo så jeg ristet da jeg leste Vibbedilles innlegg i går kveld. Så langt har verden altså kommet. Vi elsker larver og forsvarer de ved å formelig hugge hodet av mennesker som forsøker å leve litt bærekraftig med noen få selvdyrkede grønnsaker.

De færreste her i landet er selvforsynt med egne grønnsaker året  gjennom. De fleste må innom grønnsaksavdelingen i matbutikken med jevne mellomrom. Tror du de flotte salatene, tomatene og agurkene er dyrket frem helt uten at man har bekjempet skadedyr, ugress eller plantesykdommer?
Tror dere for alvor at vi kan leve av et kosthold som er mye mer plantebasert  uten at det drives skadedyrbekjempelse?
Hvordan tror du grønnsakene i den grønnsaksdisken ville se ut hvis man bare lot “naturen gå sin gang”? Da ville nok de perfekte grønnsakene nå astronomiske priser.

Jeg er rimelig sikker på at verden vil bestå selv om Vibbedille gikk amok og røsket vekk noen halvspiste planter i noen verandakasser.

11 kommentarer
    1. Man skal ikkje kødde med expertene på “Hage&Inspirasjon” gruppen på FB, men det er Kålsommerfugl som spiste opp min, det er de små hvite “sommerfuglene” som svever over alt grønt på våren, legger egg i hytt og gevær og spiser opp alt senere. https://www.nibio.no/nyheter/kalmarken-gar-til-angrep-i-samlet-tropp
      For noen år siden var det om de på nyheten: “Innvasjon fra Ukraina” var overskriften, den sommeren tror eg alle landet på vår terrassen…

      I dag er den ei annen dame som spør angående disse larvene…hun kaller dem PESTEN, nå skal eg følge med å se hva hun får til svar….Eg har “advart” henne i kommentarfeltet haha

    2. Fornøyelig lesing. Svært hvor hårsåre enkelte mennesker er. Man må da få lov å skrive jævla kryp og si det høyt også.
      Mulig det er den gruppa jeg gikk ut av her for to år siden. Takk for tittelen av den boka jeg spurte om.

    3. Ha ha jækla godt skrevet. Du har det i deg du, god humor. Du har en framtid som tekstforfatter til stand up komikere.. mener det seriøst. 😉 Alle bønder og hobbygartnere i Norge og verden bør tiltales for hatkriminalitet. og drap.

    4. Herlig lesing. Ett av dine bedre innlegg.
      Og jeg fikk meg også en god latter av Vibbedille sitt innlegg.
      Idag var det forresten ett par stykker som syntes det var trist at noen klagde over maur som hadde invadert jordbærplantene hennes. 🙈😅

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg